دانشگاه جامع علمی کاربردی نماد دانشگاههای نسل سوم است
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی نمادی از دانشگاههای نسل سوم است تا فارغالتحصیلان آن نه فقط دارای مهارت، بلکه کارآفرین نیز باشند و از لحاظ ایجاد شغل، باری به دولت تحمیل نشود.
فرزان قالیچی در گفتوگو با خبرنگار با اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی دانشگاهی مهارتی است و دلیل تاسیس آن این بود که نیروهای مهارتی به جامعه تحویل داده شوند.
وی ادامه داد: از سالهای قبل دانشگاههای نظری و سازمان آموزش فنیوحرفهای وجود داشتند اما محوریت دانشگاههای نظری، دانشگاه نسل اول بود و بسیاری از فارغالتحصیلان آن وارد بازارکار نشده و با موج عظیمی از بیکاری مواجه شده ایم؛ در دانشگاههای فنیوحرفهای نیز آموزشهایی را در مقاطع تحصیلی متوسطه ارائه داده و به تحصیلات عالیه پرداخت نمیشود.
قالیچی با بیان اینکه اکنون هزینهی ایجاد یک شغل در کشور بالای ۵۰۰ میلیون تومان است، گفت: اگر بتوانیم مهارتها را به دانشجوها بیاموزیم، هزینههای ایجاد شغل به مراتب کمتر خواهد شد که از این طریق میتوانیم به گسترش برنامه ششم توسعه نیز کمک کنیم چرا که اکنون سهم آموزش مهارتی در کشور ما حدود ۱۵ درصد است درحالیکه در پایان برنامهی ششم توسعه باید به ۳۰ درصد برسد.
وی همچنین در خصوص ویژگی منحصر به فرد دانشگاه جامع علمی کاربردی متذکر شد: آموزش مهارتی در کنار علوم نظری از ویژگیهای منحصر به فرد دانشگاههای جامع علمی کاربردی است که نیمی از سرفصلهای دروس، مهارتی و نیم دیگر آنها نظری است حتی در رشتههایی که به نظر مهارتی نیستند، جنبهی مهارتی را مورد تاکید قرار میدهیم؛ بهعنوان مثال در رشتهی حقوق در کنار آموزش دروس نظری، دانشجویان ما در جامعه حقوقی و شورای حل اختلاف هم حضور پیدا میکنند.
وی اضافه کرد: اکنون هزینههای زندگی بسیار بالا است و در بسیاری از خانوادهها هزینههای آموزش سهم بالایی از زندگی را در بر میگیرد لذا خانوادهها هم انتظار دارند تا بعد از این همه هزینه، فرزندان آنها بتوانند بعد از اتمام تحصیل گلیم خود را از آب بیرون کشیده و سرمایه آنها را هدر ندهد؛ تاکنون در جامعه به موضوع مدرکگرایی توجه بیشتری میشد اما امروزه یادگیری مهارت از اهمیت بالایی برخوردار است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی با بیان اینکه زمان مدرک گرایی تمام شده است، خاطرنشان کرد: از خانوادهها درخواست میکنم تا هزینههای خود را هدر ندهند چراکه اکنون بحث استخدام در مراکز دولتی بسیار محدود بوده و در مراکز خصوصی نیز به مهارت و تخصص بها میدهند و ما اعتقاد داریم که در دانشگاه جامع علمی کاربردی مهارت دانشجویان شکل میگیرد لذا توصیه میکنم خانوادهها فرزندان خود را در رشتههایی ثبتنام کنند که در آینده وارد بازار کار شده و بتوانند کارآفرین شوند.
وی متذکر شد: ما ادعا نمیکنیم که دانشگاه جامع علمی کاربردی کاملا یک دانشگاه کارآفرین است اما برنامههای درسی و سیستم دانشگاهی ما مبتنی بر تربیت کارآفرین است و اینکه مراکز ما چهقدر زمان گذاشته و به طور صحیح این کار را انجام میدهند، جای صحبت دارد اما طبق آمار میزان جذب فارغالتحصیلان ما در بازار کار بالاتر از دانشگاههای دیگر است.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی به دروس مهارتی اهمیت بالایی میدهد، گفت: تمام سعی ما این است که دروس مهارتی بوده و فارغالتحصیلان ما همزمان با دروس نظری، مهارت لازم را نیز کسب کنند چرا که ما به کسب و کار و دروس مهارتی مشترک اهمیت بالایی میدهیم و در اکثر مراکز علمی کاربردی که در جوار کار قرار گرفتند، واحدهای نوآوری مستقر شده و طی سالهای گذشته به برگزاری استارتاپها اقدام کردع و تعدادی از آنها نیز در همین مراکز نوآوری مستقر شدهاند.
قالیچی همچنین در ارتباط با آخرین وضعیت آموزش در این دانشگاه اظهار کرد: از اواخر سال 1398 که به واسطهی شیوع ویروس کرونا آموزش حضوری تعطیل و آموزش غیر حضوری فعال شد، خوشبختانه دانشگاه ما جزو اولین دانشگاههایی در استان بود که بعد از تعطیلات نوروز آموزش مجازی برخط را آغاز کرد اما با گذشت دو سال از همهگیری کرونا با اقدامات انجام شده از طرف دولت برای واکسیناسیون بسیاری از دانشجویان ما به غیر از افرادی که مجوز پزشکی داشتند، واکسینه شدند و با توجه به اینکه ارائهی آموزش مهارتی به صورت غیر حضوری بسیار سخت است لذا با مجوز ستاد استانی کرونا و مدیریت آموزش عالی استان، از آبان ماه با رعایت پروتکلهای بهداشتی، آموزش حضوری دروس مهارتی را از سر گرفتیم اما کلاسهای دروس نظری همچنان به صورت مجازی در حال برگزاری است که امیدواریم امتحانات پایان ترم نیز حضوری باشد.
وی تاکید کرد: آموزش از پایههای پیشرفت کشور است و نباید آن را تعطیل کرد لذا از مسئولین میخواهیم با ایجاد تمهیدات و مقدمات لازم، حضور دانشجویان در دیگر دانشگاههای استان را نیز فراهم کنند.
وی در رابطه با آمار تحصیل کنندگان در دانشگاههای علمی کاربردی استان گفت: در حال حاضر تعداد ۵ هزار و ۵۰۰ نفر در مراکز علمی کاربردی استان در قالب چهار گروه فرهنگ و صنعت، مدیریت، خدمات اجتماعی و کشاورزی تحصیل میکنند که فعالیتهای دانشگاه علمی کاربردی به صورت فراگیر بوده و تمامی خدمات مورد نیاز جامعه را در این چهار گروه تحت پوشش قرار میدهد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان با اشاره به آغاز ثبتنام ترم بهمن این دانشگاه در خصوص نحوهی ثبتنام یادآور شد: با اخذ مجوز از سازمان سنجش، ثبتنام دورههای کاردانی و کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی استان آغاز شده است و این فرصتی دوباره به افرادی است کهمیخواهند در رشتهی مورد علاقه خود تحصیل کنند و علاقهمندان میتوانند برای تحصیل از بهمن ماه به سایت سنجش و سایت دانشگاه جامع علمی کاربردی استان (https://az.uast.ac.ir/fa) مراجعه و ثبتنام کنند.
وی با بیان اینکه رشته تاپ رشته ای است که بتواند مشکلات جامعه را حل کند، گفت: هر رشتهای تاپ بوده و متناسب با نیاز بشر طراحی شده است؛ دانشآموزانی که درس میخوانند، اگر رشتههای مهارتی را به درستی یاد بگیرند، میتواند جزو رشتههای تاپ باشد و فردی که آن را به خوبی یاد بگیرد، زمینههای کاری برای آن بسیار زیاد است و با کمی تحقیق در کلیهی جنبههای یک رشته میتوان آنها را پیدا کرد؛ خداوند در قرآن کریم تمامی این رمز و رموز را برای ما تعریف کرده است که اگر به آن توجه کنیم در بسیاری از زمینهها پنجرهی پژوهشی جدید به روی ما باز میشود لذا اگر دانشجویان ما سراغ رشتههای جدید بروند و در آن درس بخوانند، بعد از فارغالتحصیلی مشکلی در زمینهی کار نخواهد داشت.//ایسنا