تکرار تراژدی تلخ تصادفات رانندگی در محور شبستر _ تسوج/ مرگ هر روز در این جاده پرسه میزند!
تصادفات مکرر و تلخ رانندگی در جاده ارتباطی شبستر به تسوج در سالهای اخیر دهها کشته و زخمی بر جای گذاشته است.
در تازهترین رویداد از این نوع، ۲ عضو یک خاندان به فاصله یک هفته جان باختند و خانوادههای بسیاری داغدار شدند.
روز چهارشنبه سوم آذرماه سالجاری بر اثر تصادف خودرو پیکان با خاور در مسیر شبستر – تسوج، یک نفر دیگر از اهالی روستای شیخ ولی از توابع بخش تسوج در این جاده جان باخت.
تصادف مرگبار در محور تسوج – شبستر
_ حادثه خونین رانندگی
_ جان باختن چند تن دیگر
_ و ….
گویی به این اخبار و اعداد و ارقام عادت کردهایم!
این در حالی است که سه روز پیش از این تاریخ تصادف دیگری که منجر به کشته شدن یک جوان دیگر از اهالی روستای شیخ ولی شد ناراحتی شهروندان به ویژه اهالی روستای شیخ ولی از توابع تسوج از عدم اجرای قولهای داده شده باعث شد جاده را برای مدتی مسدود و از مسوولان سلامت و امنیت تردد جادهای خود را مطالبه کنند.
در پی حادثه اخیر و اعتراض شهروندان و روستائیان منطقه و اقدام آنها در مسدود کردن جاده، فرماندار شبستر ضمن حضور در این جمع با اظهار همدردی با خانوادههای داغدیده و دعوت آنها به آرامش گفت: برابر گفتوگوی تلفنی با استاندار آذربایجانشرقی ما تلاش مینمائیم تا با جذب اعتبارات لازم در اجرای این پروژه ملی تسریع گردد.
اگر چند نمونه از این اخبار را در کنار هم بگذاریم شاید مایه تفکرمان شود، اینکه علت بروزشان چیست ؟ برای جلوگیری از وقوعشان چه باید کرد؟ و سهم هریک از ما در این میان چیست؟ و جاده شبستر – تسوج یکی از همان محورهای مواصلاتی ایران و آذربایجان است که سالانه شاهد جان باختن و مصدومیت دهها نفر مسافر و راننده و مسوول و …است.
شهرستان شبستر به عنوان یکی از شهرستانهای استان از موقعیت خاصی با دارا بودن سه بخش مرکزی، تسوج و صوفیان، ۱۱ شهر و ۷۰ روستا و جمعیتی بالغ بر ۱۳۵ هزار نفر برخوردار است. بر همین اساس رسیدگی و توجه ویژه به راههای ارتباطی این شهرستان از اولویتهایی است که گرچه اقداماتی برای بهبود آن صورت گرفته اما هنوز مطالبات بحق مردم و مسافران جادهها برآورده نشده است.
با ادامه اجرای پروژه چهاربانده کردن مسیر جاده صوفیان – تسوج و اینک در جاده شبستر – تسوج (که از سنوات گذشته در مسیر ۹۰ کیلومتری که ۳۳ کیلومتر آن در حوزه آذربایجانغربی قرار دارد و ۵۷ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی آذربایجانشرقی قرار دارد ) تنها فعلا قطعه اول آن یعنی شبستر تا پیچ «شیخ ولی» آغاز شده و به دلایلی که با کندی پیش رفت و الان نیز شاهد توقف کامل اجرای پروژه از کوزه کنان میباشیم که هر هفته شاهد وقوع تصادفات مرگبار جادهای در این مسیر میباشیم بهطوریکه حداقل شناسایی و اصلاح برخی نقاط حادثهخیز این جاده به ویژه در ورودی شهرهای شندآباد، خامنه، کوزه کنان، بندر شرفخانه و تسوج و نیز روستاهای واقع در این محور ضروری است.
تعلل در این امر را به عینه در تکمیل پروژه مسیر پنج کیلومتری خروجی شبستر تا خامنه به دلیل احداث پل زیرگذر شاهد هستیم.
اجرای تقاطع هم سطح همزمان با اجرای این پروژه ضروری است که متاسفانه در اجرای چهار بانده کردن مسیر شبستر – صوفیان این امر اتفاق نیافتاده و جزو نواقص اصلی این مسیر دیده میشود که امید است، اجرای پروژه با استانداردهای لازم از جمله ایجاد تقاطع هم سطح همراه باشد.
عمده عامل کندی روند اجرای پروژه تخصیص دیر هنگام اعتبارات مربوطه و از طرفی پرداخت مطالبات بهجای مانده کارفرما از سنوات قبلی موجب کندی پیشرفت پروژه بوده که امیدواریم با پرداخت قسمتی از مطالبات کارفرما اجرای پروژه روند مطلوب داشته باشد.
با این اوصاف متاسفانه شهروندان علی رغمداشتن ظرفیتهای بسیار همچنین تردد بسیار خودروها از میسر شبستر – تسوج، نتوانسته است به امنیتی که شایسته این شهرستان است، دست یابد و همین دلیل عاملی در انعکاس اخباری تلخ از حوادث جانی جادهای طی چندماه اخیر شده است که نکتههای بسیاری را در خود جا داده است.
همه عوامل را به گردن یک ارگان یا شخص نمیاندازیم، ولی گفتن این نکته خالی از لطف نیست که مسوولان برای درمان یک سر قضیه حوادث رانندگی، دقت کافی در شناسایی مشکل و سرعت دادن به رفع ان نشان دهند.
جاده شبستر – تسوج از مشکلات بسیاری رنج میبرد که این عاملی مهم در خطرآفرینی برای مردم بوده و به یک باره خانوادهای را به عزا مینشاند.
گفتنی است، هر زمان با وقوع حادثه تصادف، چشمها به سمت برخی کاستیها و نواقص راه و مسوولان میرود ولی در بسیاری از مواقع آنچه در زیر خط حادثه پنهان است، عدم رعایت قوانین توسط
رانندگان خودروهای سواری و باری است که باعث داغدار شدن خانواده یا مجروح شدن افراد خواهد شد.
یادآور میشود کل راههای این شهرستان ۶/۴۹۶ کیلومتر است که ۵/۳ درصد کل راههای استان را به خود اختصاص داده است. طول کل بزرگراه های این شهرستان را ۵/۶۰ کیلومتر، که ۴/۱۹درصد کل از بزرگراههای استان را به خود اختصاص داده است . کل طول راههای اصلی این شهرستان نیز ۳/۷۳ کیلومتر است که میزان ۲/۷درصد راههای اصلی استان را به خود اختصاص داده است.
ضمنا طول راههای فرعی این شهرستان را نیز ۳/۱۸ کیلومتر با دارا بودن یک درصد از کل راههای فرعی استان بوده و کل راههای روستایی این شهرستان ۵/۳۴۴ کیلومتر است که ۲/۳ درصد سهم راههای روستایی استان را به خود اختصاص داده است.
//فارس