اخبارتبریز-1

تکرار ادعای فرهنگی علیه رئیس دانشگاه تبریز/ جرم انگاری توهین به اقوام را به سرانجام رساندم

به گزارش باش خبر وبه نقل از آناج، محمدحسین فرهنگی در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص مشکلاتِ روز تبریز اظهار داشت: آلودگی هوا و شرایط نیرگاه تبریز یکی از موضوعات روز است که از طریق وزارت خانه‌های زیربط تلاش شد تا وضعیت اصلاح شود.

وی ادامه داد: این موضوع از وزارت نفت، نیرو و تعاون کار و رفاه اجتماعی  پیگیری شد زیرا همانطور که می‌دانید این موضوع به  وزارت کار و رفاه مربوط است زیرا مالکیت نیروگاه در اختیار هولدینگ تحت مدیریت این وزارت خانه است اما نهایتا نتیجه‌ای گرفته نشد زیرا بحث کاملا به انحراف کشیده شد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر با بیان اینکه اوایل سال با دادستان صحبت کردم که ترک فعل  در خصوص نیروگاه تبریز صورت گرفته است، گفت: اولین ترک فعل زمینه آلایندگی و دومی‌مصرف بالای آب بود؛ زیرا یک چهارم آبِ شهر تبریز برای خنک کردن نیروگاه استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به پیگیری از وزرا کفایت نمی‌کنیم، عنوان کرد: سوال از وزیر کار را هم درباره نیروگاه تبریز مطرح خواهیم کرد زیرا دستگاه اصلی در این ماجرا وزارت خانه مذکور است.

فرهنگی با بیان اینکه ترک فعل کلی بوده است، یادآور شد: ترک فعل فقط فقط برای نیروگاه مطرح نیست و دستگاه‌های دیگر هم ترک فعل کرده‌اند که در نامه به دادستان مشخص است.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو و نفت در جایگاه‌هایی مانند نیروگاه و پتروشیمی‌ادعا می‌کنند که مسئول نیستیم چون طبق قانون مالکیت ندارند اما با توجه به اینکه می‌گویند مالک نیستند فقط میتوانند کارهای مشاوره‌ای انجام دهند اما نمی‌توانند مساله را هم رها کنند زیرا تامین برقی که نیروگاه انجام می‌دهد، برعهده وزارت نیرو است.

نماینده تبریز در خصوص عدم مازوت سوزی در سایر نیروگاه‌ها گفت: هر نیروگاهی بحث جدایی دارد و در بعضی مازوت قابل استفاده نیست و در برخی گاز قابل استفاده نیست و به همین خاطر هیچکدام قابل تطبیق نیست که تصمیم یکسانی گرفته شود، البته نیروگاه تبریز ظرفیت استفاده از هردو را دارد.

سوال از وزیر نفت به خاطر سهیمه گاز آذربایجان‌شرقی

وی در پاسخ به این سوال که آیا فایده نیروگاه تبریز بیشتر از ضرر آن است، اظهار داشت: اگر بحثِ نیاز برقی مطرح نبود بله فایده نسبت به ضرر کمتر بود اما باید نیاز به برق را چه کار کرد؟ از طرفی هم عدم توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در استان رخ داده است. فضای نیروگاه تبریز برای احداث نیروگاهی جدید جوابگوست اما سرمایه گذاری هنگفتی لازم است.

فرهنگی با بیان اینکه سوال از وزیر نفت به خاطر سهمیه گاز اعلام وصول شده است، عنوان کرد: در مقایسه با دیگر استان‌ها به آذربایجان شرقی ظلم شده است که مسئولین وزارت خانه می‌گفتند که ملاک مصرف سالهای گذشته است در حالیکه ماه‌های سرد و گرم را برای استان ما درست محاسبه نکرده‌اند؛ البته قول بازنگری در دولت قبل را دادند اما به آن عمل نکردند.

رئیس دانشگاه تبریز حمایت خود از جریان مقابل را انکار نمی‌کند

وی در خصوص حواشی پیش آمده درباره سخنانش در مجلس گفت: زمانی که ما در مجلس داریم محدود است و نمی‌توان تمام سخن را گفت اما اصل مطلب من تحلیل و توصیه به دولت بود؛ زیرا گاهی به گونه ای مطرح می‌شود که شکست‌ها مربوط به نیروهای ارزشی و انقلابی است در حالیکه نیروهای منتسب به انقلاب فقط هشت سال و دو ماه بر راس کار بودند.

رئیس مجمع نمایندگان استان تاکید کرد: آیت الله رییسی منتسب به نیروهای ارزشی هستند و انتقاد من به وزارت علوم و تحقیقات به این خاطر بود که به دسته بندی تاریخی توجه ندارند و در خود تهران برخی کسانیکه ریاست دانشگاه را عهده دار شدند که اصلا تفکرات مخالف جریان دولت دارند.

وی با اشاره به انتخاب رئیس دانشگاه تبریز ابراز داشت: کسی که در گذشته تفکری در حمایت از نیروهای مقابل دارد و آن را انکار هم نمی‌کند به ریاست دانشگاه برگزیده شد و پرسش من این بود که چرا کسانی که نقطه تاریکی در کارنامه خود ندارند، انتخاب نشدند؟ بیشتر از ۲۰۰ نفر استاد تمام با کارنامه روشن در دانشگاه تبریز وجود دارد.

فرهنگی تاکید کرد: رئیس فعلی دانشگاه تبریز زمانیکه آقای موسوی کاندیدای ریاست جمهوری بود طوماری در حمایت از موسوی امضا کردند اما حاضر به امضای طومار برای آقای رییسی امضا نشدند، اخیرا هم در تهران فردی کاملا شناخته شده منتسب به نیروهای مقابل انتخاب شده‌ که تصمیم‌های کلان در وزارت علوم دخالت خواهد کرد و مساله من این بود که در دولت آقای رییسی این چنین انتخاباتی توجیه ندارد.

وی ادامه داد: البته  این انتقاد هم توجه دولت را جلب کرد و به مسئولین تذکر دادند اما پاسخ نهایی‌شان این بود که به معدل افراد نگاه کنید و تنها به یک یا دونفری که موردی دارند، نگاه نشود.

جریانِ زلال دولت نباید کدر شود
نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در خصوص اظهاراتش درباره احمدی نژاد ابراز داشت: در کنار حاشیه‌های آقای احمدی نژاد اما زمانیکه فرماندار تبریز آقای چمنی و بسیاری از فرمانداران نظامی‌بودند همه اذعان دارند که دوره بسیار خوبی برای استان بود، اینکه مواضع آقای احمدی نژاد اخیرا یا حتی در زمان ریاست جمهوری چه بود مطرح نبود و اظهارات من تحلیل جریان بود نه اشخاص.

وی با انتقاد از رسانه‌ها در خصوص انعکاس اظهاراتش گفت: این موضوع حمله به دولت نبود که برخی آن را حمله به دولت منعکس کردند بلکه انتقاد از این بود که جریان زلالی که به راه افتاده است، کدر نشود.

فرهنگی در پاسخ به این سوال که برخی مدعی‌اند شما گزینه دیگری برای ریاست دانشگاه تبریز داشتید، تصریح کرد: این موضوع کذب محض است و کسی را مطرح نکرده و نمیخواهم هم مطرح کنم؛ من نمی‌گویم کسی که آن دوره رایی داده از جایی حذف شوند اما رییس دانشگاه یعنی مدیر کل و سیاست گذار در دانشگاه، تمام مطلب من این بود که فردی علمی‌و همسو با دولت انتخاب کنند و تا روز بعد از سرپرستی ایشان هم از گرایش سیاسی آقای نصرالله زاده خبر نداشتم.

وی با اشاره به انتصابات دولت در استان و انتقاد برخی از انتصابات ابراز داشت: اگر معیار ما صرفا سوابق باشد، شاید انتقادات درست باشد اما سوابق تنها معیار نیست بلکه عملکرد و بهره وری مهمتر است؛ برای ارزیابی عملکرد هم خیلی زود است.

رئیس مجمع نمایندگان استان در خصوص تصمیم مجلس برای واردات خودرو اظهار داشت: نماینده شورای نگهبان ایراداتی به واردات خودرو وارد کرد که اگر همانطور پیش می‌رفت بازهم این لایحه در شورای نگهبان رد می‌شد که به همین دلیل واردات در قبال صادرات قطعه و نیرو محرکه آورده شد.

موافق تمام تصمیمات مجلس نیستم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار آناج در خصوص حواشی طرح‌های مجلس و عدم اولویت بندی مسائل گفت: قطعا هرچیزی که در مجلس تصمیم گرفته می‌شود من موافق آن نیستم و من مدافع همه چیز در مجلس نیستم اما برخی طرح‌ها نه به بار و نه به دار است، در مجلس هر پانزده نفر می‌توانند طرحی را به کمیسیون ببرند.

فرهنگی ادامه داد: اگر این طرح از کمیسیون به صحن علنی آورده شد؛ می‌شود در باره آن مخالفت و موافقت کرد البته از نظر من چنین طرحی اولویت ندارد.

وی با بیان اینکه با گذاشتن کلمه انقلابی در اول و آخر هرچیز، آن اقدام انقلابی نمی‌شود، اظهار داشت: اخیرا به خاطر تصمیم مجلس و حتی پیش از تایید شورای نگهبان درباره اعطای مجوز دفترخانه‌ها، این دفاتر کارکنانشان را اخراج کردند، از طرفی افزایش بی رویه دفترخانه‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کند. و یا مجلس طرحی را مطرح کرد که هر سندی که در دست مردم است باطل است مگر اینکه ثبت شود در حالیکه این موضوع به شدت مشکل ایجاد خواهد کرد و من با این موضوع هم مخالفت کردم.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر ادامه داد: با چنین طرحی حداقل چهل درصد مالکیت‌ها به مشکل می‌خورد البته مجلس تصمیمات خوبی مانند طرح مسکن هم گرفته است و باید تمام جوانب را نگاه کرد.

فرهنگی در خصوص مشکلات مجموعه ماشین سازی توضیح داد: هر مجموعه تولیدی مسائل مربوط به خود را دارد و ماشین سازی هم مشکلات خودش را دارد؛ ماشین سازی مشکلات قانونی و منع برای توسعه و جذب نیروی جدید دارد اما ظاهرا مدیران افراد غیرمتخصص را وارد ساختار کرده‌اند که مشکل هم همین موضع بوده و بنده هم جزء منتقدین هیئت مدیره ماشین سازی هستم.

وی با شاره به گذشت صد روز از آغاز به کار دولت رئیسی گفت: ارزیابی من از دولت مثبت و دولت را سرحال و پای کار می‌بینم، دولت علی رغم انتقادات به همه چیز توجه دارد. متاسفانه دولت قبلی در اواخر با افزایش پایه پولی باعث شد که مجلس و دولت بعد به شدت تحت فشار قرار گیرد و از طرف دیگر رتبه بندی فرهنگیان را در روزهای پایانی به مجلس آورد که سازمان برنامه بودجه اعلام کرد که اعتبار آن را نداریم که دوباره به دولت ارجاع داده شد.

احیای برجام در مجلس مطرح نیست
فرهنگی در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص موضوع احیای برجام ابراز داشت: احیای برجام در مجلس مطرح نیست و مصوبه مجلس در سال گذشته کاملا مشخص است، مهمترین رکن توقف برجام اقدامات آمریکاست و اگر اقدامات آمریکا برگردد آن موقع می‌توان مذاکره را انجام داد.

وی در خصوص تصمیم مجمع نمایندگان برای انتخاب استاندار توضیح داد: در جلسه ۲۲ نفر مطرح شدند که بعدا طبق نمره دهی نمایندگان پنج نفر بالا آمدند که نفرات خوبی بودند و ما این اسامی‌را به وزارت کشور فرستادیم؛ بعدا فهمیدیم دو نفر دیگر هم جزء گزینه‌های وزارت کشور در حال بررسی است، در نهایت وزارت کشور هم به نفر اول معرفی نمایندگان رسیدند اما برخی نمایندگان که تا آن زمان نظر خاصی نداشتند، فعال شدند و وزارت کشور نفر اول را کنار گذاشته و نفر دوم را که نظر من هم روی این گزینه بود، انتخاب کردند که این تصمیم به نفع استان است و در آینده شاهد اثرات آن خواهیم بود.

نماینده ادوار تبریز در مجلس شورای اسلامی‌با اشاره به موضوع حقوق‌های نجومی‌اظهار داشت: من مخالفت با حقوق غیرمتعارف را از اول مطرح کردم اما با رای یک نفر چیزی نمی‌شود اما این طرح را که عضویت یک نفر در در بیش از یک شرکت هیئت مدیره ممنوع باشد را به مجلس بردم که رای آورد، البته هر بار تلاش می‌کنند این مصوبه را از بودجه خارج کنند اما در کمیسیون بازهم آن را می‌آوریم.

جرم انگاری توهین به اقوام و مذاهب را به سرانجام رساندم

وی با اشاره به تلاش‌های اخیر در مجلس خاطرنشان کرد: جرم انگاری اهانت به اقوام را از دوره هفتم پیگیر هستم چون قبلا مجازاتی نبود زیرا آن را قانونی نمی‌دانستند اما نهایتا در این دوره هم اهانت به اقوام و هم مذاهب را پیگیری کردم و جرم انگاری آن ابلاغ شد.

فرهنگی ادامه داد: ابتدای این دوره از مجلس اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی را که معمولا کمیسیون مخالفت می‌کرد، پیگیری کردیم که خوشبختانه کلیات آن را امضا کردند و قطعا با اجرای آن انسجام ملی افزایش خواهد یافت.

وی در پایان با اشاره به پیگیری در خصوص بیمه قالیبافان گفت: در گذشته اگر یک روز تاخیر در پرداخت رخ می‌داد بیمه قالیبافی را فورا قطع می‌کردند که در دوره قبل از وزیر وقت سوال پرسیدم و مجلس از توضیحات وزیر قانع نشد و نهایتا به دولت ابلاغ کرد که بیمه کسی قطع نشود اما در مورد اتفاقاتی که گذشته رخ کاری نمی‌کنند و دوباره این موضوع را از وزیر سوال کرده‌ام که امیدوارم هرچه زودتر این مشکل هم حل شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا