اخبار

رانت و فامیل بازی، پاشنه آشیل شهرداری/به نام پاکبان‌ها به کامِ پارتی دارها!

یک عضو شورای شهر تبریز عنوان کرده است که برخی افراد به نام پاکبان جذب شهرداری شده اما پشت میزنشین هستند.
: موضوع تکراری است، شهرداری نیروی مازاد زیادی دارد که ماهانه هزینه هنگفتی صرف حقوق آنها می‌شود و بدنه شهرداری تحملِ نیروی دیگری را ندارد و از طرف دیگر در برخی پست‌های تخصصی اصلا نیرویی وجود ندارد و در سالهای گذشته هم از بین نیروهای شهرداری برای برخی پست‌های لازم تربیت نیرو صورت نگرفته است. همه این حرف‌ها سالهای سال است که توسط اعضای شورا، مدیران و حتی کارکنان شهرداری مطرح شده اما چاره‌ای برای این مازاد نیرو نشده و حتی نظارتی برای جلوگیری از ورود نیروی جدید به شهرداری هم صورت نگرفته است.

شورای ششم اخیرا طرحی با عنوان ممنوعیت تمدید قرارداد با کارکنان نسبی و سببی مدیران که در سال ۱۴۰۰ جذب شده‌اند را در صحن علنی شورا مطرح کرد؛ طرحی که قدمی‌مثبت برای جلوگیری از رانت و فامیل بازی برای جذب نیرو در شهرداری است و در صورت اجرایی شدن جذب نیروی خارج از ضابطه را به حداقل می‌رساند.

با این وجود برخی از اعضای شورا از جمله رئیس شورا خبر می‌دهند که علی‌رغم ابلاغ جذب نیرو تا زمان مشخص برخی مدیران هنوز هم به این موضوع توجه نکرده و در حال جذب اطرافیان خود هستند؛ موضوعی که صحت و سقم آن را باید شهردار تبریز آشکار کند.

در کنار نیروی مازاد و نحوه جذب شهرداری تبریز گرفتارِ مشکلی دیگر به نام شایسته سالاری و رانتِ بعد از جذب نیرو است! یعنی برخی مدیران در گذشته تنها به جذب نورچشمی‌های خود اکتفا نکرده‌اند و در حالیکه افراد را به نام پاکبان به استخدام شهرداری در آورده‌اند آنها را پشت میز نشین کرده‌اند تا رانتِ بعد از استخدام ادامه داشته باشد.

روز گذشته در جلسه علنی شورا احد صادقی، عضو شورای شهر تبریز در این خصوص گفت: عده ای به اسم پاکبان استخدام شده اما خارج از پیمان در دفاتر و ستاد اداری مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: طبق قانون با تبدیل وضعیت، پاکبانان دیگر نمی‌توانند به کار قبلی خود بازگردند و جایگاه جدید برای آنها تعریف می‌شود ولی اخیراً از برخی نفرات تعهدی خواسته شده که ادعایی برای کار در جایگاه قانونی جدید خود نداشته باشند که این کار قانونی نیست و باید آنهایی که برخلاف قرارداد خود در جای دیگر کار می‌کنند به جای خود بازگردند.

این صحبت‌های صادقی نشان می‌دهد برخی که به عنوان پاکبان جذب شهرداری شده و پشت میز نشین شده‌اند در تلاش هستند تا با غصب جایگاه پاکبانان بعد از تبدیل وضعیت همچنان به کار خود ادامه دهند و پاکبانانی که تبدیل وضعیت می‌شوند و طبق قانون باید جایگاه جدیدی برای آنها تعریف شود همچنان به کار پاکبانی ادامه دهند!

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا شورا و شهرداری اجازه ادامه چنین بی قانونی‌هایی را در مجموعه شهرداری خواهند داد و یا خیر.
//ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا