اخبار

امتیازگیری گازی ترکیه از جمهوری آذربایجان

در حالی که قرارداد گازی ترکیه با روسیه تمدید نشده، آنکارا با امضای یک قرارداد گازی جدید با باکو، نشان داد که می‌خواهد پس از تحولات اخیر قره‌باغ، از همراهی با جمهوری آذربایجان، بیشترین استفاده را ببرد.؛ خبر قرارداد جدید گازی بین آنکارا و باکو، خبرساز شد. آن هم در شرایطی که در ترکیه، خبر از زمستان سختی در میان است که بسیاری از شهروندان را ترسانده است.

زمستان سخت در معنای حقیقی‌اش، دلالت بر این دارد که در ماه‌های پیش رو، ترکیه سردتر خواهد شد و گرانی سوخت، مردم را نگران کرده است.

معنای مجازی و نمادین زمستان سخت هم، اقتصاد بحران‌زده ترکیه است که این روزها به خاطر افزایش مداوم نرخ دلار، با مشکلات بیشتری روبرو شده است.

یکی از این مشکلات جدی که ارتباط مستقیمی‌با دلار دارد، گران‌تر شدن نرخ گاز طبیعی، بنزین و گازوئیل است.

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، به مردم اطمینان خاطر داده که کشورش با کمبود گاز مواجه نخواهد شد و جمهوری آذربایجان با یک قرارداد متمم، مشکل آن‌ها را حل کرده‌اند.

این در حالی است که مسئله اصلی ترکیه، صرفاً کمبود گاز و دشواری‌های تأمین منابع جدید گاز وارداتی نیست، بلکه قیمت بالای گاز طبیعی برای شهروندان است.

ترکیه در جریان جنگ اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، به شکل آشکار وارد میدان شد و علاوه بر حمایت تسلیحاتی و سیاسی، بخشی از نیروهای خود را نیز اعزام کرد تا مناطق وسیعی از قره‌باغ، به دست علی‌اف بیفتد.

الآن و در شرایطی که جنگ قره‌باغ، منجر به آغاز یک مقطع سیاسی نوین شده، دولت ترکیه تلاش می‌کند تا بهره‌برداری اقتصادی خود را نیز داشته باشد. در نتیجه در کنار امضای قراردادهای گازی و بهره‌مندی از مواهب انتقال گاز آذربایجان به اروپا، صدها پیمانکار ترکیه‌ای نیز، اجرای بخش مهمی‌از پروژه‌های عمرانی جمهوری آذربایجان را در دست گرفته‌اند.//اناج

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا