اخبارتبریز-1

اذعان وزارت کشور به تصمیم سیاسی الحاق حریم تبریز به باسمنج

جلسه امروز شورای شهر با انتخاب اعضای کمیسیون ورزش،گزارش از خزانه متمرکز و بررسی نتیجه الحاق حریم تبریز به پایان رسید.

به گزارش باش خبر وبه نقل از آناج، جلسه امروز شورای شهر تبریز با ارائه طرح دو فوریت عدم تمدید قراردادِ کارکنان نسبی و سببی مدیران جذب شده در سال ۱۴۰۰ شروع شد که روح الله دهقان‌نژاد در این خصوص اظهار داشت: در شهرداری تمام حقوق‌ها از طریق مردم پرداخت می‌شود و نباید شهرداری تبدیل به حیاط خلوتی برای استخدام اقوام شود.

وی ادامه داد: این طرح برای این است که بعد از این چنین اتفاقاتی رخ ندهد البته این کار کارشناسی چیزی که من می‌خواستم نبود و نظرات تک تک اعضای شورا در آن اعمال شده است.

عضو شورای شهر تبریز با اشاره به جذب کارکنان بدون رعایت ضوابط گفت: اراده شورای ششم اجرای عدالت در جذب نیرو است.

حجت‌الاسلام برگی هم ضمن موافقت با این طرح تصریح کرد: این طرح برای این است که مدیران عروس، خواهر و داماد را وارد شهرداری نکنند.

وی ادامه داد: نباید جوانان تحصیل کرده غرورش را کنار گذاشته و بخاطر یک شغل اینجا گریه کند چرا؟چون پارتی ندارد.

رئیس شورای شهر تبریز با بیان اینکه برخی مدعی‌اند که بعد از انسداد جذب نیرو هم افرادی آورده شدند، عنوان کرد: از شهردار محترم می‌خواهم این موضوع را بررسی کنند.

وی با انتقاد از برخی مدیران و معاونین شهرداری گفت: یک مدیر را دیروز برای پاسخگویی به شورا دعوت کردیم و بعد از جلسه گفته که دیگر پایم را به شورا نمی‌گذارم، شما غلط می‌کنید که چنین حرفی می‌زنید و از پاسخگویی فرار می‌کنید.

انتقاد از مطرح شدن مکرر یک موضوع در جلسات

حکیمه غفوری هم با بیان اینکه این طرح خوب اما ناقص است، ابراز داشت: این طرح باید شامل همه کسانی شود که در بازه زمانی که ممنوعیت جذب بوده، جذب شده‌اند. شاید برخی اقوامشان را نیاورده باشند اما دوستان و آشنایان را جذب کرده‌اند.

فریدون بابایی‌اقدم هم با انتقاد از مطرح شدن این مساله در جلسات اظهار داشت: از حساسیت شورای ششم به این مساله تشکر می‌کنم اما آیا تنها دغدغه شهری این است که هرجلسه مطرح می‌شود؟

وی ادامه داد: چهار پروژه بزرگ تبریز بالای ۱۰۰ میلیارد اعتبار نیاز دارند و این هم حق الناس است، باید هرچه زودتر وارد موضوعات اساسی مانند حاشیه‌نشینی شویم و فقط در این خصوص شعار ندهیم.

احد صادقی هم در پاسخ به بابایی اقدم عنوان کرد: اگر در دوره‌های گذشته این مساله پیگیری می‌شد، ماهانه ۱۳۲ میلیارد حقوق کارکنان نبود و این مبالغ صرف پروژه‌ها می‌شد.

دهقان نژاد هم در پاسخ به سوال یاسین بجانی درباره تکلیف نیروهایی که قبل از سال ۱۴۰۰ آمده‌اند، اظهار داشت: از آنجایی که ما از سال ۱۴۰۰ روی کار آمده‌ایم باید از این بازه زمانی موضوع را بررسی کنیم. اگر قرار باشد که به سال ۹۹ ورود کنیم باید به سالهای قبلتر هم ورود کنیم.

در نهایت این طرح با رای هشت نفر از اعضای شورا به تصویب رسید.

بودجه پروژه‌های صرف حقوق کارکنان می‌شود

عباس رنجبر، شهردار تبریز هم با اشاره به اینکه این طرح یکی از طرح‌‌‌های خوب برای ساماندهی نیروی انسانی است، گفت: شهرداری سالها خارج از چارت سازمانی و نیاز واقعی عمل کرده است.

وی ادامه داد: بحث دیگر تغییر در بودجه هم مطرح است که پولی که قرار بود صرف پروژه‌ها شود، به خاطر جذب نیرو صرف حقوق شده است، امروز اصلا پولی نیست که صرف پروژه‌ها شود و در چنین شرایطی نباید جذب نیرو انجام شود.

دستور جلسه بعدی انتخاب اعضای کمیسیون ورزش شورای شهر بود که با رای اعضا پرویز هادی، فریدون بابایی‌اقدم، یاسین بجانی، حجت الاسلام رسول برگی، حکیمه غفوری به عنوان اعضای نخستین کمیسیون ورزش شورا انتخاب شدند.

اجرای خزانه متمرکز با طرح تشویقی مناطق

دستور جلسه سوم بررسی راه اندازی خزانه داری متمرکز بود که علی نوای باغبان در این خصوص توضیح داد: طبق مصوبه‌ای که شورا در سال ۹۶ داشت باید خزانه متمرکز پیش از این اجرایی می‌شد اما این اتفاق رخ نداد.

وی ادامه داد: برای اجرای خزانه داری متمرکز یک حساب درآمدی باید در یکی از بانک‌ها ایجاد شود که کسی هم حق برداشت از آن را نخواهد داشت.

عضو شورای شهر تبریز با اشاره به ایجاد مشوق برای مناطق گفت: باید در کنار خزانه داری متمرکز باید برنامه انگیزشی هم در نظر گرفته شود تا تفاوتی بین مناطقی که درآمد کسب می‌کنند و مناطقی که درآمد ندارند، وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: خزانه متمرکز نباید انگیزش درآمدزایی را از بین ببرد بلکه باید عدم توازن منطقه‌ای را از بین ببرد.

بابایی‌اقدم هم با بیان اینکه این کار اررشمندی است که تحولی در نظام بودجه ریزی ایجاد خواهد کرد، عنوان کرد:در حال حاضر بودجه مناطق بر اساس درآمدها بسته می‌شود که باعث عدم توازن می‌شود. تشویق برای مناطقی که درآمدزایی بیشتر دارند، اهمیت زیادی دارد.

انتظار اجرای عدالت در بودجه نویسی

رنجبر، شهردار تبریز هم در خصوص خزانه متمرکز گفت: ما از خزانه داری متمرکز اجرای عدالت را انتظار نداشته باشیم بلکه اجرای عدالت در بودجه نویسی است؛ مدیریت بهینه منابع از مزایای خزانه داری متمرکز است.

وی ادامه داد: اینکه در بودجه دو پروژه برای یک منطقه و چهار پروژه برای منطقه دیگر تعریف شده ما موظف به انجام هستیم و تخصیص عادالانه پروژه باید در بودجه نویسی رخ دهد.

اذعان وزارت کشور به تصمیم سیاسی در الحاق حریم تبریز

دستور جلسه بعدی گزارش ماموریت اعضای شورا به تهران در خصوص الحاق باسمنج بود که بابایی‌اقدم در این خصوص اظهار داشت: قبل از رفتن به تهران به روش‌های مختلف با نمایندگان مجلس حرف زدیم و در تهران هم از وزارت کشور و مجلس پیگیری را انجام دادیم و با شهرداری تهران در خصوص حریم حرف زدیم.

وی ادامه داد: ما موضوع و دغدغه‌ها را مطرح کردیم و خودشان هم به دو نکته اذعان داشتند؛ اول اینکه خودشان با توجه به اشکالات در حال اصلاح نقشه هستند و دوم اینکه انتظار نداشته باشید که تصمیم فنی بگیریم بلکه تصمیمات سیاسی است!

عضو شورای شهر تبریز تاکید کرد: این جای تاسف دارد که به جای تصمیمات فنی برخی مسائل سیاسی دخالت داده شود، در نهایت بنا شد که بازدیدی از وضعیت داشته باشند.

عضو شورای شهر تبریز با تاکید بر انتظار از فرماندار و استاندار جدید عنوان کرد: در نهایت چون مصوبه هیئت وزیران است دست اندازهایی وجود دارد که امیدواریم استاندار جدید و فرماندار در این خصوص تلاش کنند.

وی ادامه داد: موضوعی که می‌تواند این مصوبه را ابطال کند مراجعه به دیوان عدالت اداری است و اینکه انتظار داشته باشیم که در بحث حریم، کلانشهر مستثنی شود تقریبا غیرممکن است.

حریم برای توسعه آینده است

بابایی اقدم با اشاره به اینکه ما باید به دنبال ابطال الحاق حریم به باسمنج برویم، گفت: ما سالهاست برای این مناطق خرج کرده‌ایم و باید هم خرج کنیم اما برخی حرف‌ها که می‌گویند شهرداری تبریز فلان پارک را کار کرده و اجازه استفاده را به باسمنج نمی‌دهیم زیبنده نیست.

وی در خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز و حریم تبریز ابراز داشت: در بحث ساخت و سازهای غیرمجاز ما وظیفه را به خدمات شهری دادیم که باید در این حوزه تجدید نظر کنیم. حریم جهت توسعه آتی است و نباید در خصوص الحاق حریم تبریر کوتاه بیاییم.

دستور جلسه آخر بررسی نامه درخصوص معرفی نماینده جایگزین برای عضویت و حضور در جلسات کمیته راهبردی کمیسیون‌‌‌های متمرکز ماده صد شهرداری تبریز بود.

با رای اکثریت اعضای شورا روح الله دهقان نژاد به عنوان نماینده جایگزین برای عضویت و حضور در جلسات کمیته راهبردی کمیسیون‌‌‌های متمرکز ماده صد شهرداری تبریز انتخاب شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا