اخبار

با آبروی یک شهرستان بازی کردند/ ناظر مسابقه مقصر اصلی اتفاقات است

مسئول کمیته فوتسال هیات فوتبال شهرستان مرند نسبت به اتفاقات بازی جنجالی فوتبال پایه استان در این شهرستان واکنش نشان داد.

به گزارش باش خبر وبه نقل از آناج، بعد از گذشت یک هفته از بازی جنجالی فوتبال پایه استان بین دو تیم باران اسپورت مرند و ارس تجارت تبریز در چارچوب مرحله نیمه‌نهائی لیگ جوانان به میزبانی شهرستان مرند که با ورود تماشاگران به زمین مسابقه و حمله آن‌ها به بازیکنان میهمان منجر به مصدومیت چند تن از اعضای تیم تبریزی شد و بازی نیز نیمه تمام ماند، «رضا امامعلی‌پور» مسئول کمیته فوتسال هیات فوتبال شهرستان مرند که از سوی کمیته انضباطی هیات فوتبال استان آذربایجان‌شرقی به عنوان یکی از متخلفان این بازی معرفی و از کلیه فعالیت‌های خود منع شده است، در تماسی با خبرنگار ما نسبت به اتفاقات رخ داده در این دیدار شفاف‌سازی کرد. او با مروری بر نحوه برگزاری مسابقات و شرح وقایع رخ داده، ناظر مسابقه را مقصر اصلی اتفاقات دانست. متن کامل اظهارات امامعلی‌پور را در ادامه می‌خوانید:

در حق همه تیم‌ها اجحاف شد

با تصمیم هیات فوتبال آذربایجان‌شرقی و کمیته برگزاری مسابقات، لیگ استانی جوانان در دو گروه برگزار شد که در یک گروه تیم‌های تبریزی و در گروه دیگر تیم‌های شهرستانی حضور داشتند. این گروه‌بندی اجحاف در حق تیم‌های هر دو گروه بود چراکه هزینه‌های زیادی را به تیم‌ها متحمل می‌کرد بخصوص برای شهرستانی‌ها که مجبور بودند در شرایط کرونایی به شهرستان‌های دیگر سفر کنند. مطمئناً اگر این مسابقات به صورت مجتمع برگزار می‌شد در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شد و به نفع همه تیم‌ها بود.

مغایرت قانون هیات فوتبال با قوانین فوتبال کشور

متاسفانه بازی‌ها بدون قرعه‌کشی و هیچ صورت جلسه‌ای برگزار شد. آقای شجاعی، مسئول اجرایی مسابقات هیات فوتبال استان برنامه مسابقات را بدون دعوت از تیم‌ها تنظیم و ارائه کرده بود. در بحث نقل‌وانتقالات بازیکنان هم یک سری مباحث شائبه‌دار وجود داشت و برای تیم‌های شهرستانی و تبریزی تفاوت‌هایی قائل شده بودند که با قوانین کاملاً مغایرت داشت. از سویی، مسئولان هیات فوتبال استان اعلام کرده بودند که تیم‌های شهرستانی با بازیکنان فقط می‌توانند قرارداد یکساله ببندند درحالیکه این قانون برای تبریزی‌ها سه ساله بود.

رئیس هیات شهرستان یا مدیرعامل شهرستان؟!

موضوع دیگر این است که بر اساس اعلام هیات فوتبال استان، باشگاه‌های شهرستانی نمی‌توانند برای خود مدیرعامل تعیین کنند و رئیس هیات فوتبال شهرستان مدیرعامل همه باشگاه‌‌های تحت پوشش است! به عنوان مثال، رئیس هیات فوتبال شهرستان مرند درحال حاضر مدیرعامل چند تیم است و تمامی‌قراردادها باید به امضای او برسد. اینکه این موضوع بر اساس کدام اساسنامه و قانون است ما خبر نداریم.

تیمی‌که حذف شده بود، قهرمان شد!

در مورد تخلفات و قوانین من‌درآوردی هیات فوتبال استان لازم است موردی را یادآوری کنم. در سال ۱۳۹۶ لیگ استانی فوتسال با حضور ۱۶ تیم در ۴ گروه برگزار شد و طبق صورت جلسه‌ای که بین مسئولان برگزاری مسابقات و تیم‌ها امضاء شد، قرار بود تا ۲ تیم از هر گروه به مرحله حذفی صعود کنند اما پس از برگزاری مرحله گروهی و مشخص شدن چهره ۸ تیم صعود کننده، با اصرار هیات فوتبال استان ۲ تیم به مسابقات اضافه شدند و مرحله حذفی با حضور ۱۰ تیم برگزار شد! یکی از این تیم‌ها نماینده ممقان و دیگری تیم پایاسازه تبریز بود که گفته می‌شد طبق نظر یکی از نمایندگان مجلس به مرحله حذفی اضافه شدند. جالب‌تر این است تیم پایاسازه که در مرحله گروهی از صعود بازمانده بود با تغییر کامل فهرست بازیکنانش در مرحله حذفی حضور پیدا کرد و به مقام قهرمانی رسید. یعنی تیمی‌که حذف شده بود، قهرمان لیگ شد!

همه می‌گفتند بازی سه بر صفر می‌شود

اما در خصوص اتفاقات بازی جنجالی باید بگویم که بر اساس برنامه هیات فوتبال استان، مقرر بود در دور رفت مرحله نیمه‌نهائی لیگ فوتبال جوانان استان تیم باران اسپورت مرند در روز ۱۶ شهریور ماه میهمان ارس تجارت تبریز باشد و بازی برگشت در روز ۲۱ شهریور ماه در مرند برگزار شود. یکی از الزامات برگزاری بازی‌ها حضور آمبولانس در ورزشگاه است که بر عهده تیم میزبان می‌باشد. ما به سردرود رفتیم و ناظر بازی آقای شرفی بود، اما خبری از آمبولانس نبود. قانون می‌گوید که ناظر بازی باید ۱۵ دقیقه به تیم میزبان فرجه بدهد تا مقدمات حضور آمبولانس را فراهم سازد. خیلی جالب است که جنب زمینی که قرار بود بازی برگزار شود، پایگاه اورژانس وجود داشت و وقتی به آنجا رسیدیم، فکر می‌کردیم که آمبولانس از همانجا به زمین می‌آید. تیم میزبان، داوری و ما حدود ۵۸ دقیقه برای حضور آمبولانس معطل شدیم و درنهایت به دنبال عدم حضور آمبولانس بازی تعطیل شد و ما به مرند برگشتیم. همه می‌گفتند که این بازی سه بر صفر خواهد شد و این بخاطر اتفاقات مشابهی بود که در سال‌های گذشته رخ داده بود. در ۵ سال اخیر هر موقع تیم‌های مرندی نتوانستند آمبولانس تدارک ببینند، نتیجه بازی سه بر صفر به سود حریفان اعلام شده بود. این نتایج در مسابقات دو تیم سوپرلیگی مرند از سوی کمیته انضباطی تعیین شده بود اما در این بازی نتیجه سه بر صفر نشد!

علت لغو بازی برگشت

در ظهر روز بازی برگشت، هیات فوتبال استان طی تماسی با هیات فوتبال شهرستان مرند و سرپرست تیم باران اسپورت اعلام کرد رای بازی صادر شده است و مسابقه رفت باید تجدید شود. هیات فوتبال مدعی بود حکم کتبی دارد اما این حکم به کسی داده نشده بود و ما دو سه روز بعد به صورت حضوری آن را دریافت کردیم. در آن روز، تیم تبریزی در مرند حضور داشت و بعد از اعلام این رای چند نفر از اهالی مرند با آقای سرودی سرمربی تیم ارس تجارت تماس گرفته و از او خواستند که به رسم میهمان‌نوازی ناهار را در مرند بمانند که ایشان قبول نکردند. اگر ایشان وجدان داشته باشند این موضوع را تایید می‌کنند. در طرف دیگر ناظر و داور بازی هم در بین راه برگشتند و بازی برگشت لغو شد.

باید از حق تیم مرند دفاع می‌کردم

سوال این است که وقتی نتیجه بازی رفت مشخص نشده بود، چطور می‌خواستند بازی برگشت را برگزار کنند؟ هیات فوتبال استان متوجه تخلف خود شده بود و همان روز بازی برگشت را لغو کرد. بعد از این اتفاقات تیم باران اسپورت مرند دو نامه به هیات فوتبال استان نوشت که این نامه‌ها را به صورت حضوری تحویل دادیم. من وظیفه داشتم از حق تیم شهرم دفاع کنم چنانچه که اگر حق تیم تراکتور در مسابقات داخلی ضایع شود این وظیفه هیات فوتبال استان است که از حق این تیم دفاع کند. آقای خاکزاد، دبیر هیات فوتبال استان اعلام کرد که از تیم ارس تجارت تبریز برای علت عدم حضور آمبولانس درخواست سند کرده‌اند و اگر ارائه نشود نتیجه سه بر صفر می‌شود. باید مشخص می‌شد تیم تبریزی برای حضور آمبولانس اقدام کرده است یا خیر. نکته قابل تامل این است که تیم ارس تجارت نامه‌ای از طرف یک شرکت خصوصی ارائه کرده بود که آمبولانس نقص فنی داشته است درحالیکه نامه شرکت‌ خصوصی معتبر نبود و این نامه باید از اداره بهداشت ارائه می‌شد.

پیشنهاد بازی رفت و برگشت در مرند

هیات فوتبال به مدت سه هفته این قضایا را عقب انداخت تا به صورت ریش‌سفیدمنشانه حل و فصل کند. در یک طرف، آن‌ها به مسئولان هیات فوتبال مرند فشار می‌آوردند تا با تیم باران اسپورت برای رفع مشکلات صحبت کنند و در طرف دیگر سعی می‌کردند تا نتیجه سه بر صفر را به تیم تبریزی تحمیل کنند. درنهایت، آقای دری، مسئول مسئول امور شهرستان‌ها پیشنهاد کردند که هر دو بازی رفت و برگشت در مرند برگزار شود اما تیم باران اسپورت زیر بار نرفت چراکه مسئولان این تیم معتقد بودند چون در گذشته نتایج سه بر صفر شده است باید همین نتیجه برای بازی رفت اعلام شود.

میزبانی مرند در هر دو بازی غیرقانونی بود

پیشنهاد دیگر این بود که می‌گفتند تیم تبریزی هزینه ایاب و ذهاب تیم مرندی را پرداخت کند و بازی در سردرود برگزار شود. انواع و اقسام مدل‌ها را برای برگزاری بازی امتحان کردند اما جواب نداد. در این قضایا کمیته انضباطی هیات فوتبال استان هم نمی‌دانست چه حکمی‌بدهد چراکه اگر رای به تجدید بازی می‌داد تخلف سال‌های گذشته آشکار می‌گشت و اگر نتیجه را سه بر صفر اعلام می‌کرد این تخلف دوباره تکرار می‌شد و اشتباه اندر اشتباه بود. تا اینکه سرپرست تیم مرند اعلام کرد فقط با یک شرط راضی به تکرار بازی هستند و آنهم برگزاری هر دو بازی رفت و برگشت در مرند است. این موضوع هم غیرقانونی بود و در این صورت در حق تیم تبریزی اجحاف می‌شد و سرانجام نیز اینگونه شد. سوال این است که بر اساس کدام قانون هر دو بازی رفت و برگشت به میزبانی مرند برگزار شد؟ اگر زمین بی‌طرف میزبان اعلام می‌شد موردی نداشت اما میزبانی مرند در هر دو بازی غیرقانونی بود.

مسائل داوری، علت اعتراض هواداران

به هرحال بازی رفت روز سوم مهر ماه برگزار شد و با نتیجه بدون گل به پایان رسید و بازی برگشت نیز روز ششم مهر ماه برگزار شد که آن اتفاقات تلخ رخ داد. حرف ما این است که اگر هواداران در بازی برگشت به داوری اعتراض کردند حتما دلیلی داشته است کمااینکه در بازی رفت در دقایق پایانی کاپیتان تیم مرند اخراج و یک پنالتی برای تیم تبریزی اعلام شد اما چون به حق بود کسی اعتراض نکرد. اگر اتفاقات بازی برگشت دلیل دیگری داشت، در آن بازی هم باید چنین اتفاقاتی رخ می‌داد؛ پس باید پذیرفت که داوری مورد داشت. بازیکنان هم در این رده سنی معمولاً نمی‌توانند خودشان را کنترل کنند. اینکه آن‌ها تحت فشار بازی تحریک شده و حرکات غیرورزشی انجام دادند به نظرم علتش همین بود.

هیچ کس اشتباهش را قبول نمی‌کند

در دیدار برگشت تا دقیقه ۳۰ هیچ اتفاقی نیافتاده بود و از این دقیقه به بعد بود که داور با یک تصمیم اشتباه بازی را به تشنج کشید. علت این کار هم شوتی بود که بازیکن تیم مرند به سمت دروازه حریف زد و درحالی که توپ نیم متر از خط دروازه عبور کرده بود، داور نتوانست آن را تشخیص دهد و باید کمک داور در آن صحنه تصمیم می‌گرفت که جای‌گیری خوبی نداشت و گل تیم مرند را اعلام نکردند. پس از این اتفاق، اعتراضاتی به نحوه قضاوت بازی شد و رئیس هیات فوتبال مرند با فرمانده پیشگیری و فرمانده عملیات نیروی انتظامی‌تماس گرفت و با احتمال اینکه بازی به تشنج کشیده شود خواستار حضور نیروی انتظامی‌برای تامین امنیت مسابقه شد. وی حتی با پلیس ۱۱۰ هم تماس گرفت. در این وسط هیچ کس اشتباهش را قبول نمی‌کند. با اینکه در بین دو نیمه نیروی انتظامی‌در ورزشگاه حضور یافت اما فرمانده نیروی انتظامی‌مصاحبه کرده که هیچ نیرویی از آن‌ها در مسابقه نبوده است!

تبانی داور و ناظر بازی!

با توجه به اتفاقاتی که در نیمه اول رخ داد، داور در نیمه دوم حاضر به شروع مسابقه نبود ولی ناظر بازی به شدت اصرار می‌کرد که بازی باید برگزار شود و پس از حضور نیروی انتظامی‌در ورزشگاه داور راضی شد تا بازی پیگیری شود. در این بین، داور مسابقه قبل از شروع نیمه دوم از طریق واسطه به من اعلام کرد تا به بازیکنان تیم مرند اطلاع بدهم در محوطه جریمه حریف خودشان را به زمین بیاندازند تا برای آن‌ها پنالتی اعلام کند تا بلکه بدین طریق اشتباهش را با اشتباه جبران کند! این موضوع را ناظر بازی نیز با یکی دیگر از افراد مطرح کرد و همین گونه هم شد و بازیکن تیم مرند بدون هیچ برخوردی در محوطه جریمه تیم تبریز روی زمین افتاد و داور یک پنالتی بادآورده اعلام کرد!

چرا قبلا چنین اتفاقی رخ نداده بود؟

در مورد اتفاقات رخ داده نیز باید اشاره کنم که بازیکنان مرندی بعد از ورود تماشاگران به زمین با آن‌ها بخاطر رفتارهای زشت‌‌شان نسبت به بازیکنان حریف درگیر شدند. اینکه چرا تماشاگران به بازیکنان حریف حمله کردند برای خود من جای سوال است و به هیچ عنوان اتفاقات رخ داده را تایید نمی‌کنم. سوال من این است که ما در مرند میزبان بسیاری از بازی‌ها بوده‌ایم و چرا قبلا چنین اتفاقی رخ نداده بود؟

ناظر بازی مسئول مستقیم اتفاقات است

اما درباره حضور تماشاگران که دلیل اتفاقات رخ داده است، باید بگویم هیات فوتبال استان، هیات فوتبال شهرستان را مقصر می‌داند که این ادعایی غیرواقع است. در این رابطه باید گفت ناظر بازی و ناظر داوری از طرف چه کسی انتخاب می‌شود؟ قطعا پاسخ هیات فوتبال استان است. هیات فوتبال مرند فقط یک نماینده معرفی می‌کند که مامور است تا امکانات را برای مسئولان اجرایی مسابقه فراهم کند. من چندین بار برای این کار انتخاب شده‌ام و خداوند شاهد است که همیشه اتاقم را در اختیار تیم داوری قرار داده و حتی با هزینه شخصی از آن‌ها میزبانی کرده‌ام. اما دلیل اینکه ما نتوانستیم از ورود تماشاگران به ورزشگاه جلوگیری کنیم این است که هیچ اختیاری در این زمینه نداشتیم. ورزشگاه تختی مرند دو درب ورودی دارد که کلید آن در اختیار هیات فوتبال شهرستان نیست و در این شرایط نمی‌توانستیم کاری از پیش ببریم. به هر حال تماشاگر وارد استادیوم شد و در این خصوص باید ناظر بازی از برگزاری مسابقه ممانعت می‌کرد و مقصر اصلی او و هیات فوتبال استان هستند که در آن شرایط بازی برگزار شد. ناظر بازی نباید اجازه برگزاری مسابقه را صادر می‌کرد.

با آبروی یک شهرستان بازی کردند

این اتفاقات در فوتبال مرند اصلاً سابقه نداشت و خواهش من این است که قدمت، فرهنگ و شأن و منزلت یک شهر را که علما و دانشمندان زیادی از آن برخواسته‌اند و در زمینه ورزش نیز بازیکنانی نظیر محسن دلیر و میثم نقی‌زاده را به فوتبال کشور معرفی کرده است، با رفتار عده‌ای معدود زیر سوال نبریم. من از رسانه‌ها هم انتقاد دارم و معتقدم که این اتفاقات را بزرگ‌نمائی کرده و با آبروی شهرستان بازی شد. در درگیری‌ها قمه و چماقی در کار نبود. رسانه‌های معاند هم این اتفاقات را بازتاب داده و سوءاستفاده کردند. آقایانی که در هیات فوتبال استان باعث و بانی این اتفاقات هستند و الان به روی اشتباهات خود پرده می‌کشند، عامل این سوءاستفاده هستند. اصلاً مسئولان هیات فوتبال تخلفات خود را قبول نمی‌کنند و همه تقصیرها را به گردن هیات فوتبال شهرستان مرند می‌اندازد که جای تاسف دارد.

چشم دیدن فینال تمام مرندی را نداشتند

مطمئن باشید که اگر چنین شرایط بوجود نمی‌آمد، تیم باران اسپورت قهرمان لیگ می‌شد اما حق این تیم را ضایع کردند. تیم مرند در مرحله گروهی در ۶ بازی به ۶ پیروزی دست یافته و با تفاضل گل ۲۲+ مدعی قهرمانی بود و اگر این تیم به فینال می‌رسید برای اولین بار در لیگ استان دو تیم مرندی فینالیست می‌شدند که آقایان چشم دیدن این اتفاق را نداشتند و برای آن‌ها قابل هضم نبود. آقای خاکزاد که مدعی شده بودند داوری با سابقه قضاوت لیگ برتری برای این بازی می‌آورند، باید جواب بدهند که آیا این داور سابقه قضاوت لیگ برتری داشت؟

مشکل اداری در هیات فوتبال استان بیداد می‌کند

هیات فوتبال استان درخصوص حضور نیروی انتظامی‌در مسابقات هم اعلام کرده است به خاطر وجود هزینه‌های سرسام‌آور حضور نیروی انتظامی‌در مسابقات رده‌های پایین‌تر – نونهالان، نوجوانان و جوانان – الزامی‌نیست و این درحالی است که آن‌ها ادعا می‌کنند صورت جلسه دارند که الزامی‌بوده اما این صورت جلسه را هیچ تیمی‌امضا نکرده است. آن‌ها مدعی هستند که این مورد را به تیم‌ها ابلاغ کرده‌اند که اینطور نبوده است. شما می‌توانید از سایر شهرستان‌ها هم پیگیری کنید که آیا در بازی‌های آن‌ها نیروی انتظامی‌وجود داشته است یا خیر؟ چنانچه در بازی رفت که قرار بود در سردرود برگزار شود نیز خبری از نیروی انتظامی‌نبود. مشکل اینجاست که هیات فوتبال ابلاغیه‌های خود را به صورت کتبی اعلام نمی‌کند و در ادامه وقتی خودشان به مشکل می‌خورند می‌گویند که ابلاغ کرده‌ایم. مشکل اداری در هیات فوتبال استان بیداد می‌کند.

سرمربی تیم تبریز باید ادعای خود را ثابت کند

متاسفانه آقای سرودی در مورد اتفاقات بازی ادعای خلاف واقع مطرح کرده‌ و گفته‌اند که به سمت داور چاقوکشی شده است. ایشان باید ادعای خود را ثابت کنند. همان فردی که آقای سرودی اسمش را به عنوان متهم نام برده، در بازی برگشت با ایشان (سرودی) تماس گرفته و اعضای تیم تبریزی را برای ناهار دعوت کرده بود. این فرد هیچ تقصیری در اتفاقات نداشته و بی‌گناه است. واقعاً چنین اتهاماتی خجالت‌آور است. دیگر هیچ حرفی ندارم و در آخر جا دارد از پایگاه خبری آناج تشکر کنم که با قرار دادن این فرصت در اختیار بنده به رسالت خود عمل کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا