اخبار

واکنش اردوغان به آتش‌سوزی‌های پ.ک.ک

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در دیدار از مناطق فاجعه‌زده و خطاب به مردم گفت: “می‌دانیم چه چیزی در ذهن شما می‌گذرد و فکر ما نیز همان است. اشارات مستقیمی‌نسبت به دست داشتن گروه تروریستی (پ ک ک) به دست ما رسیده است، از جا کندن دل کسانی که دل ما را آتش زدند یک دین مهم بر گردن ماست”.

پس از چند روز سکوت نسبی نسبت به معرفی پ ک ک به عنوان عامل آتش‌سوزی‌های اخیر، اردوغان با لحنی تند این گروه را مورد خطاب قرار داده و سخن از انتقام به میان آورد.

با علم بر اینکه تعداد اعضای رسمی‌پ ک ک در خاک ترکیه به زیر ۵۰۰ نفر رسیده است، (وزیر کشور ترکیه این رقم را زیر ۳۰۰ خوانده است)، می‌توان گفت که پ ک ک قدرت درگیری مستقیم و گسترده در داخل ترکیه را ندارد و عملیات آنها به خرابکاری در سطح فردی محدود خواهد شد.

اما با توجه به تحولات منطقه‌ای و خروج نیروهای آمریکایی از عراق و همچنین تضعیف کنش گری آمریکا در سوریه، می‌توان نتیجه گرفت که ترکیه زمینه و انگیزه لازم برای تداوم و گسترش عملیات برون‌مرزی خود در عمق عراق و سوریه را کسب کرده است.

کارشناسان مسائل کُردی خاورمیانه بر این باورند که آمریکا حمایت سال‌های پیش خود نسبت به گروه‌های کُردی سوریه را نخواهد داشت و در صورت آغاز عملیات ارتش ترکیه، آمریکا بار دیگر کُردها را تنها گذاشته و به محکوم کردن و ابراز نگرانی بسنده خواهد کرد.

در این راستا اثبات عاملیت پ ک ک در چنین تخریب زیست‌محیطی گسترده ای، می‌تواند مشروعیت لازم برای مجادله خشن ارتش ترکیه با گروه پ ک ک در عملیات‌های برون‌مرزی را فراهم آورد.

گفتنی است که طی ماه‌های اخیر استراتژیست‌های نظامی‌ترکیه از بالا بودن احتمال مداخله نظامی‌ارتش ترکیه در کمپ‌های مخمور واقع در شمال عراق و همچنین آغاز عملیات نظامی‌در شرق فرات سوریه سخن به میان آورده‌اند//اناج

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا