اخبار

نگاهی به آتش‌سوزی‌های بی‌سابقه ترکیه

آتش‌سوزی‌های گسترده ترکیه در حالی وارد پنجمین روز خود شده است که علی‌رغم تحت کنترل در آمدن اکثریت موارد، آتش‌سوزی‌های عمده دیگری در سایر استان‌های ترکیه در حال وقوع می‌باشند.

با توجه به دامنه آتش‌سوزی‌ها و همچنین موقعیت مکانی و زمانی آنها اکثریت کارشناسان محیط زیست و امنیتی به این باور مشترک رسیده‌اند که این حوادث فراتر از رویداد طبیعی بوده و عامل انسانی در آن دخیل می‌باشد.

اگرچه که مقامات رسمی‌ترکیه تاکنون به خرابکاری و تروریستی بودن حادثه اشاره مستقیمی‌نداشته‌اند، اما اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به ماهیت احتمالی عمدی آن اشاره کرده و از مجازات سخت عاملان احتمالی آن سخن رانده است.

در این راستا یک پیام ویدئویی که از سوی گروه موسوم به «ابتکار فرزندان آتش» منتشر شده است بازنشر بسیار گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی و رسمی‌ترکیه داشته است.

در این پیام ویدئویی کوتاه چند جوان وابسته به گروه فرزندان آتش که به عنوان یکی از زیرشاخه‌های پ ک ک شناخته می‌شود به ایجاد ۱۳ مورد آتش‌سوزی عمدی در ترکیه اشاره کرده و اعلام داشته است که این تنها آغاز کار بوده و آتش‌سوزی‌ها در ابعاد بزرگ‌تری ادامه خواهد داشت و هیچ‌کدام از مقامات دولتی ترکیه و حتی مردم عادی این کشور نیز دیگر در امان نخواهند بود.

می‌توان گفت که گروه تروریستی پ ک ک در کنار آنچه که انتقام شهدای خود می‌نامد ۳ هدف عمده دیگر نیز دنبال می‌کند:

الف: ایجاد گسست مدنی میان اقشار جامعه ترکیه و کشیدن این کشور به ورطه جنگ داخلی با شعله‌ور سازی منازعه میان کردها و ترک‌ها در ترکیه.

این گروه در این خصوص به موفقیت نسبی و مقطعی نیز رسیده است؛ در حمله گروه ملی‌گرای ترک به یک خانواده کرد در شهر قونیه واقع در بخش آناتولی مرکزی ترکیه ۷ عضو خانواده کرد کشته شدند که بازتاب نسبتاً گسترده‌ای در میان جامعه ترکیه داشته است.

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه با مرتبط ندانستن این امر با واقعیت موجود زیستی در ترکیه احتمال هرگونه منازعه قومی‌در ترکیه را رد کرده است اما واکنش حزب کردی حزب دموکراتیک خلق‌ها و بخشی از جامعه کردنشین ترکیه در جنوب شرق در حال افزایش می‌باشد.

ب: فشار به حکومت مرکزی و ائتلاف حزب عدالت و توسعه با حرکت ملی با تخریب زیرساخت‌های اقتصادی و توریستی ترکیه‌.

احزاب مخالف ترکیه از جمله حزب جمهوری‌خواه با برجسته کردن کاستی‌های موجود در کنترل حریق در ترکیه، بر فشار سیاسی خود بر اردوغان و حزب متبوع وی افزوده‌اند.

ج: مشغول کردن ترکیه به مسائل داخلی خود به منظور کاهش قدرت و اعمال نفوذ این کشور در رسیدن به اهداف سیاسی در منطقه خاورمیانه، شرق مدیترانه و قفقاز.//اناج

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا