اخبار

بلایی که پوشاک خارجی بر سر تولیدکنندگان داخلی می‌آورد

یک کارآفرین قزوینی گفت: در عرصه تولید پوشاک ظرفیت و پتانسیل خوبی در کشور وجود دارد اما پیشرفت در این حوزه در گرو حمایت دولت و جلوگیری از واردات پوشاک از کشورهایی مانند ترکیه و چین است طی این سال‌ها بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل ورود اجناس خارجی متضرر شده و با ورشکستگی از بازار خارج شدند؛ به نظر می‌رسد دولت باید جلوی واردات را بگیرد تا در داخل کشور شاهد رونق بازار پوشاک باشیم.

حسین دوست‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار کرد: از سال ۷۲ وارد عرصه تولید پوشاک شدم و با برپایی کارگاه در یکی از روستاهای تاکستان ۱۰ نفر مشغول به کار شدند.

وی ادامه داد: در این مسیر سختی‌های زیادی متحمل شدیم و در حال حاضر ازلحاظ مالی شرایط به‌گونه‌ای است که نمی‌توانیم کارگران را به‌صورت کامل حمایت کنیم ولی نهایت تلاش خود را برای رضایت دوزندگان داریم.

این کارآفرین خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت مواد اولیه روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند و همین امر موجب کاهش سرمایه در گردش می‌شود و تولیدکننده روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شود در پی این امر، قدرت خرید مشتری نیز کاهش پیدا می‌کند در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که تنها می‌توانیم چک‌های خود را پاس کنیم و هزینه‌ها سربه‌سر است.

وی تصریح کرد: محصولات را در کارگاه تولید کرده و در فروشگاه‌ها عرضه می‌کنیم اما میزان فروش متغیر است و ثابت نیست. البته فروش اینترنتی نیز داریم که میزان آن مشخص نیست و درمجموع نمی‌توان روی آن حساب باز کرد.

دوست‌محمدی اشاره کرد: در حال حاضر اگر یک کارآفرین بخواهد از صفر شروع به تولید پوشاک کند در ابتدا باید به مدت یک سال تجربه کسب کند و پس‌ازآن چند طاقه پارچه بگیرد و به‌مرورزمان مشتریان خود را پیدا کند البته برای تولید به سرمایه بیش از ۲۰۰ میلیون تومان نیاز خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در حال حاضر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند و بهتر است در رشته‌ای خاص مهارت کسب کنند و پس از یک سال کسب تجربه یک کسب‌وکار خانگی راه‌اندازی کنند.

این کارآفرین با اشاره به طرح ملی توسعه مشاغل خانگی گفت: این طرح، طرح خوبی است و بدین طریق می‌توان برای افراد جویای کار شغل ایجاد کرد البته با شرایط اقتصادی موجود در عرصه تولید پوشاک با ۲۰۰ میلیون تومان تنها می‌توان تجهیزات خرید و دو تا سه نفر را مشغول به کار کرد.

دوست‌محمدی در پاسخ به این سؤال که چرا عده‌ای مطرح می‌کنند بازار پوشاک کشور اشباع شده است، بیان کرد: در عرصه تولید پوشاک ظرفیت و پتانسیل خوبی در کشور وجود دارد اما پیشرفت در این حوزه در گرو حمایت دولت و جلوگیری از واردات پوشاک از کشورهایی مانند ترکیه و چین است طی این سال‌ها بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل ورود اجناس خارجی متضرر شده و با ورشکستگی از بازار خارج شدند؛ به نظر می‌رسد دولت باید جلوی واردات را بگیرد تا در داخل کشور شاهد رونق بازار پوشاک باشیم.

، این مصاحبه در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و معرفی پیشرانان توانمند استان صورت پذیرفت. کارفرمای این طرح ملی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و جهاددانشگاهی مجری این طرح است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات تکمیلی به سایت www.inhb.ir مراجعه کنند.//ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا