۵۰ هزار مرگ در سایه بیتوجهی به حملونقل عمومی
روح الله رشیدی گفت: بر اساس گزارش وزارت بهداشت، سالانه حدود ۵۰ هزار مرگومیر منتسب به آلودگی هوا در کشور ثبت میشود که رقم بسیار وحشتناکی است

#تبریز، روحالله رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز، در تذکر میاندستور خود با اشاره به جایگاه سیاستگذارانه شورای شهر، گفت: با توجه به نزدیکی فصل سرما، موضوع #آلودگی<هوا نقل محافل شده و یکی از پرواکنشترین رویدادهای کشور است؛ مسئلهای نیست که بتوان آن را کتمان یا تحلیل کرد.
وی افزود: بر اساس گزارش وزارت بهداشت، سالانه حدود ۵۰ هزار مرگومیر منتسب به آلودگی هوا در کشور ثبت میشود که رقم بسیار وحشتناکی است. هزینههای ناشی از این #مرگومیرها بین ۱۱ تا ۱۲ میلیارد دلار برآورد میشود؛ یعنی سالانه حدود صد هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از بیماریها و مرگهای مرتبط با آلودگی هوا بر مردم تحمیل میشود.
رشیدی با بیان اینکه بخش عمده آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک است، اظهار کرد: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از #آلودگیها مربوط به وسایل نقلیه شخصی و عمومی است و نزدیک به ۳۰ درصد دیگر به صنایع و سایر کاربریها اختصاص دارد.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: بخش قابلتوجهی از آلودگی ناشی از خودروها به دلیل ترافیک فزایندهای است که در شهرها، بهویژه کلانشهرها شکل گرفته است. این #ترافیک دو عامل اساسی دارد؛ عامل نخست، نوع شهرسازی است که با تحمیل تراکمسازی بیقاعده، مسیرها و فضاهای شهری را محدود کرده و ترافیک، آلودگی و پیامدهای زیستمحیطی را به شهر تحمیل کرده است.
رشیدی همچنین فروپاشی نظام حملونقل عمومی را دومین عامل اساسی در افزایش آلودگی هوا دانست و گفت: در سیاستگذاریها معمولاً بهجای پرداختن به اصل مسئله، افزایش خودروهای شخصی را علت آلودگی میدانیم و از این واقعیت غافلیم که علت اصلی افزایش استفاده از خودروهای شخصی، ضعف شدید در سیستم حملونقل عمومی است.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز تأکید کرد: مردم برای کار، تحصیل یا انجام امور روزمره ناچار به جابهجاییاند. اگر #حملونقل_عمومی کارآمد، ایمن و در دسترس باشد، شهروندان از آن استفاده خواهند کرد؛ اما وقتی چنین امکانی وجود ندارد، مجبورند از خودروهای شخصی استفاده کنند.
وی اظهار کرد: مشکل اصلی، فروپاشی حملونقل عمومی است، نه صرفاً افزایش خودروهای شخصی. این فروپاشی در حالی رخ داده که دولت همزمان از مسئولیتهای اجتماعی خود عقبنشینی کرده است.
رشیدی افزود: دولت در بسیاری از حوزهها، از جمله حملونقل عمومی، از انجام حمایتهایی که بتواند جهش ایجاد کند، عقبروی کرده است. جز انتشار برخی اوراق مشارکت محدود، اقدام مؤثر و جهشبرانگیزی در این حوزه انجام نگرفته است.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به هزینههای سنگین یارانه سوخت گفت: در حالی که #دولت هر سال هزینههای کلانی بابت یارانه بنزین پرداخت میکند و مبالغ هنگفتی صرف تأمین و توزیع سوخت میشود، حاضر نیست حتی بخش کوچکی از آن را صرف توسعه حملونقل عمومی کند.
وی با استناد به گزارشهای رسمی اظهار کرد: طبق گزارشهای مهرماه امسال، در همین یک ماه بیش از ۱۴۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است. به گفته معاون اجرایی رئیسجمهور، هر لیتر بنزین ۳۴ هزار تومان هزینه دارد. حدود یکسوم این مقدار در هشت کلانشهر کشور مصرف میشود که ۵۰ درصد آن مربوط به تهران و بقیه در هفت کلانشهر دیگر مصرف میشود.



