اخبار

۴۳۰ گونه زراعی در استان اردبیل تولید می‌شود

۴۳۰ گونه زراعی در استان اردبیل تولید می‌شودخلیل نیکشاد روز پنجشنبه اظهارداشت: استان اردبیل به لحاظ دارا بودن سه دشت حاصلخیز اردبیل ، مشگین‌شهر و مغان از قابلیت‌ها و توانمندی‌های زیادی در تولید انواع محصولات استراتژیک و مهم برخوردار بوده و سه نوع اقلیم آب و هوایی خزری  و سرد و نیمه سردسیری شرایط لازم را برای رشد و نمو انواع محصولات کشاورزی در تنوع فراوان فراهم کرده است.
او افزود : قابلیت‌ها و توانمندی‌های این استان از لحاظ سرایط آب و هوایی و توپوگرافی زمین و همچنین منابع غنی آب و خاک به قدری بالاست که می‌تواند به عنوان ویترین تولید انواع بذور محصولات کشاورزی نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح جهان مطرح باشد.
وی گفت: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که این استان زرخیر قابلیت‌ها و توانمندی‌های تولید بذر برای ۱۰ تا بیست کشور جهان را نیز دارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در زمینه وضعیت اجرای سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار و استفاده بهینه از منابع آبی و حداکثر بهره‌وری از عنصر حیاتی آب نیز بیان کرد: امسال هدف‌گذاری شده تا ۱۲ هزار هکتار از اراضی مستعد استان به سیستم‌های متنوع آبیاری تحت فشار مجهز شود که با عملیاتی شدن این پروژه مهم تحول مهمی در اشتغال و تولید انواع محصولات کشاورزی و خوراک صنایع تبدیلی و تکمیلی ایجاد خواهد شد.
نیکشاد افزود: در زمینه تولیدات دامی نیز هدف‌گذاری شده تا به میزان پنج هزار تن به میزان تولید گوشت قرمز و سفید استان اضافه شود.
وی در خصوص وضعیت گسترش محصولات تولیدی گلخانه‌ای نیز گفت: هزار و ۶۰۰ هکتار گلخانه در استان در دست اقدام است که در نوع خود در سطح کشور نمونه است.
وی تشریح کرد: اجرا و اتمام موفقیت‌آمیز این پروژه مهم ملی معادل راه‌اندازی ۱۰ هزار پروژه مهم می‌باشد ، هدف‌گذاری امسال ایجاد ۳۵۰ هکتار توسعه فضای گلخانه‌ای است که
می‌تواند در افزایش تولید و بکارگیری نیروهای تحصیل‌کرده و جوان کارساز باشد.
استان اردبیل دارای ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۳۸ هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید می‌کند. اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا