اخبار

۳۹ قشلاق آذربایجان‌شرقی به آب شرب لوله کشی دسترسی دارند

محمد حسین آل هاشم روز پنجشنبه در گفتگویی با بیان اینکه به برکت انقلاب و تلاش همکاران عشایر در حوزه آب شرب، انقلاب خدمت رسانی و آبرسانی در استان آذربایجان شرقی اتفاق افتاده است، اعلام کرد: در یک سال آینده نیز با بودجه ۵۰ میلیارد ریالی و با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان برای ۱۹۰ خانوار عشایر، آبرسانی انجام خواهد شد تا میزان آبرسانی سیار را به صفر برسانیم.
وی با اشاره به اینکه طبق آخرین سرشماری انجام شده حدود ۴۳ هزار و ۵۸۷ نفر شامل هشت هزار و ۹۷ خانوار می شود، در قشلاق و ۷۰ هزار و ۵۷۷ نفر شامل ۱۳ هزار و ۲۹۷ خانوار در ییلاق های استان زندگی و فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد: اختلاف در تعداد خانوارهای ییلاقی و قشلاقی به دلیل مهاجرت عشایر استانهای همسایه در فصل ییلاق برای تعلیف حیوانات خود می باشد.
وی افزود: عشایر استان آذربایجان شرقی از دو ایل بزرگ ارسباران و شاهسون تشکیل شده که شامل ۲۷ طایفه است و تعداد اتحادیه عشایر در استان یک مورد به همراه هشت شرکت تابعه و تعداد صندوق های خرد زنان ۱۶ مورد می باشد.
آل هاشم به مراتع استان اشاره کرد و گفت: حدود یک میلیون هکتار از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مراتع استان، در اختیار عشایر قرار دارد و تعداد دام عشایر بر اساس واحد دامی ۱.۵ میلیون واحد می باشد که شامل دام سبک و سنگین و سایر چهارپایان است.
وی گفت: تولید گوشت قرمز توسط عشایر استان آذربایجان شرقی به صورت سالانه ۱۱ هزار و ۹۳۹ تن است و ۳۴ هزار و ۱۰۰ تن شیر خام و ۱۶۰۰ تن پشم ، ورنی ۲۴ هزار و۷۰ مترمربع ، قالی و تابلو فرش ۱۲ هزار و ۹۸۰ مترمربع و گلیم و جاجیم ۸۰۰ مترمربع توسط عشایر تولید شده است.
وی افزود: در بخش زراعت و باغی محصولاتی چون یونجه، گندم ، جو ، پنبه ، برنج ، علوفه و صیفی جات و میوه در تناژ بالا و مختلف توسط عشایر استان تولید می شود.
آل هاشم گفت: از باب سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی عشایر استان در شرایط مناسبی قرار دارد و مسایلی مانند پدافند غیرعامل ، عضویت در تعاونی ها و تشکل های فرهنگی جزو برنامه های عشایر می باشد و از بُعد اقتصادی حدود ۲۰ درصد دام سبک ، ۳.۶ درصد دام سنگین و ۲۳ درصد صنایع دستی استان  توسط عشایر استان تامین می شود و از  بُعد آموزش، ترویج سازمان جهاد کشاورزی کمک های فراوانی در این رابطه انجام داده است که شایسته قدردانی می باشد.
وی تاکید کرد: در برنامه راهبردی چشم اندازه پنج ساله امور عشایر، اسکان عشایر یکی از مهم ترین برنامه ها بوده که خوشبختانه اکثر عشایر استان مشکل سکونت نداشته و در روستاها ساکن هستند.
مدیر کل اداره امور عشایر استان در نهایت با اشاره به عملکرد اداره کل امور عشایر استان گفت: در تامین آب برای عشایر ۹۵ درصد، برق ۹۵ درصد، راه  دسترسی ۸۳ درصد، مسکن مناسب ۹۰ درصد، مخابرات ۹۷ درصد و در آموزش ۷۵ درصد وظایف انجام شده است و تا پایان برنامه ششم همه زیرساخت های خدماتی تکمیل و به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.
وی افزود: استفاده از سلول ها، پنل ها و پکیج های خورشیدی و تامین برق عشایر توسط این تکنولوژی یکی دیگر از اقدامات اداره کل امور عشایر استان در سال اخیر بوده است.

/ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا