اخبار

یک بام و دو هوای مسکن ملی آذربایجان‌شرقی؛ از اذعان استاندار تا اصرار مدیرکل

اظهارات متناقض مسؤولان اجرایی و دست اندرکاران حوزه راه و شهرسازی در خصوص عقب ماندگی یا پیشرفت بالای طرح مسکن ملی در آذربایجان شرقی موجب سردرگمی مردم بین یک بام این طرح و دو هوای مسؤولان آذربایجان شرقی بر سر اجرای آن شده است.

حسن عبدالهی: سرپناه و به عبارت امروزی «مسکن» از دیرباز و همواره به عنوان یکی از نیازهای اصلی بشر مطرح بوده و در عصر حاضر این نیاز به واسطه توسعه و گسترش روزافزون پدیده #شهرنشینی و تمرکز امکانات و زیرساخت ها در #مناطق_شهری به یک دغدغه و در بسیاری موارد معضلی غیر قابل حل برای عموم جامعه بدل شده است.

این معضل در جامعه ایرانی نیز در دوره ها و اعصار مختلف با شدت و ضعف های متفاوتی وجود داشته و اجرای طرح های مختلف تحت عناوینی چون مسکن محرومان و #مستضعفان، #مسکن مهر و یا مسکن ملی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دولت های مختلف نیز برای حل همین مشکل و معضل مطرح و اجرا شده اند، طرح هایی که شاخص ترین آنها را باید مسکن مهر دانست که هر چند زمینه ساز خانه دار شدن بخشی از جمعیت قشر متوسط به پایین جامعه ایرانی شد اما ضعف های اجرایی آن گاه بر این حسن مهم چربش و غالبیت یافت.

طرح #مسکن_ملی نیز طرحی است که در دولت دوازدهم با هدف پاسخ به نیاز مسکن در سطح جامعه تعریف شد و هر چند به ادعای مسئولان وقت قرار بود بخش قابل توجهی از مردم نیازمند خانه را خانه دار کند اما به دلیل عدم اعتقاد واقعی بدنه دولت سابق به اجرای چنین طرح هایی در عمل با کندی هر چه تمام پیش رفت.

این رویه در دولت سیزدهم نیز به نوعی تداوم یافته و وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال یکی از مهمترین #شعارهای_انتخاباتی ابراهیم رئیسی در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بود، وعده ای که قانون جهش تولید مسکن برای تحقق آن ابلاغ شد و به تصویب دولت و شورای نگهبان و شورای عالی مسکن نیز رسید.

ساخت سالانه ۵۰ هزار واحد #مسکن ملی نیز سهمیه آذربایجان شرقی از این طرح بوده، طرحی که بنا بر اعلام مجموعه راه و شهرسازی نفرات ثبت نامی استان در آن حدود ۲۸۵ هزار نفر بوده که کم‌تر از ۴۵ هزار نفر از این ثبت نام کنندگان تأییدشده اند و از این‌ بین نیز ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر متقاضی مؤثر هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا