اخبار

گوشه‌چشمی یا ضامن آهو

پس از ۲ ماه عزاداری و دعا در محرم و صفر، آخرین روز صفر مصادف با سالروز شهادت امام هشتم شیعیان فرا رسید؛ امامی که همه ایران در سرتاسر زندگی به پابوس‌اش می‌شتابند و با خلوص نیت، مروارید اشک‌شان را به پنجره فولاد گره می‌زنند تا حاجت‌روا شوند.

به گزارش  باش خبر وبه نقل از ایرنا، در این روزهای پرالتهاب کرونایی نیز که بیشتر دوستداران و عاشقان اهل بیت (ع) دلتنگ و دلشکسته هستند، کبوتر دلشان هوای رواق و ضریح باصفای امام رضا(ع) را کرده تا درددل‌های انباشته شده دوران کرونا را بیرون بریزند و با قلب و روحی آکنده از آرزوی وصال به حرم امام غریب بروند.

برخی بیمار و بعضی دیگر داغ عزیز تازه در گذشته را در سینه دارند؛ همه نیازمند آرامش معنوی حرمت هشتند و به هر حال طاقت‌ها طاق شده و صبرها لبریز، خودت نظری کن تا عاشقان وصالت بر در آستانت قدم بگذارند و هق هق سینه‌هایشان را آزاد کنند.

عزاداران آستان اهل بیت(ع) پس از عزاداری حسینی در ماه محرم، پیامبر اعظم(ص) و کریم اهل بیت (ع) اکنون در روز وفات امام غریب الغربا که ضامن غریبان است، به دنبال تحفه و گوشه چشمی هستند تا بلکه مرهم دردهایشان و استجابت دعایشان باشد.

امام رضا (ع) شمس شُموسی به شمار می‌رود که حرم امنش، ضامن زائران دلداده است و در این شرایط کرونایی از دور هم که شده دل‌ها غریبانه می‌گویند: به تو از دور سلام.

مردم آذربایجان شرقی هم در این روز با آرزوی مساعد شدن سفر به مشهد مقدس، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و هیات مذهبی عزادار آن امام همام هستند و برای رفع مشکلات کشور به خصوص رفع بلای ویروس منحوس کرونا دعا می‌کنند.

مراسم عزاداری و سوگواری سالروز شهادت ثامن الائمه امام رضا (ع) در تبریز و شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی در حال برگزاری است و ستاد مشترک برگزاری مراسم مناسبت‌های مذهبی آذربایجان‌شرقی نیز اعلام کرده بود که به مناسبت سالروز شهادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) مراسم سوگواری مردم تبریز امروز/پنجشنبه/ از ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود.

در این مراسم محبّان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از مقابل مسجد کبود به طرف مصلای امام خمینی (ره) عزاداری و سوگواری خواهند کرد و مراسم مشابهی با عنوان اجتماع خادم یاران رضوی و مراسم شام غریبان نیز شامگاه امروز از مسجد کریم خان زند تبریز به سمت بیت نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز آغاز می‌شود.

این اجتماع، یک حرکت معنوی نمادین بوده که در آن مراسم شام غریبان علی بن موسی الرضا(ع) برگزار و در مسیر بیت نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه محبوب تبریز عزاداری می‌شود.

نور ائمه معصومین (ع) نور واحد است

رئیس سابق شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی و از روحانیون مبارز استان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از راه‌های نزدیک شدن به حضرات معصومین علیه السلام تشرف به زیارت آنان است در این خصوص از امام رئوف حضرت امام رضا (ع) نقل شده هر کس مرا در سرزمینی که دور از خاندانم زیارت کند روز قیامت در سه راه حساس به فریادش می رسم تا از هراس‌های آن نجاتش بخشم.

حجت‌الاسلام حسین تقی‌زاده گفت: ابتدا هنگام دادن نامه‌های اعمال به دست راست و چپ مردم، دوم هنگام عبور از پل صراط، سوم هنگام سنجش اعمال که محمدباقر مجلسی در بحارالانوار به این موارد اشاره کرده است.

وی اضافه کرد: در این راستا زائرین امامان معصومین (ع) با اخلاص، معنویت، پاکی و حضور قلب و اتصال به خاندان وحی و نبوت عازم زیارت شوند و بدانند نور ائمه معصومین علیه السلام نور واحد هستند.

وی ادامه داد: معصومین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات هستند با این مرام می‌توان از محضر نورانی حضرت امام رضا (ع) کسب معنویت، اخلاص در عمل، بازگشت به خود، پرهیز از رفتن راه های تاریک، تجدید میثاق برای تداوم راه و روش امامان(ع) و پیروی از ولایت در تمام زمینه ها و اصلاح امور دینی، اجتماعی و سیاسی و اخلاقی بهره جست.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده در خصوص ویژگی‌های اخلاقی حضرت امام رضا( ع) نیز گفت: امروز اگر توفیق کسب فیض و عمل کردن فرمایشات امامان را پیدا کنیم امید خواهیم داشت از دوستداران و رهروان و عمل گرایان آن خاندان باشیم امروز اگر توفیق کسب فیض و عمل کردن فرمایشات امامان را پیدا کنیم امید خواهیم داشت از دوستداران و رهروان و عمل گرایان آن خاندان باشیم.

این روحانی و واعظ آذربایجان‌شرقی ادامه داد: نمونه بارز در صدق و راستی، صبر و شکیبایی، تواضع و فروتنی، حلم و بردباری و عفو و گذشت از لغزش‌های خطاکاران از دیگر ویژگی‌های امام هشتم است.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده اضافه کرد: هرگز در سخن گفتن به کسی ناروا نمی‌گفت، ستم نمی‌کرد، هیچ وقت حرف کسی را در موقع صحبت کردن قطع نمی‌کرد، در صورت توانایی حاجت هیچ حاجتمندی را رد نمی‌کرد، با قهقهه نمی‌خندید بلکه خنده آن حضرت تبسم بود.

وی یادآور شد: تکریم و احترام خاص به محرومان و تهیدستان داشت، در دفاع از ارزش های دین اسلام و شریعت با منطق و روشنگری عمل می‌کرد، هنگام شب در بستر خود قرآن زیاد تلاوت می‌کرد، ساده زیست بود، به طور پنهانی خیلی صدقه می داد، شب زنده‌داری زیاد داشت، ارتباط با خدای متعال در تمام ابعاد سر آمد همه اعمالش بود.

امام رضا(ع) توجه زیادی به بیت‌المال داشتند

روحانی و واعظ دیگر آذربایجان‌شرقی نیز به ایرنا گفت: ایرانیان نسبت به امام رضا(ع) علاقه و عرق خاصی دارند و این کشور را کشور امام علی بن موسی الرضا (ع) می‌دانند و در مشکلات مختلف و مصیبت‌های خود را به آستان آن امام همام می‌آورند.

حجت‌الاسلام مهدی ارفعی همچنین در خصوص ویژگی‌های امام رضا(ع)، اظهار کرد: امام رضا (ع) در تواضع و فروتنی زبانزد خاص و عام بودند و توجه زیادی به بیت‌المال داشتند.

وی توضیح داد: یکی از ماموران امام رضا (ع) می‌گوید: یک روز برای جمع آوری وجوهات مامور شدم و زمانی که به نزد امام رضا (ع) بازگشتم، یک مقدار از مالیات حکمرانان شرعی را به امام تحویل دادم و یک بسته را برای خود نگه داشتم، امام سوال کردند آن چیست؟ عرض کردم این را مردم به شخص خود من هدیه کردند، امام فرمودند: آیا اگر مامور حکومت اسلامی هم نبودی آنها را به شما می‌دادند؟ گفتم خیر، فرمودند: پس آن مقدار از اموال را هم کنار بیت‌المال بگذار.

حجت‌الاسلام ارفعی تاکید کرد: این اقدام امام نشان می‌دهد که نباید تا این اندازه هم از بیت‌المال سوء استفاده کرد، این عملکرد امام، الگویی برای تمام دولتمردان امروز جامعه ماست که اگر مردم هم به واسطه جایگاه ما چیزی به ما بخشیدند، اجازه استفاده نداریم چه رسد به اینکه بخواهیم از خود بیت المال استفاده کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا