آموزشیاخبار

گرم‌کردن تنور دانش‌بنیان‌ها از «نان» تا «جان»

در حالی که آمارها حکایت از وجود معضلاتی در کاهش نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی دارند، شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های اخیر توانسته‌اند در اشتغال‌زایی ‌فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مؤثر باشند و در همین راستا است که از سوی وزارت علوم سامانه‌های متعددی در راستای اعلام توانمندی‌ها و نیازهای فناورانه راه‌اندازی شده است تا نیازهای کشور با توان نیروی انسانی متخصص بومی، تامین شود

در حالی که آمارها حکایت از وجود معضلاتی در کاهش نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی دارند، شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های اخیر توانسته‌اند در اشتغال‌زایی ‌فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مؤثر باشند و در همین راستا است که از سوی وزارت علوم سامانه‌های متعددی در راستای اعلام توانمندی‌ها و نیازهای فناورانه راه‌اندازی شده است تا نیازهای کشور با توان نیروی انسانی متخصص بومی، تامین شود.

به گزارش باش حبر و به نقل از ایسنا، شرکت‌های دانش‌بنیان، مؤسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان (به‌ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط) تشکیل شده‌اند.

بر این اساس این شرکت‌ها اهدافی نظیر ترغیب هیئت علمی دانشگاه‌ها و واحدهای ‌پژوهشی برای فعالیت‌های بیشتر در رفع نیاز جامعه، تجاری‌سازی یافته‌های ‌پژوهشی، افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها و واحدهای ‌پژوهشی را دنبال می‌کنند.

انجام تحقیقات علمی و کاربردی، ارائه خدمات مختلف مشاوره‌ای یا تخصصی در زمینه‌های مختلف فنی و تخصصی، توسعه فناوری از طریق تولید محصولات با فناوری نوین و سطح بالا و نظارت بر تحقیقات پژوهشی، اجرایی و مشاوره‌ای از زمینه‌هایی هستند که شرکت‌های دانش‌بنیان در آن‌ها فعال هستند.

همه این‌ها نشان از آن دارد که شرکت‌های دانش‌بنیان، ریشه در آموزش‌ در دانشگاه‌ها دارند و این شرکت‌ها می‌توانند در کاهش نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی مؤثر باشند، مشروط بر آنکه هدایت تحصیلی در دانشگاه‌ها به سمت کارآفرینی باشد.

نمودار زیر بررسی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها را نشان می‌دهد:

گرم‌کردن تنور دانش‌بنیان‌ها از «نان» تا «جان»

مقایسه میانگین وزنی درصد اشتغال به تفکیک مقطع تحصیلی در کل کشور بر اساس نتایج طرح پایش در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰

شرکت‌های دانش‌بنیان پذیرای ۴۰۰ هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی بوده‌اند و این شرکت‌ها توانسته‌اند با استفاده از توان فنی نیروی انسانی متخصص، فروش ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی را در کارنامه خود به ثبت برسانند.

افزایش اشتغال‌زایی در شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به زیر ساخت‌هایی نیاز دارد که مهمترین عامل آن اتصال جامعه و صنعت با بخش‌های فناورانه کشور است و برای این منظور علاوه بر تصویب قوانینی برای حمایت از تولید داخل، رساندن نیازهای فناورانه به شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها حائز اهمیت است. بر این اساس تاکنون سامانه‌های متعددی برای اعلام نیازهای فناورانه و توانمندی‌های موجود در کشور راه‌اندازی شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا