اخبار

کشفیات موادمخدر در استان اردبیل ۲۸ درصد افزایش یافت

کشفیات موادمخدر در استان اردبیل ۲۸ درصد افزایش یافتبه گزارش ایرنا ، بهنام بهشتی روز دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خلخال افزود: این افزایش حاکی از افزایش تلاش نیروی انتظامی و دست‌اندرکاران مبارزه با موادمخدر برای ریشه‌کنی اعتیاد از جامعه است.
وی با بیان اینکه مصرف سیگار و مواد دخانی دروازه ورود به اعتیاد است، اظهارداشت: بر اساس بررسی‌های انجام شده ۹۵ درصد معتادان سیگار مصرف می‌کنند و قانون مشخصی برای ممنوعیت استفاده از سیگار و پیشگیری از دسترسی راحت افراد کم سن و سال به این کالای با تقاضای مصرف بالا وجود ندارد.
وی با اظهار تاسف از اینکه قبح مصرف قلیان و سیگار شکسته شده و بین خانواده‌ها مصرف گسترده سیگار دیده می‌شود، گفت: مطابق مطالعات، ۵۵ درصد والدین زمانی از مصرف مواد توسط فرزندانشان مطلع می‌شوند که کار از کار گذشته و معتاد شده است.
او با بیان اینکه برخی باورهای غلط پیرامون مصرف موادمخدر از جمله ممانعت از پیری، سلامتی جسم و درمان بیماری‌ها و جوان‌سازی شکل گرفته که خلاف واقع و با هدف فروش هرچه بیشتر آن است، گفت: مشابه این باورهای غلط پیرامون بیماری کرونا مطرح شده بود که فرد با مصرف مبتلا نمی‌شود، در حالی که چنین باوری اشتباه است.

دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر استان اردبیل گفت: لازم است خانواده‌ها با دقت و مراقبت از فرزندان خود از مصرف سیگار و موادمخدر ممانعت کرده و اطلاع لازم را به فرزندان خود در خصوص عواقب شوم مصرف مواد دخانی انتقال دهند.
وی با بیان اینکه نقشه راه پیشگیری ،مبارزه و درمان اعتیاد استان اردبیل تدوین و وظیفه هر یک از دستگاه‌های اجرایی عضو شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر در آن مشخص و روشن است، گفت: برغم محدودیت‌های ایجاد شده از جانب شیوع کرونا در اجرای برنامه‌های اجتماع‌محور مبارزه با موادمخدر در استان از جمله عدم امکان برگزاری دوره‌های آموزشی برای گروه‌های مختلف اجتماعی ، مبارزه با موادمخدر با تلاش نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های امنیتی دست‌اندرکار به همان قوت قبل از شیوع این ویروس ادامه داشته و هرگز تعطیل و متوقف نشده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اردبیل همچنین از شروع بکار کمپ‌ها و مراکز ترک اعتیاد استان پس از توقف و تعطیلی چهار ماهه خبر داد.
او افزود: با توجه به شروع مجدد فعالیت این مراکز از هفت تیرماه امسال متصدیان همه مراکز و کمپ‌های ترک اعتیاد موظف به پذیرش معتادین با ۵۰ درصد ظرفیت کمپ بوده و همچنین موارد و پروتکل‌های بهداشتی پیشگیرانه از کرونا  از جمله راه‌اندازی اتاق قرنطینه ، آزمایش تست کرونا قبل از جذب معتادین ، نگهداری  ۱۴ روزه افراد ورودی به کمپ در اتاق قرنطینه و هدایت آنها پس از این دوره به اتاق‌های بهبود باید بصورت کامل در زمان پذیرش و اقامت معتادین رعایت شود.
وی از اجرای طرح یاری‌گران زندگی و سفیران اجتماعی مبارزه با موادمخدر در هفته قوه قضاییه امسال در استان اردبیل خبر داد و گفت: :هدف از اجرای این طرح در استان اردبیل ،بهره‌گیری از ظرفیت افراد مختلف جامعه در تقویت برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از سوءمصرف موادمخدر و ترویج فرهنگ اجتماعی مقابله با اعتیاد در جامعه است.
بهشتی با تاکید براینکه شیوع کرونا نباید بر روند فعالیت‌های اجتماعی بویژه ورزش قشر نوجوان و جوان تاثیرگذار باشد، افزود: اجرای طرح اوقات فراغت تابستانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ، راه‌اندازی همایش پیاده‌روی با خانواده می‌تواند در کنار غنی‌سازی اوقات فراغت افراد به بخشی از اهداف شورای مبارزه با موادمخدر جامعه عمل بپوشاند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا