کشتیهای خودران سوار بر موج هوش مصنوعی
در نماشگاه فناوری CES، کشتیهای بدون ملوان با کمک هوش مصنوعی به سمت بندر هدایت میشوند
در نماشگاه فناوری CES، کشتیهای بدون ملوان با کمک هوش مصنوعی به سمت بندر هدایت میشوند.
به گزارش باش خبر و به نقل از تکاکسپلور، فرقی نمیکند صحبت از #کشتیهای_تفریحی باشد یا کشتیهای باری، هوش مصنوعی به ملوانها کمک میکند که هنگام غروب آفتاب در آب حرکت کنند یا به سادگی در بندر بدون آسیب دیدن پهلو بگیرند.
در نمایشگاه #فناوری_CES در #لاس_وگاس، سازندگان قایق تمرکز زیادی بر فناوریها و هوش مصنوعی دارند که هم برای قایقرانان تفریحی و هم برای ملوانان کارکشته رفتن به دریا را آسانتر میکنند.
یوهان ایندن(Johan Inden)، رئیس تجارت دریایی شرکت سوئدی ولوو پنتا(Volvo Penta) میگوید: هنگامی که روی آب قرار دارید، باد، جریان آب و گاهی امواج وجود دارند و قایق در جای خود باقی نمیماند.
برای بیش از ۱۰ سال، قایقهای این شرکت به دریانوردان کمک میکردند تا با استفاده از یک اهرمک ساده کشتی را در موقعیت خود نگه دارند یا آن را به سمت راست یا چپ حرکت دهند.
به گفته ایندن، ولوو پنتا در سال ۲۰۱۸ از نمونه اولیهای رونمایی کرد که به ملوانان امکان پهلو گرفتن خودکار را میداد، اما مشتریان حاضر نبودند کشتیهای خود را تنها با فشار یک دکمه در بندر پارک کنند.
در ازای آن این شرکت یک سیستم کمکی در اسکله را توسعه داد که به ملوان سطح خاصی از کنترل را هنگام پهلوگیری قایق میداد. پهلوگیری یکی از استرسزاترین لحظهها در قایقرانی است.
او گفت که به طور کلی، ایده آنها بهبود ایمنی، آسایش، آرامش و در نهایت فراهم کردن امکان قایقرانی برای افراد بیشتر است.
نمونه اولیه این قایق توسط شرکت آمریکایی «Brunswick» بهترین مسیر را برای ورود به بندر، جلوگیری از برخورد و یافتن مکانهای موجود برای لنگر انداختن قایق بدون دخالت انسان ارائه میدهد.
یکی دیگر از برنامههای نرم افزاری ارائه شده توسط هوش مصنوعی آویکوس شرکت هیوندا(Hyundai’s Avikus)، میتواند لذت حضور در دریا را به حداکثر برساند.
یکی از تنظیمهای این برنامه تضمین میکند که قایق در موقعیتی ایدهآل برای آفتاب گرفتن قرار میگیرد یا بهترین نقطه و زمان را برای تماشای غروب خورشید پیدا میکند.
به گفته کارل جوهانسون(Carl Johansson)، مدیر اجرایی این شرکت، هدف از این برنامه، صرفه جویی در مصرف سوخت، ایمنی و آرامش خاطر است.