اخبار

«کریم مردانی آذر»، انسانی در کلاس جهانی

سازمان صلیب سرخ جهانی در گزارشی که از فعالیت های انسان دوستانه خانواده مردانی آذری منتشر کرده؛ در صفحه اول ژورنال این سازمان آمده است: ۱ > ۱۹۶ ؛ یعنی کمک‌های انسان دوستانه برادران مردانی آذر بیشتر از کمک‌های انسان دوستانه ۱۹۶ کشور در جهان است.

اگر اروپایی ها و امریکایی ها به علوم و فنون، تکنولوژی و اختراعات جهانی خود افتخار می کنند و امروزه معیار برتری هر چیزی را با عنوان «کلاس جهانی» می‌سنجند، ما ایرانی ها به انسان های بزرگ و قابل احترام خود در کلاس جهانی مباهات می کنیم و چه افتخاری بالاتر از مقام انسانی در سطح جهانی است؟

حاج کریم مردانی آذر متولد مهر ماه ۱۳۱۳ در تبریز، نمونه ای از انسانی متواضع و خیرخواه است که آوازه انسانیت اش فراتر از مرزهای کشور رفته و چه بسا در آن سوی مرزها و در غرب مدعی حامی انسان، بسیار محبوب و مشهور است و این امر به سبب حمایت های وی از ۶ هزار کودک افریقایی و ساخت مدرسه و درمانگاه در کشورهای فقیر است.

البته کریم مردانی آذر به این کار بسنده نکرده و به قول خودش « چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است» ؛ در امر مدرسه سازی و کارهای عام المنفعه در سراسر ایران نیز کارهای بس بزرگ و محیرالعقولی انجام داده است که انجام چنین کارهایی فقط از عهده دولت ها و سازمان ها برمی آید. چنین کارهایی شاید با محاسبات ریاضی جور نیاید و فقط در یک کلمه با « عشق و اخلاص» می توان کارهای بزرگ و ماندگار را انجام داد.

برای نسل جوان امروزی تصور اینکه بخواهی کسب و کاری را با دست خالی و بدون کوچکترین پشتوانه و حامی مالی آن هم در این دور و زمانه راه اندازی کنی، چیزی در حد محال است؛ اما برادران مردانی آذر نه تنها این مساله را با پشتکار و اتحاد یکدیگر عملی کردند بلکه چیزی فراتر از آن را هم محقق ساختند. به طوری که امروزه میزان ثروت آنها در اروپا و امریکا غیرقابل تصور است و بنابر اظهارات شان بخش کوچکی از ثروت شان را در امور عام المنفعه و در مدرسه سازی، گسترش علم و دانش و بیمارستان کودکان هزینه کرده اند.

غلامرضا مردانی آذر زمانی درباره‌ میزان ثروت این خانواده گفته بود «کلید خزانه‌ی الهی در دستان ماست. تا روزی که این کلید را در اختیار داریم برای اجرای پروژه‌هایی در ارتباط با فرهنگ‌سازی آمادگی کامل خود را اعلام می‌کنیم. امکانات مالی ما در خارج از کشور غیر قابل تصور است. تلاش می‌کنیم این ثروت خدادادی را به جریان مدرسه‌سازی در ایران متصل کنیم».

حاج کریم مردانی آذر؛ مردی که ازدواج نکرده ولی صاحب بیش از ۳۰ هزار فرزند است. خودش در این باره می‌گوید: «شاید از روی چهره فرزندانم را نشناسم ولی احساسم عین حس پدر به فرزندانش است و اصلا مهم نیست که با آنها نسبت خونی ندارم چراکه من با تک تک آنها نسبت دِلی دارم و الان خیلی از آنها جزو نخبگان، پزشکان، مهندسان و هنرمندان هستند که در اقصی نقاط دنیا زندگی می‌کنند.»

اگر سری به مدارس حاج کریم که اکثرا برای کودکان معلول و محروم ساخته شده است، بزنید، متوجه علاقه دانش آموزان به حاج کریم خواهید شد، آنها حاج کریم را پدر معنوی خود می دانند و نام خانوادگی خود را مردانی آذری معرفی می کنند.

از فقر تا غنا

این جمله معمولا در اذهان همه می چرخد ” اگر من هم ثروت کلانی داشتم، حتما در کارهای عام المنفعه هزینه می کردم” ، فارغ از اینکه چند درصد از افراد ثروتمند چنین کارهای بزرگی می کنند، اما جالب است بدانید حاج کریم مردانی آذر نه تنها وارث ثروت خدادای و پدری نبود بلکه ایام خردسالی و کودکی را در فقر و تنگا گذرانده اند و اگر چه پدرش «محمد» از تجار بزرگ تبریزی و جزو یاران ستارخان و باقرخان در دوران مشروطیت بود، اما حوادث تاریخی و فعل و انفعالات سیاسی آن زمان باعث شد که وی ورشکست شود و نهایتا در سال ۱۳۱۸ که کریم پنج ساله بود از دنیا برود. //ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا