اخبار

کرونا بالانشینِ عروسی‌ ملایری‌ها

کرونا بالانشینِ عروسی‌ ملایری‌هاپس از پشت سر گذاشتن تعطیلات عید سعید فطر و اواسط خرداد، روند شیوع بیماری کرونا در این شهرستان و حتی نقاط دیگر استان همدان افزایشی شد، روندی که حالا دوباره مهمترین دغدغه شهروندان، مسوولان و به ویژه کادر درمان و سیستم بهداشت و درمان این شهر شده است.
ملایر هم اکنون در شرایط زرد کرونا قرار دارد، در حالیکه چند برابر شدن شمار مبتلایان به ویروس کرونا نگرانی مردم از شیوع موج دوم همه‌گیری را قوت بخشیده، ویروسی که در ابتدا چندان خطرناک به نظر نمی‌آمد و حالا اما به یک پندمی مهارناپذیر تبدیل شده است.
این در حالیست که از همان اوایل شیوع ویروس کرونا در کشور، ملایر با تدبیر مسوولان، دست‌اندرکاران ستاد مقابله با کرونا و سیستم بهداشت و درمان این شهرستان، در پیشگیری، کنترل و مقابله با این مهمان ناخوانده موفق عمل کرد و با اجرای چندین طرح و برنامه ابتکاری و نوین، نقش موثر و بسزایی در کنترل و کاهش آمار مبتلایان داشت و با وجود جمعیت بیش از ۳۰۰ هزار نفری، تعداد مبتلایان به این بیماری در مقایسه با میانگین استانی و کشوری درصد بسیار پایینی را داشت.
روال اعمال محدودیت‌ها پس از تشکیل ستادهای اصلی مقابله با کرونا در ملایر و ستادهای فرعی در بخش‌های تابعه این شهرستان و تمامی مصوبات و دستورالعمل‌های ستاد ملی، استانی و شهرستانی در قالب کمیته‌های چهارده گانه به نحو مطلوبی اجرا شد و نتیجه آن ابتلای درصد کمی از مردم به ویروس کرونا بود، در عین حال‌که همراهی، همدلی و مشارکت مردم، خیران، سازمان‌های مردم نهاد و نیروهای بسیج در میدان مبارزه با کرونا موج می‌زد.

راه‌اندازی ۳۰ کارگاه تولید ماسک در ملایر
به گفته معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر از ابتدای شیوع ویروس کرونا ۳۰ کارگاه تولید ماسک به همت نیروهای مردمی، بسیج و هیات اندیشه‌ورزان جوان طبق رعایت اصول بهداشتی راه‌اندازی و تا ۲۰ فروردین، جمع کل تولید ماسک در این شهرستان به ۱.۵ میلیون عدد رسید.
تهیه و توزیع رایگان ۷۵ هزار عدد ماسک، پنج هزار بسته بهداشتی و مواد غذایی در مناطق کمتر برخوردار و محروم شهرستان، تهیه و توزیع ۲ هزار لیتر مواد ضدعفونی و ۱۰ هزار ماسک به صورت رایگان در تمامی دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، تامین رایگان نیازمندی‌ها و کمبودهای بیمارستان‌های و مراکز درمانی شهرستان، تعطیلی خودجوش اصناف و بازار سنتی ملایر و مراکز خرید، برقراری ایستگاه‌های کنترل تردد عبور و مرور و تب‌سنجی در پنج ورودی شهرستان و ورودی روستاهای بزرگ به صورت شبانه‌روزی و سازماندهی و فعالیت روزانه ۲۶۷ گروه ضدعفونی معابر و اماکن عمومی شهرستان از جمله اقدامات اثرگذاری بود که در راستای پیشگیری و مقابله با کرونا در ملایر اجرا شد.
معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر: از ابتدای شیوع ویروس کرونا ۳۰ کارگاه تولید ماسک به همت نیروهای مردمی، بسیج و هیات اندیشه‌ورزان جوان طبق رعایت اصول بهداشتی راه‌اندازی و تا ۲۰ فروردین، جمع کل تولید ماسک در این شهرستان به ۱.۵ میلیون عدد رسید.
روند پیشگیری، کنترل و مقابله با ویروس کرونا تا پایان اردیبهشت روند مثبت خود را طی می‌کرد و مردم ملایر همچنان مُقیّد به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بودند و در هر شرایطی قلب‌شان برای کادر درمان می‌تپید و در حد توان خود یاری‌گر کادر درمان این شهر بودند.
اما با فرا رسیدن تعطیلات عید سعید فطر و نیمه‌های خرداد، شرایط جور دیگری رقم خورد و با وجود هشدارهای بهداشت و درمان و ستاد مقابله با کرونا مبنی بر خودداری از سفرهای غیر ضروری و تجمع‌های بی‌مورد، شمار مبتلایان در یک هفته پس از تعطیلات نیمه خرداد و حجم وسیعی از مسافران در کنار برگزاری عروسی‌های خانگی و مراسم عزا، رشد ناگهانی پیدا کرد و طبق اعلام شبکه بهداشت و درمان ملایر تنها در ۲ روز هفته آخر خرداد تعداد مبتلایان به کرونا با یک ماه اسفند برابری می‌کرد، البته به این موارد باید آیین‌هایی همچون حنابندان، جهاز برون، جاهل‌نشون و پاتختی را نیز در جشن‌های عروسی اضافه کرد.
این شرایط موجب نگرانی سیستم بهداشت و درمان این شهرستان و به تازگی رییس شبکه بهداشت و درمان ملایر هشدار داد: در صورت رعایت نکردن موارد و پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و شرکت کردن در مراسم‌های عروسی و عزا و تجمع‌ها، این شهر را جزو شهرهای قرمز قرار خواهد داد و سیستم درمان فشار مضاعفی را حتی قبل از شروع موج دوم و آغاز فصل پاییز متحمل می‌شود.

مراسم عروسی و عزا؛ کانون اصلی شیوع کرونا
به گفته محسن ترکاشوند در یک‌ماه گذشته ۹۰ درصد افرادی که در این شهرستان به ویروس کرونا مبتلا و تست آنها مثبت اعلام شد، مربوط به کسانی است که در مراسم‌هایی همچون عروسی، عزا و مهمانی‌های خانوادگی آن هم بدون توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرکت کردند.
وی بار دیگر کانون اصلی اپیدمی کرونا در خرداد امسال در ملایر را برگزاری این آیین‌ها و افزایش حجم سفرها عنوان و بیان کرد: اگر روند به همین شکل ادامه پیدا کند، آسیب جدی به سیستم و کادر درمانی این شهرستان وارد می‌شود.
مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر با بیان اینکه این شهرستان در پیشگیری، کنترل و مقابله با کرونا در مراحل اولیه کار الگو و نمونه بود و خوب عمل کرد، بار دیگر از شهروندان درخواست کرد نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و شرکت نکردن در تجمع‌ها و مهمانی‌های غیر ضرروی بیش از گذشته اهتمام ورزند و یاری‌گر کادر درمان باشند.
طبق اعلام شبکه بهداشت و درمان ملایر و بر اساس آخرین آمار، هم اکنون ۸۵ درصد آلودگی به ویروس کرونا وارد مناطق شهری شده و ۱۵ درصد از مناطق روستایی ملایر درگیر این بیماری هستند که با این روند احتمال اینکه میزان شیوع ویروس کرونا در روستاها بیشتر شود، دور از انتظار نیست.
از زمان شیوع ویروس کرونا بیمارستان‌های امام حسین(ع) و بیمارستان تامین اجتماعی دکتر غرضی ملایر بخش‌های مجزایی را برای بستری و درمان مبتلایان به بیماری کرونا در نظر گرفتند و بیمارستان مهر نیز به عنوان بیمارستان معین استان انتخاب شد و از اسفند سال گذشته تاکنون خدمات خوبی به مبتلایان ارایه شد، این در حالیست‌که طبق گزارش شبکه بهداشت و درمان ملایر با وجود روند افزایشی شمار مبتلایان، یک بخش جدید دیگر در بیمارستان امام حسین(ع) به بخش قبلی اضافه شده است.
طبق اعلام شبکه بهداشت و درمان ملایر و بر اساس آخرین آمار، هم اکنون ۸۵ درصد آلودگی به ویروس کرونا وارد مناطق شهری شده و ۱۵ درصد از مناطق روستایی ملایر درگیر این بیماری هستند که با این روند احتمال اینکه میزان شیوع ویروس کرونا در روستاها بیشتر شود، دور از انتظار نیست.
این خبر اما در بین تاخت و تاز کرونا خوش است، اینکه ملایر در غربالگری این بیماری از جمله شهرهای موفق بود و طبق گزارش شبکه بهداشت و درمان این شهرستان ۲ مرحله غربالگری از اسفند سال گذشته تا پایان فروردین امسال و از اردیبهشت تا اواسط خرداد، در هر مرحله ۲۹۰ هزار نفر غربالگری شدند.
با افزایش آمار مبتلایان و شیوع ویروس کرونا، معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر خبر از اعمال محدودیت‌های جدید در این شهرستان داد و اعلام کرد: با شیوع ویروس کرونا از هفته گذشته محدودیت‌های جدیدی را اعمال کردیم و شهروندان و تمامی ارگان‌ها و نهادها، اصناف و بازاریان ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی هستند.
قدرت الله ولدی تاکید کرد: طبق بخشنامه‌ جدید اجازه برگزاری مراسم در آرامستان بهشت هاجر ملایر لغو شد و به چاپخانه‌داران سطح شهر نیز اعلام کردیم اجازه چاپ اعلامیه‌های ترحیم را ندارند و طبق روال گذشته مراسم خاکسپاری با تعداد محدود و برابر پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

وی گفت: برگزارکنندگان عروسی در این شهرستان متعهد به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضوابط لازم هستند، در غیر اینصورت به نیروی انتظامی مصوبه داده‌ایم که با حضور دستگاه قضایی با متخلفان برخورد شود.
الزامی بودن استفاده از ماسک و رعایت موارد بهداشتی هنگام ورود ارباب رجوع به ادارات، استفاده نمازگزاران هنگام ورود به مساجد از لوازم شخصی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی، الزام تمامی اصناف و بازاریان به استفاده از ماسک و دستکش و از سرگیری ضدعفونی معابر و خیابان‌های شهر از دیگر مواردی است که فرماندار ویژه ملایر عنوان و هشدار داد: هر حوزه‌ای که کوتاهی کند، با برخورد دستگاه قضایی مواجه می‌شود.
اعلام وضعیت قرمز در ملایر کذب است
اما معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر در گفت و گو با ایرنا انتشار خبری مبنی بر قرمز بودن وضعیت این شهرستان را رد کرد و گفت: استناد ما در انتشار و اعلام اخبار مربوط به کرونا وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی همدان است و تاکنون گزارشی از این ۲ نهاد، مبنی بر قرمز بودن وضعیت ملایر اعلام نشده است.
حسین فارسی با اشاره به کاهش تعداد مبتلایان در روزهای گذشته، برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا و مهمانی‌ها را همچنان از مهمترین عوامل افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان دانست و خواستار رعایت هر چه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی شهروندان شد.
وی با اشاره به اعمال مجدد محدودیت‌ها در آرامستان بهشت هاجر و انجام مراسم خاکسپاری با حضور ۱۵ تا ۲۰ نفر به مسدود شدن ورودی‌های بهشت هاجر اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه نمی‌توان نظارت‌های کاملی روی مراسم‌های عروسی در منازل اعمال کرد، با بازگشایی تالارها و رستوران‌ها طبق بخشنامه ستاد ملی کرونا، برگزاری تمامی مراسم‌های عروسی در این مکان‌ها با نظارت کامل و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ۵۰ درصد ظرفیت انجام می‌شود.
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر ادامه داد: به پایگاه‌های مقاومت بسیج در محلات، روحانیان مساجد، خانه‌های بهداشت و دهیاران نیز اعلام شده تا هشدارهای لازم را به برگزار کنندگان عروسی در منازل بدهند که این مراسم‌ها با تعداد کم و طبق رعایت نکات بهداشتی برگزار شود.
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر با رد انتشار خبری مبنی بر قرمز بودن وضعیت این شهرستان گفت: استناد ما در انتشار و اعلام اخبار مربوط به کرونا وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی همدان است و تاکنون گزارشی از این ۲ نهاد، مبنی بر قرمز بودن وضعیت ملایر اعلام نشده است.
فارسی با بیان اینکه روند شیوع بیماری در روستاها در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی و دستورات ستاد مقابله با کرونا رو به افزایش است تاکید کرد: برابر کارگروهی که در شهر تشکیل شده، بخشداران در روستاها نیز کمیته‌های فرعی را تشکیل داده‌اند و با همکاری پاسگاه‌های انتظامی محل، معتمدان، شورای اسلامی روستاها، روحانیان و دهیاران تذکرهای لازم به مردم داده می‌شود.
البته تردد خودروهایی با پلاک‌های غیربومی به ویژه خوزستان از دیگر دغدغه‌های مردم به عنوان یکی از دلایل افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در این شهر است که فارسی در این باره اظهار داشت: در طول سالیان متمادی و حتی قبل از شیوع ویروس کرونا، ملایر محور تردد مسافران زیادی از جنوب کشور به شمال، غرب و سایر نقاط کشور است و در حال حاضر طبق دستورالعمل ستاد ملی کرونا نمی‌توانیم ورودی‌های شهر را ببندیم.
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر گفت: در این زمینه پیشنهادهایی برای کنترل ورودی شهر با استفاده از دستگاه تب‌سنج و ایست بازرسی به ستاد ملی مقابله با کرونا ارایه شده که هنوز پاسخی به ما اعلام نشده است.
فارسی بار دیگر عملکرد ملایر هم در مرحله نخست و هم در مرحله دوم پیشگیری، کنترل و مقابله با کرونا را موفق دانست و افزود: کرونا همچنان با ما است و مردم باید آن را جدی بگیرند.
به گزارش سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: تاکنون ۲۱۷ هزار و ۷۲۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۰۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان باختگان کرونا در کشور به ۱۰ هزار و ۲۳۹ نفر رسید.
سیما سادات لاری روز گذشته/جمعه/ درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر ( ۶ تیر ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۶۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۳۵۶ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور ۲۱۷ هزار و ۷۲۴ رسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا