خبر/ گزارش

کرایه اتوبوس در تبریز نصف شد

در دویست‌ و نود و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تبریز، لایحه شهرداری تبریز مبنی‌بر بازنگری نرخ کرایه اتوبوس مسیرهای شهر تبریز در جهت حمایت از بهره‌برداران بخش خصوصی و رفع بخشی از مشکلات رانندگان در ارائه خدمات و سرویس‌دهی به مسافرین با تصویب اعضای شورا از ۵۰ در صد افزایش به ۲۵ درصد کاهش یافت.

#تبریز، روح‌الله رشیدی با اشاره به توضیحات ارائه‌ شده از سوی شهرداری با توجه به این‌که وسط سال بوده و متعارف نیست که هر سال دوبار تعرفه تغییر کند. این موضوع در کمیسیون‌های عمران و برنامه و بودجه بحث و بررسی شد. بنابه گزارش مدیران سازمان #اتوبوس‌رانی ماهانه ۶۰۰ الی ۷۰۰ میلیون تومان یارانه توزیع می‌شود.
وی افزود: الان در پیشنهاد آمده است که این میزان به سه میلیارد تومان افزایش یابد؛ بانضمام نحوه توزیع #یارانه در مسیرهای مختلف ارائه شده است و موعد فراخوان و دعوت از بخش خصوصی جهت واگذاری اعلام کنند که این مسیرها فلان یارانه را دارند تا برای بخش خصوصی نیز جذابیت ایجاد شود.
رشیدی یادآور شد: اصل موضوع دریافت نقدی نیز کمیسیون‌ها موافقت کردند و قیمت پایه را منوط به نظر جمعی اعضای شورا کردند و تصمیم نهایی اتخاذ نشد.
اسماعیل چمنی با بیان این‌که در این وضعیت نامناسب #اقتصادی، قشر ضعیف و متوسط به پایین از اتوبوس استفاده می‌کنند، گفت: برای سهولت حمل‌ونقل عمومی، افزایش کیفیت خدمات‌رسانی و زمان انتظار و… می‌توانیم با اعطاء یارانه افزایش قیمت بلیت‌ها را جبران کنیم؛ در کنار آن قیمت را رند کنیم. خواسته‌های رانندگان نیز با در نظر گرفتن یارانه لحاظ شود.

حجت‌الاسلام سیدکاظم زعفرانچیلر به‌عنوان مخالف این لایحه، ضمن تسلیت فوت آقایان حسین همراهی از کارکنان خدمات شهری شهرداری تبریز و حامد عاطفی‌فر از پیشکسوتان حوزه روزنامه‌نگاری، گفت: اتوبوس‌رانی از ستون‌های #عدالت_اجتماعی و از مردمی‌ترین مولفه‌های حمل‌ونقل عمومی است و افزایش بلیت مستقیم اقشار کم‌درآمد را تحت فشار قرار می‌دهد.
وی افزود: برخی اقشار می‌توانند از تاکسی و اسنپ استفاده کنند اما بحث اتوبوس بسیار متفاوت است و افزایش قیمت برابر با افزایش نارضایتی عمومی است و تداوم پرداخت به این موضوع باعث تشدید نارضایتی می‌شود.

این عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: مثلاً اختصاص چند هزار میلیارد جهت مسیرگشایی و… همه برای افزایش رضایت عمومی است، ولی این تصمیم باعث کاهش رضایت عمومی می‌شود. ضمناً اتوبوس یک خدمت عمومی بوده و هدف فعالیت اقتصادی و کسب سود نیست.
وی خاطرنشان کرد: تمام شهرهای دنیا اتوبوسرانی با یارانه بسیار بالا و جدی اداره می‌شود و هر سال بررسی این موضوع به جامعه شوک وارد می‌کند.

زعفرانچیلر پیشنهاد داد: منابع پایدار به #سازمان_اتوبوسرانی تعریف شود و دست آن‌ها بازتر باشد. وقتی امروز ما یک پل می‌زنیم و ۷۰۰ یا ۸۰۰ میلیارد هزینه می‌کنیم تا ترافیک در یک تقاطع کاهش یابد، در تمام شهرها بحث اتوبوسرانی اهمیتش بسیار بالاتر از یک پل است.
وی تصریح کرد: در این چند ماه باقی‌مانده نباید در جامعه باعث تنش‌ شود و شوک وارد کنیم؛ هرچند فرمایش رانندگان درست است و باید مدیریت اقتصادی صحیح انجام شود.

علیرضا نوای باغبان به‌عنوان موافق این لایحه گفت: در دوره فعلی شورای شهر تبریز تعداد اتوبوس‌های خریداری شده شاهکار بوده و شورا قدم‌های بزرگی برداشته است. بعضاً در فضای مجازی تعداد دقیق اتوبوس‌های تبریز ۲۰۰ دستگاه عنوان می‌کنند ولی به گفته مدیرعامل سازمان بیش از ۵۰۰ اتوبوس وجود دارد.
او افزود: ضمن آن‌که ناوگان شهر تبریز بسیار جوان است ولی بعضاً به اشتباه چنین تداعی می‌شود که ناوگان فرسوده است، در حالی که عمر دستگاه‌ها زیر ۱۰ و حتی ۵ سال است و میانگین عمر ناوگان تبریز از ۱۳ سال به ۷ سال کاهش یافته است.

این عضو شورای شهر تبریز سپس درباره تجربه قراردادهای گذشته گفت: این واگذاری با جسارت بخش خصوصی و شهرداری تصمیم گرفته شده است. برای خرید اتوبوس اصرار داریم و تا سقف مطلوب فاصله زیادی داریم.
وی گفت: برای پیگیری قراردادها و دقت در قراردادها مصمم هستیم چراکه در دهه هشتاد با دو شرکت قرارداد بستیم؛ یکی نقداً ۳۰ میلیارد تومان پول واریز شد و بعد از ۱۵ سال ما به‌ازای اتوبوس ملک طرف را برداشتیم، ولی هم‌زمان با شرکت دیگری که قرارداد بسته بودیم، دو کابین‌هایمان در خیابان تردد داشت ولی پولشان را نداده بودیم.
باغبان یادآور شد: پس در قراردادها هم پیگیری کنیم و هم رزومه و سابقه طرف مقابل را باید مدنظر قرار دهیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا