اخبار

کاهش ۲ تا ۳۰ میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی

۱۰ روز گذشته با اتفاقات و فراز و فرودهایی برای خودروسازی کشور همراه بود. در حالی که از ۱۸ آبان‌ماه، شرکت‌های سایپا و ایران خودرو مجوز افزایش قیمت محصولاتشان را به ترتیب و به طور میانگین تا ۱۶ و ۱۵ درصد از ستاد تنظیم بازار دریافت کرده بودند ولی با دستور رییس‌جمهوری این افزایش‌ها ملغی شد.

همچنین دو خودروساز بزرگ کشور نسبت به فکّ رهن اسناد خودروهای فاکتور شده مربوط به برنامه‌های قرعه‌کشی خود اقدام کردند. در ادامه نیز نمایندگان مجلس طرح اعاده شده ساماندهی واردات خودرو از شورای نگهبان را اصلاح کردند.

مجموع این اتفاقات سبب شد تا یک روند کاهشی در قیمت‌های بازاری و فضای مجازی را شاهد باشیم. این کاهش در خودروهای گروه سایپا کمتر و به ۲ تا سه میلیون تومان محدود می‌شد، اما در خودروهای گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌ویژه در خانواده پژو چشمگیرتر بود، به طوری که پژو پارس از ۳۰۰ میلیون در هفته‌های گذشته به ۲۷۰ میلیون تومان و نوع با موتور TU۵۵ آن از ۳۵۰ میلیون به ۳۲۵ میلیون تومان کاهش یافت.

امروز در فضای مجازی و سایت‌های خودرویی، در گروه سایپا هر دستگاه پراید ۱۱۱ (مدل ۹۹) از ۱۳۸ تا ۱۷۵ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار از ۱۴۹ تا ۱۶۸ میلیون تومان، تیبا ۲ بین ۱۷۵ تا ۱۸۰ میلیون تومان، ساینا دنده‌ای از ۱۶۸ تا ۱۸۰ میلیون تومان، کوئیک ساده ۱۷۵ میلیون تومان، کوئیک آر (دو رنگ) از ۱۸۳ تا ۱۸۹ میلیون تومان و هر دستگاه شاهین بین ۳۴۰ تا ۳۵۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

همچنین در گروه صنعتی ایران‌خودرو، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بین ۲۴۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (مدل ۹۹) حدود ۲۹۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار ۳۱۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده دستی ۳۲۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک ۴۹۲ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس (مدل ۹۸) ۲۱۰ تا ۲۳۰ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ اس ال ایکس (مدل ۱۴۰۰) ۲۷۰ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۲۴۲ میلیون تومان، دنا ساده ۳۴۰ میلیون تومان، دنا پلاس دنده‌ای ۳۸۸ میلیون تومان، دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک ۴۷۰ میلیون تومان و تارا دنده‌ای بین ۴۱۰ میلیون تومان قیمت خورد.

با این حال، آن‌طور که رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت اعلام کرده، بازار خودرو همچنان آرام است و در رکود عجیبی به سر می‌برد.

«سعید موتمنی» در این خصوص به ایرنا گفت: اکنون عمده خرید و فروش‌ها در دسته خودروهای داخلی ارزان‌قیمت، آن هم از سوی افرادی که نیاز واقعی به خودرو دارند، انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: همچنین خودروهای جدید عرضه شده به بازار از جمله شاسی‌بلندهای نوبرانه گروه بهمن خرید و فروش می‌شود که البته آنها نیز نه به قصد سرمایه‌گذاری از سوی خریداران، بلکه به قصد استفاده است.

کاهش ۲ تا ۳۰ میلیون تومانی قیمت خوردهای داخلی

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: بازار خودروهای خارجی از همه ضعیف‌تر و کم‌رونق‌تر است، به‌طوری که تعداد خریداران کمتر بوده و شاهد مراجعه اندک مشتریان هستیم.

وی افزود:‌ فقط در صورتی

که عرضه خودرو از سوی خودروسازان بیشتر شود می‌توان انتظار کاهش قیمت و خروج بازار از رکود را داشت.

موتمنی همچنین درخصوص طرح واردات خودرو، اجرایی شدن آن را متعادل‌کننده و باعث رقابتی‌ شدن بازار توصیف کرد.

این مقام صنفی ابراز امیدواری کرد که در صورت موافقت مجموعه نظام تصمیم‌گیری با طرح واردات خودرو، دست‌کم اجازه ورود خودروهای خارجی ارزان‌تر در محدوده قیمتی هشت تا ۲۰ هزار دلار (و نه خودروهای لوکس و گران‌قیمت) داده شود تا رقابت واقعی شکل بگیرد.

ثبات قیمت خودروهای خارجی

«کورش طواحن» نمایشگاه‌دار در شمال تهران نیز به ایرنا گفت: طرح ساماندهی واردات خودرو که مرتب در رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان است، تاکنون تاثیری بر قیمت خودروهای خارجی نداشته است.

وی معتقد است که این طرح حتی در صورت تصویب، دست‌کم تا یک سال آینده قابلیت اجرا ندارد، زیرا یک شرط آن واردات خودرو در قبال صادرات خودرو و قطعات است. مگر چند خودروی ایرانی می‌توان صادر کرد که در قبال آن به واردات پرداخت؟

طواحن بیان‌داشت: در حدود دو هفته گذشته بازار راکد خودروهای خارجی با افزایش پنج تا ۱۰ درصدی قیمت‌ها همراه شد و اکنون نیز بدون تاثیرپذیری از اتفاقات چند روز اخیر هم‌چنان در همان قیمت‌ها باقی مانده است.

وی افزود:‌ وضعیت بازار به‌گونه‌ای است که بیشتر با تغییر نرخ دلار دست‌خوش تغییر می‌شود، به‌طوری که با کاهش قیمت دلار در رکود فرو رفته و با افزایش قیمت دلار، قیمت‌ خودروها چند ده میلیون تومان گران‌تر می‌شود.

به گزارش باش خبر وبه نقل از ایرنا، امروز در گروه خودروهای مونتاژی و خارجی نیز هر دستگاه هایما اس۷ بین ۷۹۰ تا ۸۱۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۸ حدود ۹۴۵ میلیون تومان و مدل ۹۹ آن ۹۶۰ میلیون تومان، جک اس ۵ حدود ۷۶۸ میلیون تومان، سیتروئن سی ۳ مدل ۹۷ نزدیک به ۸۷۰ میلیون تومان و مدل ۹۸ آن ۹۷۰ میلیون تومان، دیگنیتی بین یک میلیارد و ۸۰ میلیون تا یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان، سانتافه مدل ۲۰۱۷ حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و تیگوان مدل ۲۰۱۸ بین ۲ میلیارد و ۸۷۰ میلیون تا سه میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا