کاهش تخلفات موتورسواران نیازمند اعمال مجازتهای بازدارنده است
احمد موقری روز سه شنبه در نشست بررسی مشکلات و معضلات موتورسواران با بیان اینکه به رغم اقدامات پیشگیرانه در مقابل موتورسیکلت سواران متخلف، آمار تصادفات جرحی و فوتی افزایش داشته است، اظهار داشت: بر اساس آمار اعلامی از سال ۸۵ تا ۹۵ یک هزار و ۸۹۷ نفر از متوفیان تصادفات مربوط به موتورسواران بوده و همچنین درصد بسیار بالایی از موتورسیکلت سواران فاقد گواهینامه مجاز رانندگی هستند.وی با اشاره به اینکه در خصوص موتورسیکلت سواران فاقد گواهینامه سخت گیری های جدی به عمل نمی آید، افزود: در این زمینه می توان در کنار بحث جریمه از مجازات های تکمیلی مثل الزام به آموزش رانندگی و اخذ گواهینامه استفاده کرد.سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی ادامه داد: در خصوص بحث الزام به اخذ گواهینامه به عنوان مجازات جایگزین به مراجع قضایی مرتبط ابلاغ شده است که از بحث جزایی از مجازات های جایگزین و الزام به اخذ گواهینامه استفاده کنند.وی با اشاره به موضوع توقیف موتورسیکلت ها توسط نیروی انتظامی و هزینه بالای نگهداری آن، گفت: باید برنامه های مناسبی برای افزایش فعالیت و رونق اقتصادی آموزشگاه های رانندگی موتورسیکلت تدوین و ارائه شود تا کیفیت و روند اخذ گواهینامه تسهیل شود.وی خاطرنشان کرد: نزدیک به ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت شماره گزاری شده در استان وجود دارد که ۳۶۳ هزار و۶۳۱ دستگاه موتور سیکلت ساماندهی شده و دارای پلاک انتظامی است.موقری ادامه داد: طی سال گذشته نزدیک به ۳۱ هزار دستگاه موتورسیکلت و در سال جاری تا به امروز نزدیک به ۸ هزار و ۸۲۰ دستگاه موتورسیکلت در استان به دلیل تخلفات رانندگی توقیف شده است.سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی تأکید کرد: فردی که می خواهد موتورسیکلت خریداری کند باید دارای گواهینامه باشد تا افراد، با شرایط خاص بتوانند موتورسیکلت خریداری کنند.وی در ادامه در خصوص ساماندهی موتورسیکلت های حمل بار و پیک موتوری ها، بیان کرد: موتورسیکلت های حمل بار باید با پلاک های اختصاصی مشخص شده و وضعیتشان ساماندهی و استانداردهایی برای این شغل تعریف شود.موقری با اشاره به نحوه خرید و فروش موتور سیکلت و بررسی کیفیت و ضرورت استاندارد بودن آن و با تأکید بر رعایت استانداردهای لازم در کلاه های ایمنی موتورسواران گفت: الزام واحدهای تولیدی به تحویل موتورسیکلت به همراه کلاه ایمنی ضرورتی است که باید توسط مراجع مسوول پیگیری و اجرایی شود.