کاهش اعتبارات آموزش و پرورش آسیب محسوب میشود
کاهش اعتبارات آموزش و پرورش آسیب محسوب میشودمصطفی طاهری روز چهارشنبه در دومین روز اجلاس روسای آموزش و پرورش استان افزود: مجلس شورای اسلامی باید در این خصوص ورود پیدا کرده و به اصلاحیه های بودجه ای آموزش و پرورش اقدام کند و برای تامین منابع دولت با در نظر گرفتن تمامی جوانب درآمدهای ثابتی را ایجاد کند.
وی ادامه داد: بر این اساس طبق برنامه، با توجه به شرایط موجود کشور می توان میزان درآمد پایدار دولت را بدون وابستگی به نفت افزایش داد که چنین امر شدنی است، چرا که چنین منابعی وجود دارد که این موضوع مهم در کارگروههای مجلس مورد توجه قرار گرفته است.
طاهری میزان نقدینگی فعلی کشور را سه هزار میلیار تومان عنوان کرد و افزود: بررسی درآمدهای بودجه ای و همراهی دولت میتواند چشم انداز بهتری را فراهم کند اما باید توجه داشت شرایط اقتصادی کشور در سال جاری و سال آینده چندان خوب نیست.
وی خاطرنشان کرد: امسال نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیار تومان اوراق مشارکت توسط دولت برای جبران کسری منابع دولتی عرضه خواهد شد که کاهش وابستگی بودجه کشور به نفت باید مبتنی بر واقعیت ها و شفاف باشد که با تحمل سختی ها و اصلاح ساختار بودجه نویسی تا ۲ سال آینده می توان چشم انداز بهتری را در ایجاد درآمدهای پایدار به ویژه آموزش و پرورش متصور بود.
وی با اشاره به به اینکه بنا بر فرموده بنیانگذار کبیر انقلاب، معلمی شغل انبیاست، افزود: معلمان باید نگاه تمدنی در طول تاریخ، هدف از خلقت بشریت، جریان حق و باطل توجه داشته باشند که این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
این مسؤول ادامه داد: شناخت مسیر و جریان ها، نگاه تمدنی و انبیایی بسیاری از کارها را برای معلمان آسان می کند که در این ارتباط شناخت ابعاد و ویژگی های انبیا به ویژه دلسوز بودن آنها بسیار مهم است.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه انبیا دلسوزانه در راه هدایت بندگان خود گام بر می داشتند، ادامه داد: متاسفانه مولفه دلسوزی در بین فرهنگیان کشورمان نسبت به گذشته کمرنگ تر شده است.
طاهری در خصوص سند راهبردی سه ساله آموزش و پرورش استان نیز افزود: مجمع مصلحت نظام سندهای مختلفی را تدوین کرده است که در این راستا پژوهش هایی انجام گرفته تا میزان مطالعه دست اندرکاران امر نسبت به سندها سنجیده شود که نتایج در حد صفر بوده است.
وی اظهار داشت: تدوین سندها اقدامی خوب محسوب می شود اما باید دید تا چه میزان نسبت به مطالعه دقیق و عملیاتی شدن آن اقدام می شود که در این زمینه مشکلاتی وجود دارد و آنگونه که باید و شاید نمود ندارد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد بیش از این ۴۳ درصد معلمان کشورمان از طرق غیر از دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم وارد سیستم آموزشی شده اند که باید گزینش این قشر فعال جامعه بر اساس معیارهای انجام گیرد چرا که آنان آموزش گروههای ارزشمند خانواده ها و این جامعه را بر عهده دارند.
وی اضافه کرد: بر این اساس مجلس شورای اسلامی باید قانونی در خصوص جذب و پذیرش هدفمند و مبتنی بر معیارهای خاص را تدوین کند و در این میان علاقه، روحیه بالا، انگیزه معلمی و دلسوز بودن مد نظر قرار گیرد که این مهم نتایج بهتری را به دنبال دارد.
طاهری افزود: در کنار در نظر گرفتن محاسن جذب معلمان، معایب را می تواند پوشش دهد و اصلی ترین و مهمترین رکن آموزش و پرورش معلمان دلسوز است که قرار گیری این مهم در مسیر درست می تواند بهره وری کار را افزایش داده و بازخورد مناسبی را به دنبال داشته باشد.
وی با اشاره به افزایش حقوق معلمان نیز خاطرنشان کرد: مراجعات نشان می دهد این مهم در نیروهای خدماتی لحاظ نشده که این موضوع دلیل بر مساوات دریافت حقوق تمامی شاغلان آموزش و پرورش نیست، بلکه باید عادلانه باشد.