اخبار

چهار سناریوی جنگ ایران و اسرائیل در سال ۱۴۰۲

هم اسرائیل و هم جامعه جهانی، به خوبی از تبعات هرگونه عمل نظامی علیه ایران آگاهی دارند. آن‌ها به خوبی می‌دانند که ایران در شرایط فعلی، مانند عراق در سال ۱۹۹۱، افغانستان در سال ۲۰۰۱ و حتی بغداد در سال ۲۰۰۳ نیست که بتوان به آسانی در میدان نظامی به پیروزی دست پیدا کرد.

امکان وقوع درگیری نظامی میان ایران و اسرائیل» گزاره‌ایست به قدمت چند دهه که از دیرهنگام در کانون توجه رسانه‌ها و تحلیل ناظران سیاسی بوده است. در هر دو سوی ماجرا، رهبران سیاسی در مناسبت‌ها و مقاطع مختلف با صراحت از امکان حمله به دیگری سخن گفته‌اند. طی یک دهه اخیر نیز که پرونده هسته‌ای ایران به عنوان موضوعی مهم و چالشی در عرصه معادلات نظام بین‌الملل مطرح بوده، فرضیه #جنگ بیش از بیش تقویت شده است.

در حالی‌که همواره فرضیه درگیری نظامی میان #تهران و #تل_آویو مطرح بوده، این روز‌ها این موضوع ابعاد جدی‌تر و جدیدتر به خود گرفته است. وبگاه خبری آمریکایی آکسیوس (Axios) دیروز –سه‌شنبه- در گزارشی مدعی شده، #اسرائیل قصد خود را برای حمله به #ایران در صورت #غنی_سازی_اورانیوم این کشور به بالای ۶۰ درصد به اطلاع آمریکا و کشور‌های غربی رسانده است. این وبگاه توشته، اسرائیل از آمریکا خواستار دریافت تجهیزات سوخت‌گیری در هوا شده است.
همزمان شبکه خبری #الجزیره نیز خبر مدعی شده که اسرائیل از #واشنگتن خواسته تا در تحویل ۴ هواپیمای سوخت رسان نوع KC-۴۶ شتاب کند چرا که برای حمله احتمالی به ایران به آن‌ها نیازمند است. بنابر ادعای این شبکه، «لوید آستین» #وزیر_دفاع_آمریکا نیز به اسرائیل گفته واشنگتن در تحویل هواپیما‌های سوخت رسان در اسرع وقت تلاش می‌کند.

قبل از این نیز در اوایل اسفند ماه خبرگزاری فاکس نیوز، در گزارشی مدعی شد: «با استناد به اطلاعات فاش شده اسرائیل در تدارک حمله به ایران است». در گزارش این خبرگزاری آمده بود که تصمیم برای اقدام احتمالی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران پس از نشست‌های محرمانه میان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، مسئولان ارشد وزارت دفاع و سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل اتخاذ شده است.
انتشار این گزارش کافی بود که بیش از هر زمان دیگری فرضیه امکان حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران، در محافل رسانه‌ای و مراکز مطالعات استراتژیک مورد توجه واقع شود. بسیاری از رسانه‌ها رویکرد نتانیاهو مبنی بر توسل به «تهدید موثق نظامی» در مقام بهترین راه برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران را بازنشر دادند. برخی نیز تلاش کردند، صورت مساله «وقوع جنگ» را جدی‌تر و واقعی‌تر از گذشته معرفی کنند. /فرارو

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا