اخبار

چند توصیه برای خروج صنعت لوازم‌خانگی از رکود

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران، راه‌اندازی سیاست‌های فروش اعتباری از سوی بنگاه‌های مادر، خروج از قیمتگذاری دستوری و توسعه صادرات را به‌عنوان مهمترین راهکارهای خروج این صنعت از رکود برشمرد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران، راه‌اندازی سیاست‌های فروش اعتباری از سوی بنگاه‌های مادر، خروج از قیمتگذاری دستوری و توسعه صادرات را به‌عنوان مهمترین راهکارهای خروج این صنعت از رکود برشمرد.

، «عباس هاشمی» امروز (یکشنبه) در نشست خبری افزود: دولت برنامه‌های خوبی در حوزه #صادرات دارد و باید همچنان به حمایت جدی و تمام‌قد از صادرات در این صنعت بپردازد.

این مقام صنفی گفت: #توسعه_ صادرات از طریق انعقاد پیمان‌های منطقه‌ای، تعیین تعرفه ترجیحی، امضای توافق‌نامه‌های تجارت آزاد و غیره امکانپذیر است.

وی ادامه‌داد: متوسط صادرات این صنعت در سال‌های گذشته بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار بوده است که همچنان جای کار زیادی در آن وجود دارد.

هاشمی تاکید کرد: علاوه بر آن برای توسعه صادرات باید به بهبود کیفیت، کاهش قیمت‌ها و فعالیت‌های درون‌بنگاهی پرداخت و در مسیر حمایت از توسعه و صادرات پایدار حرکت کرد.

وی به مشکل بزرگ #قیمتگذاری دستوری در این صنعت اشاره کرد و اظهار داشت: برای خروج از رکود باید به مکانیسم عرضه و تقاضا معتقد باشیم.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران تصریح کرد: تداوم قیمتگذاری دستوری سبب کاهش تولید، کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری، سرکوب شدن نوآوری و فناوری و کوچک شدن فضای تولید خواهد شد.

مشکلات توسعه صادرات

وی در ادامه به برخی مشکلات پیش‌روی صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: یکی از این مشکلات، عدم اطمینان واحدهای صنعتی به استمرار تامین مواد اولیه است که به ویژه با توجه به تغییرات مداوم نرخ ارز و همچنین نوسانات عرضه کالاهایی همچون فولاد، مس، آلومینیوم، محصولات پتروشیمی و غیره در بورس، هم از نظر کمّی و هم قیمتی، موجب می‌شود واحدهای تولیدی نتوانند قراردادهای بلندمت صادراتی منعقد کنند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، شاه‌بیت همه مشکلات را موضوع تورم برشمرد و گفت: تورم منجر به افزایش هزینه‌های تولید می‌شود و علاوه بر آن، تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد آسیب‌های جدی به صادرات وارد می‌کند.

وی بیان‌داشت: این در حالی است که موضوع تحریم‌ها همچنان تداوم دارد که با خود مشکلاتی همچون زیاد شدن هزینه صادرات، محدودیت نقل و انتقالات ارزی، عدم اتصال به شبکه ارزش جهانی تولید و تجارت و غیره را به دنبال دارد.

هاشمی همچنین با اشاره به بروکراسی زائد اداری، اضافه‌کرد: در کنار مشکلات یاد شده، محدودیت منابع ریالی از سوی بانک‌ها و سیاست‌های انقباضی بانکی سبب شده هزینه‌های سرمایه‌گذاری افزایش یابد.

مزیت‌های صنعت لوازم‌خانگی

وی در ادامه مزیت‌های کشور در صنعت لوازم‌خانگی را یادآور شد و گفت: بازار گسترده ۸۵ میلیون نفری، نرخ پایین دستمزد، مزیت حمل و نقل به دلیل موقعیت ژئوپولتیک کشور، نرخ ارزان انرژی و همچنین بازار گسترده منطقه که سالیانه بین ۳۷ تا ۳۸ میلیارد دلار واردات لوازم‌خانگی دارد، از جمله این مزایا است.//ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا