اخبارتبریز-1

چرخ توسعه شرق تبریز از اتوبان ولایت می‌گذرد

ابرپروژه بزرگراه «ولایت»، علاوه بر کارکرد ترافیکی به عنوان پدافند غیرعامل نیز ایفای نقش ایفا می کند و می تواند به عنوان مسیری حیاتی برای تخلیه ساکنان شهر از شرق تبریز در مواقع بروز حوادث و بحران های مورد استفاده قرار گیرد.

این طرح زیرساختی به ۲ فاز تقسیم شده که فاز اول به طول یکهزار و ۳۰۰ متر، شامل تقاطع غیرهمسطحِ «حضرت ولیعصر» برای اتصال «کوی های صادرات و استانداری به کوی ولیعصر» ، تقاطع غیرهمسطح «اتوبان پاسداران» برای اتصال کوی استانداری به کوی نصر و دوربرگردان کوی نصر به پاسداران و بالعکس است که از این طرح ها تاکنون تقاطع غیرهمسطح و دوربرگردان پاسداران با حدود ۷۵ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده اند.

این طرح زیرساختی به ۲ فاز تقسیم شده که فاز اول به طول یکهزار و ۳۰۰ متر، شامل تقاطع غیرهمسطحِ «حضرت ولیعصر» برای اتصال «کوی های صادرات و استانداری به کوی ولیعصر» ، تقاطع غیرهمسطح «اتوبان پاسداران» برای اتصال کوی استانداری به کوی نصر و دوربرگردان کوی نصر به پاسداران و بالعکس است که از این طرح ها تاکنون تقاطع غیرهمسطح و دوربرگردان پاسداران با حدود ۷۵ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده اند.

در این میان تقاطع غیرهمسطح «حضرت ولیعصر عج» نیز که کوی های استانداری و صادرات را به کوی ولیعصر متصل می کند، به عنوان بزرگ ترین پل بتنی تبریز، ۴۰۰ متر، ۲۴ متر عرض و ۱۲ دهنه دارد و تکمیل آن بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که تابلوی روزشمار آن مرداد امسال نصب شده و قرار است این طرح ۲۹ بهمن امسال به بهره برداری برسد.

در واقع تکمیل تقاطع غیرهمسطح حضرت ولیعصر (عج) تبریز، یکی از پروژه های مهم عمران شهری به شمار می رود که علاوه بر کاهش میزان ترافیک، کوی های نصر، استانداری و مرزداران را از بن بست خارج می کند.

فاز دوم ابرپروژه اتوبان ولایت نیز که از کوی نصر آغاز می شود، عملیات اجرایی اش شامل خاکبرداری، تسطیح و زیرسازی در حال انجام بوده و پیش بینی می شود بیش از یک هزار میلیارد تومان هزینه داشته باشد که به صورت مرحله به مرحله اجرا می شود.

کارشناسان می گویند با افتتاح اتوبان ولایت، مسیر جدیدی از سمت شهرک نصر به سمت آرپادره سی و جاده اهر ایجاد شده و به عنوان جاده دوم، در روانسازی جاده تبریز- تهران موثر خواهد بود؛ این نکته به خصوص در روزهای پایان هفته و تعطیلات رسمی که بزرگراه تبریز – اهر در حد فاصل خواجه دچار راه بندان های شدید می شود، اهمیت مضاعفی در روان سازی ترافیک خواهد داشت.

با در نظر گرفتن حجم و سرعت ساخت و ساز در شهرک های نوبنیان «نصر» و «مرزداران» و از سویی وجود دانشگاه آزاد تبریز با وسعت و میزان مراجعه زیاد، تا چند سال آینده این مناطق جزو محل های پرجمعیت و پر تردد شهر می شود و از این رو پیش بینی می شود وجود راه های دسترسی آسان و کم ترافیک به این مناطق یکی از ضرورت های اساسی اهالی این محل ها به شمار برود.

طبق این پیش بینی، شهرداری تبریز در موعد مناسب اقدام به احداث یک تقاطع غیرهمسطح برای دسترسی راحت تر به این مناطق کرده است و اکنون که هنوز جمعیت در این مناطق رشد چندان زیادی ندارد، این پروژه بدون اینکه برای اهالی محل و خیابان های اطراف ایجاد مزاحمت کند، در حال تکمیل است.

کارشناسان شهری می گویند این پروژه پس از بهره برداری، به مرور زمان تاثیر مثبت خود خود را بر تسهیل تردد در منطقه شرق تبریز بیشتر نشان می دهد و پیش بینی می شود حتی با افزایش جمعیت در این محل ها، ترافیک و میزان تردد مشکلی برای منطقه ایجاد نکند.//ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا