اخبار

چرا مژده‌های گازی اردوغان پایان ندارد؟

رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهور ترکیه، باز هم درباره کشف میادین جدید گاز صحبت کرد و آن را همچون یک مژده بزرگ ملی، به خورد رسانه ها و افکار عمومی ترکیه داد.

رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهور ترکیه، باز هم درباره کشف میادین جدید گاز صحبت کرد و آن را همچون یک مژده بزرگ ملی، به خورد رسانه ها و افکار عمومی ترکیه داد.

به گزارش باش خبر وبه نقل از آناج، ظاهراً انتها و پایانی برای مژده های حماسی رئیس جمهور #ترکیه در مورد کشف منابع جدید #انرژی وجود ندارد و باز هم می خواهد مردم ترکیه را از یافتن میادین جدید #گازی، خوشحال کند!

رجب طیب #اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه و #رئیس_جمهور_ترکیه، باز هم درباره کشف میادین جدید گاز صحبت کرد و آن را همچون یک مژده بزرگ ملی، به خورد رسانه ها و افکار عمومی ترکیه داد.

همین یک هفته پیش بود که اردوغان در اقدامی مشابه، اعلام کرده بود که در دو استان ترکیه، میادین نفتی جدیدی کشف شده است. نکته جالب اینجاست که در مورد تمام این اکتشافات، اعداد و ارقامی در مورد میزان ذخیره نفت و گاز و ارزش دلاری آن ذکر می شود که اساساً مشخص نیست تا چه اندازه منطبق بر واقعیت است. خلاصه این که در شرایطی که تنها ۵ ماه به انتخابات سراسری ترکیه مانده، اردوغان هر روز مژده جدیدی در مورد کشف منابع نفت و گاز اعلام می کند.

مژده: هزار میلیارد دلار گاز داریم!

ده ها روزنامه تحت امر اتاق فکر حزب عدالت و توسعه، صبح امروز عکس و تیتر نخست خود را به مژده گازی اردوغان اختصاص دادند و هر کدام از آنان تلاش کردند تا با واژگان و عباراتی حماسی و اغراق آمیز، کشف منابع و میادین جدید گازی را به گونه ای بیان کنند که گویی در سایه رهبر بزرگی به نام اردوغان، وابستگی ترکیه به منابع خارجی و وارداتی انرژی پایان یافته و از فردا در این کشور همه چیز گلستان خواهد شد!

روزنامه دیریلیش پستا از روزنامه های حامی حزب حاکم ترکیه با تیتر اغراق آمیز «مژده تامین نیازهای گازی ۴۴ سال آتی»، از قول اردوغان اعلام کرده که ارزش گاز طبیعی که در دریای سیاه کشف شده، با بهای امروز در بازارهای بین‌المللی، بالغ بر یک تریلیون دلار است! البته در ادامه گزارش، به این اشاره خواهیم کرد که چرا این شیوه قیمت گذاری و اعلام میزان ذخیره گازی غیرمنطقی است و چه چالش و خلل فنی مهمی در این سخنان وجود دارد.

روزنامه تقویم از دیگر روزنامه هایی که همواره به مثابه یک تریبون حزبی عمل کرده، با تیتر «مژده هزار میلیارد دلاری» مدعی شده که ارزش کل ذخایر گازی کشف شده در دریای سیاه به یک هزار میلیارد دلار رسیده و همه اینها به خاطر رهبری تاریخی و بی نظیر اردوغان است.

روزنامه ملی گرای ترکیه نیز که دارای گرایش های راست افراطی است با تیتر «یک هزار میلیارد دلار»، از قول پروفسور ایلبر اورتایلی مورخ ملی گرای ترک، چنین نوشته که حالا ترکیه به عنوان یک کشور بسیار قدرتمند، تبدیل به کشوری شده که تمام ضعف ها و نواقص ترکیه قدیم را جبران کرده و از هر نظر شایان تحسین و الگو برداری است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا