اخبار

چالش های پیش رو در راه گسترش روابط ایران و مصر

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه با بیان اینکه گسترش روابط بین ایران و مصر تاثیرات مهمی از نظر امنیتی و سیاسی خواهد داشت، گفت: البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که برقراری و گسترش روابط به معنای حل تمام اختلافات بین دو کشور نیست.

قاسم محبعلی  در ارتباط با اظهارات اخیر مقام معظم رهبری در ارتباط با روابط ایران و مصر و استقبال تهران از گسترش روابط با قاهره تصریح کرد: رابطه ایران و مصر به دلیل توافق کمپ دیوید و نقش مصر در این توافق به دستور امام خمینی (ره) قطع شد و طبیعی است که اگر قرار باشد روابطی بین دو کشور برقرار شود باید در عالی ترین سطح #نظام در ارتباط با آن تصمیم گیری شود.

وی همچنین یکی دیگر از چالش‌های پیش رو در روابط ایران و #مصر را نامگذاری خیابانی در تهران به نام “خالد اسلامبولی” کسی که انورسادات #رئیس_جمهور پیشین مصر را ترور کرد دانست و گفت: از سوی دیگر جنازه شاه سابق ایران نیز در مصر به خاک سپرده شده است و قطعا تصمیم گیری در ارتباط با #گسترش_روابط بین ایران و مصر  ساده نیست و در همین چارچوب پادشاه #عمان این موضوع را در دیدار با #رهبری مطرح کردند تا در آنجا در این ارتباط بحث و رایزنی شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه موضوع توافق کمپ دیوید تا حدودی حل شده و حتی کشورهای اتحادیه عرب که در اعتراض به کمپ دیوید عضویت مصر در این  اتحادیه را تعلیق کردند بار دیگر اقدام به برقراری روابط با این کشور کرده‌اند، تصریح کرد: باید به این موضوع توجه داشت که مصر یکی از کشورهای مهم جهان عرب است. گرچه در حال حاضر افول کرده و نقش گذشته را ندارد و به نوعی عربستان جایگزین آن شده ولی باید به این موضوع توجه داشت رابطه با مصر دارای تاثیرات مهم امنیتی و سیاسی است و زمینه را برای ایجاد آرامش بیشتر در منطقه فراهم می‌کند.

این دیپلمات پیشین وزارت خارجه ادامه داد: البته برقراری و گسترش روابط با مصر به معنای حل تمام اختلافات بین دو کشور نیست. باید به این موضوع توجه داشت که مصر رابطه دوستانه‌ای با اسرائیل دارد و به نوعی هم پیمان نظامی آمریکا نیز هست.

وی گفت: ولی برقراری روابط دیپلماتیک زمینه را برای مدیریت اختلافات و رایزنی و گفت‌وگو برای حل آنها فراهم می‌کند. /ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا