اخبارتبریز-1

چالش بخشداری باسمنج برای کاهش حریم تبریز

در حالی استاندار آذربایجان‌شرقی از موافقان ایجاد بخش باسمنج است که با این کار ۲۵ هزار هکتار از حریم تبریز از دست دا د
به گزارش باش خبر وبه نقل از آناج: در حالیکه در سالهای اخیر بحث الحاق باسمنج به تبریز مطرح بود و بسیاری از مسئولین برای توسعه باسمنج به دنبال این کار بودند در روزهای پایانی دولت روحانی بخش شدن باسمنج ابلاغ شد تا عملا نه تنها الحاق باسمنج به تبریز منتفی شود بلکه بخش‌ زیادی از حریم تبریز هم با برپایی بخشداری باسمنج، نقض شود.

در حالیکه در دوره‌های گذشته استاندارانی مانند مجید خدابخش با بخش شدن باسمنج اعلام مخالفت کرده بودند، محمدرضا پورمحمدی در آخرین روزهای کاری با تن دادن به چنین کاری عملا توسعه تبریز را محدود و بخش عظیمی‌از شهر تبریز را تقدیم بخش جدید باسمنج کرده است! موضوعی که باعث شده بسیاری از فعالان رسانه‌ای، فرهنگی، نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تبریز به آن اعتراض کنند. اینکه چرا در روزهای پایانی دولتمردان و استاندار آذربایجان‌شرقی تن به کوچک کردن تبریز داده‌اند، سوالی است که باید مسئولین استان به آن پاسخ دهند.

با الحاق بخش‌های زیادی حریم تبریز به بخش باسمنج نه تنها شهر تبریز بیش از پیش کوچک می‌شود بلکه طرح‌های توسعه‌ای آتی تبریز هم ابتر می‌ماند و گره توسعه تبریز کورتر از قبل خواهد شد. اینکه چرا استاندار آذربایجان‌شرقی و مسئولین به جای پیگیری حفظ حریم تبریز از طرف هریس و بستان آباد به دنبال الحاق ۲۵ هزار هکتار از شهر تبریز به بخش باسمنج هستند، هم جای سوال دارد.

موضوع جالب دیگر این است که در سالهای گذشته به دلیل زمزمه الحاق باسمنج به تبریز شهرداری تبریز خدمات و پروژه‌های زیادی در این محدوده انجام شده اما حالا با یک تصمیم عجیب تمام این هزینه‌ها تقدیم بخش باسمنج شده است!

ایجاد بخش باسمنج بدون مطالعه و بررسی!

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، چندی پیش و در گفت‌وگویی در واکنش به این اتفاق، اظهار کرد: تصمیم‌گیری و یا تصمیم‌سازی اشتباه در ارتباط با تبدیل باسمنج به بخش متوجه مدیریت ارشد استان است؛ ایشان معتقد بودند تبریز نباید بیش از این بزرگ شود؛ چراکه با بزرگتر شدن آن مدیریت آن مشکل‌تر می‌شد!

وی با اعلام اینکه بنده با این استدلال موافق نبودم، افزود: اگر ما در اداره شهر بزرگ ناتوانیم، نباید جلوی بزرگتر شدن آن را بگیریم بلکه باید فردی توانمند منصوب کنیم تا بتواند از عهده بزرگی تبریز برآید! در سال ۹۵ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، باسمنج را جزو حریم شهر تبریز قرار داده و با اعتبار همین مصوبه شهرداری یک سری تملک‌ها و تغییر کاربری‌ها و بخش خصوصی نیز سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ بدون هیچ‌گونه مطالعه و بررسی‌های متقن کارشناسی تبدیل باسمنج به بخش تصویب شده که این امر تضییع حقوق اشخاص و مردم را به دنبال خواهد داشت.

نقشه تبریز بعد از الحاق ۲۵ هزار هکتار به باسمنج

استاندار پیشین آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: در سال ۹۷ که هنوز تبدیل باسمنج به بخش تصویب نشده بود، مسئله را به وزارت کشور تذکر دادیم و اعلام کردیم هرچند تبدیل باسمنج به بخش پیشنهاد استاندار بوده اما تصمیم نادرستی به نظر می‌رسد و وزارت کشور باید از مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری تبعیت کند.

وی متذکر شد: حتی در آن مقطع وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که تشکیل بخش باسمنج در کنار تبریز امکان‌پذیر نیست؛ با این حال هیات وزیران تبدیل باسمنج به بخش را تصویب کرد.

بیگی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با ۲ مصوبه متناقض شورای عالی شهرسازی و هیات وزیران در ارتباط با تبدیل باسمنج به بخش مواجهیم که موضوع را به اداره تنقیح قوانین مجلس ارجاع داده‌ایم تا شاید بتوانیم در دولت جدید مسئله را به سرانجام برسانیم.

جدا شدن ۲۱ هزار هکتار از حریم تبریز!

روح‌الله رشیدی رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی‌شهر تبریز نیز در پستی انتقادی در واکنش به این تصمیم و مصوبه دولت تصریح کرد: یکی از مصوبات عجولانه‌ی دولت دوازدهم، آن‌هم در آخرین روزهای استقرارش، تصویب ایجاد بخش باسمنج در همسایگی در تبریز بود. این مصوبه، نه از این جهت که موجب ارتقای باسمنج در تقسیمات سیاسی، بلکه از این حیث که تبعات و پیامدهای مخاطره‌آمیزی برای تبریز دارد، عجیب و حتی حیرت‌انگیز بود.

وی افزود: نخستین پیامد این مصوبه، جدا شدن حدود ۲۱۰۰۰ هکتار از حریم شهر تبریز است. در پی این اتفاق، اولاً مسیر توسعه‌ی تبریز -که رو به شرق دارد- مسدود می‌شود. بنابراین، تبریز عملاً در محدوده‌ای تنگ، محصور خواهد شد. ثانیاً بخش وسیعی از املاک شهرداری تبریز در حریم بخش باسمنج قرار می‌گیرد و هرگونه کاربری و بهره‌برداری از این املاک، منوط به اجازه‌ی بخشداری و شهرداری باسمنج خواهد بود! این مسئله، نقداً موجب تضییع حقوق مردم تبریز می‌شود.

رشیدی در عین حال تصریح کرد: استاندار و فرماندار شهرستان تبریز و همچنین نمایندگان تبریز در مجلس، قطعاً باید در این خصوص پاسخگو باشند و باید توضیح داده شود که چگونه چنین طرح خام و غیرکارشناسی‌ای با این سرعت در دولت تصویب شده و نماینده‌ی عالی دولت در استان چه دفاعی از حقوق و حدود شهر تبریز کرده است؟

میانداری استاندار برای کوچک کردن تبریز

علی رغم این مخالفت‌ها اما بخش شدن باسمنج یک موافق جدی هم دارد و آن هم استاندار آذربایجان‌شرقی است که به قیمت کوچک کردن تبریز در پی بخش شدن باسمنج است.

محمدرضا پورمحمدی در سفر به شهر باسمنج با مخالفت الحاق باسمنج به تبریز اظهار داشت: الحاق یک واحد شهری خوداتکا به یک مجموعه دیگر منطقی نیست و این بحث در مورد شهر باسمنج، با مقاصد سودجویانه مطرح می‌شود.

وی بر تعیین محدوده و حریم شهر باسمنج تاکید کرد و گفت: طرح جامع این شهر براساس اطلاعات جدید مورد بازنگری قرار گیرد.

پورمحمدی با اشاره به اهمیت توسعه متوازن استان و توزیع منطقی امکانات و خدمات، اظهار داشت: در راستای سیاست‌‌‌های آمایش سرزمین، تمرکززدایی از شهر تبریز جزو اولویت‌هاست و در این راستا توسعه منطقی شهرهای اقماری باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه هرگونه انتزاع و الحاق جغرافیایی باید به تصویب هیات دولت برسد، افزود: تعیین حریم شهری باسمنج مسئله بسیار مهمی‌است که در طرح جامع این شهر باید به آن توجه شود.

با این وجود استاندار آذربایجان‌شرقی عنوان نکرد که چرا بهای استقلال باسمنج را تبریز باید با از دست دادن ۲۵ هزار هکتار از حریم خود بدهد. باید منتظر ماند و دید که آیا در روزهای آتی نمایندگان و استاندار جدید خواهند توانست جلوی کوچک شدن و به بن بست رسیدن تبریز را بگیرند و یا بازهم یکی دیگر از زخم‌های دولت روحانی بر پیکره شهر تبریز خواهد نشست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا