پلهای عابر قربانی رویاهای غولآسا
عضو شورای شهر تبریز در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنیبر اینکه «چرا تبریز اَبَرپروژه ندارد؟»، با انتقاد از ترویج «اَبَرگرایی» در سیستم مدیریت شهری و شهرداری، تصریح کرد: «اَبَرگرایی» بودجه کلانشهرها را میمَکَد؛ در حالیکه به پروژههای کوچک مانند اصلاحات هندسی، ساماندهی پلهای عابرپیاده و مکانیزه کردن آنان و موارد مشابه توجهی نمیشود.

#تبریز، روحالله رشیدی، سخنگوی این شورا در دومین نشست رسانهای اعضای هیئترئیسه شورای ششم (سال پنجم) که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار داشت: مناقشه سر تعبیر ابرپروژه در سیستم مدیریت شهری باید با دقتنظر ویژهای صورت پذیرد. گاهاً برخی پروژههای پرهزینه و کمبازده را ما صرفا با عنوان #ابرپروژه توجیه میکنیم.
وی ادامه داد: گاهاً شاید حل مسئلههای مهم و معضلات شهری مانند ترافیک شهری چون نیاز به افتتاح و بریدن روبان ندارد، مورد توجه جدی قرار نمیگیرد.
این عضو شورای شهر تبریز در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنیبر اینکه «چرا تبریز اَبَرپروژه ندارد؟»، با انتقاد از ترویج «اَبَرگرایی» در سیستم #مدیریت_شهری و شهرداری، تصریح کرد: «اَبَرگرایی» بودجه کلانشهرها را میمَکَد؛ در حالیکه به پروژههای کوچک مانند اصلاحات هندسی، ساماندهی پلهای عابرپیاده و مکانیزه کردن آنان و موارد مشابه توجهی نمیشود.
وی ادامه داد: برای مثال تشدید ترافیک معلول بیتوجهی به احداث بازارچههای محلی است و این نیز منجر به تمرکز فروشندگان در هسته مرکزی شهر میشود، ولی به بحثهای اینچنینی توجهی نمیشود.
رشیدی یادآور شد: البته ما در مدتهای اخیر اَبَرپروژههای متعددی از جمله تحقق مسیرگشایی ۴۵ متری شهید آلهاشم که با تملک ۵۰۰ مِلک و هزینهکرد بالای هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان، یک منطقه بنبست را از انسداد خارج کرد، داشتهایم.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز در پاسخ به سؤالی پیرامون جشنواره سراسری موسیقی دستگاهی ایرانی و عملکرد سازمان فرهنگی شهرداری تبریز، یادآور شد: بنده بهصورت شخصی شاید در خصوص اتمسفر حاکم بر برخی از برنامه و جشنوارههایی که توسط سازمان فرهنگی برگزار میشود، منتقد هستم.
وی ادامه داد: البته برگزاری رویدادهای متفاوتی از جمله برگزاری فستیوالها و جشنوارههای هنری و ورزشی در تبریز بهانهای جهت آمدن مسافران در قالب تیمها و همراهان و… باعث رونق گردشگری در تبریز میشود و از این بابت مزیت محسوب میشود.
رشیدی با بیان اینکه موضع ما در قبال موضوع ترافیک بسیار روشن است، یادآور شد: طی سال گذشته ۱۳۶ نفر در تصادفات درونشهری کشته شده است که از این میزان حدود ۱۴ نفر در مسیر بیآرتی بر اثر تصادف با اتوبوسها یا حتی تصادف موتور با موتور و موتور با عابر جان خود را از دست دادهاند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز مسیر بیآرتی را غیرایمن دانست و گفت: این مسیر ایزوله نیست و فرم استاندارد ندارد و مدام میخواهیم با وصلههای گوناگون و تعبیه نرده جداکننده و… از این معضل جلوگیری کنیم. ما هر هفته به #شهرداری اولتیماتوم میدهیم و با پلیس در این خصوص مناقشه داریم تا این بحث به نتیجه برسد.
این عضو شورای شهر تبریز در پاسخ به سؤال خبرنگاری در این خصوص که «از کدام اعضای شورای شهر تبریز در ماجرای باغ گلستان شکایت شده بود» گفت: صرفا از آقای باباییاقدم به اتهام نشر اکاذیب شکایت شده و ایشان را متهم کرده بودند؛ البته شکایت به اصل موضوع نبود بلکه به تعداد درختان محکوم شدند که ایشان نیز این موضوع را تشریح کردند ولی تهدیدی نشده بود. ما آن زمان به این موضوع ورود کرده و از هرکس که ذیمدخل بود از آنان شکایت اعلام کرده بودیم.
وی پلهای عابر پیاده مکانیزه را مورد اشاره قرار داد و گفت: کلا ۵ الی ۶ درصد پلهای مکانیزه سالم هستند و مابقی از روشنایی کافی برخوردار نبوده و وضعیت نامناسبی دارند. بودجه هرسال پلهای عابر پیاده برای تعمیر و نگهداری بسیار کم است و گاها پیمانکار به وظیفه خود بهدرستی عمل نکرده است و یا شهرداری نیز نظارت مناسبی نداشته است.
رشیدی گفت: ۱۰ الی ۱۲ درصد جمعیت این شهر، معلول و یا کهنسال هستند ولی چون به چشم نمیآید مسئله یک شهر نمیشود. شهر و تمدن با این نقطهها شکل مییابد و نباید غفلت کرد. بعضا آقای اسوتچی که پیگیر چنین مواردی هستند به این متهم میشوند که کلان نگر نیستند. گاهی این نقدها از حوصله آقایان خارج میشود ولی خب این مشکلات چون حل نمیشود که شورا مجبور میشود که سوال کند.



