اخبار

پرهیز از منازعه و حاشیه‌سازی

پرهیز از منازعه و حاشیه‌سازی
 در همه ادوار مجلس، چه در زمان حیات امام (ره) و چه در دوره رهبری و زعامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مقام رهبری با پیامی مكتوب یا طی سخنانی رهنمودها و توصیه‌های خود را خطاب به نمایندگان دوره جدید مجلس شورای اسلامی مطرح می‌كردند. دیروز نیز مطابق این رسم ممدوح رهبری از طریق ویدیوكنفرانس با نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی دیداری مجازی داشته و همان‌طور كه انتظار می‌رفت با همان ادبیات و تذكرات مشابه برای آنان سخنرانی كردند. یكی از قسمت‌های این سخنرانی مربوط به سوگند نمایندگی بود و در همین راستا رهبری تاكید كردند كه این سوگند، یك سوگند شرعی است.
از آنجا كه تمامی نمایندگان مجلس با احراز شرایط التزام عملی به اسلام وارد پارلمان می‌شوند، بنابراین به عنوان یك مسلمان متدین متشرع باید به مفاد این سوگند پایبند بمانند، مفادی تكان‌دهنده و كاملا شرعی و اخلاقی و قانونی كه با رعایت آن می‌توان انتظار داشت وظایف نمایندگی به‌طور تمام و كمال انجام شود. در همین راستا رهبری به تعامل میان مجلس به دولت و برقراری رابطه این دو نهاد مهم و تاثیرگذار نیز اشاره كردند و در خلال صحبت‌ها توجه نمایندگان را به مساله مهم در نظر گرفتن «قانون و شرع» در این رابطه جلب كردند. به هر روی بر اساس قانون نمایندگان حق نظارت بر دولت را دارند و ابزار آن نیز سوال، ‌استیضاح، تذكر، تحقیق و تفحص و… است اما با توجه به سوگندی كه نمایندگان یاد می‌كنند نباید این ابزار نظارتی به ابزار مقابله با دولت و در جهت سوءاستفاده‌های انتخاباتی به كار گرفته شود، چراكه هم مغایر قانون و هم مغایر شرع است و همچنین عوام‌فریبی به دنبال دارد. رهبری در این دیدار اذعان داشتند كه هم دعوت نمایندگان از وزرا اقدام مثبتی بوده و هم گزارش‌هایی كه آنها به مجلس ارایه كرده‌اند گزارش‌های خوبی بوده است. 

از این جهت نمایندگان باید توجه داشته‌ باشند كه اصل نقد و نظارت برای نمایندگان حقی محترم است، اما تا جایی كه به توهین و تخریب كشیده نشود، اتفاقی كه به نظر بنده در مورد محمدجواد ظریف، ‌وزیر امور خارجه دولت دوازدهم در حضور اخیرش در مجلس رخ داد اما از فحوای كلام رهبری به نظر می‌رسد كه ایشان نیز با برخوردهای توهین‌آمیز میان دولت و مجلس موافق نیستند و آن را خلاف شرع و قانون می‌دانند. به همین دلیل هم نمایندگان را به پرهیز از منازعه و حاشیه‌سازی بدون علم نسبت به مسوولان دولتی انذار دادند. این رفتار هم از سوی برخی نمایندگان و هم از سوی برخی جریان‌ها به خصوص در فضای مجازی و رسانه‌ها دیده می‌شود كه فیلم، متن یا عكسی تولید و منتشر می‌شود كه یا بر مبنای دروغ است یا بخشی از حقیقت نمایان است یا تقطیع شده است.
این رفتار زیبنده هیچ انسان عاقل و اندیشمند به خصوص اگر در جایگاه قانونگذاری و تصمیم‌گیری باشد و همچنین زیبنده هیچ جریان سیاسی و فكری نیست. بنابراین نباید به استناد این‌گونه خبرها یا حتی شایعه‌ها نسبت به دولت قضاوت كرد و برای دولت حاشیه و چالشی جدید تدارك دید. از سال‌ها پیش ما با معضلی به نام بولتن‌سازی مواجه بوده‌ایم كه گروهی خبرهای خاصی را كنار هم می‌گذاشتند و برای برخی نهادها یا حتی علما و مراجع تقلید می‌فرستادند تا از كنار هم قرار دادن این اخبار دلخواه و نه تمام حقیقت به نتیجه دلخواه‌شان برسند. با همین بولتن‌سازی‌ها هم بعضا مجوز برخی رفتارها برای بعضی گروه‌ها صادر می‌شد كما اینكه قتل‌های زنجیره‌ای یا ترور سعید حجاریان نیز ریشه در این‌گونه اقدامات دارد. امروز نیز همین اتفاق خواسته یا ناخواسته، با غرض‌ورزی یا مبتنی بر واقعیت در فضای مجازی در جریان است و برخی باندها و گروه‌ها با استفاده از كانال‌های خبری یا صفحات مجازی در شبكه‌های اجتماعی باعث ایجاد قضاوت نادرست میان مردم و نمایندگان آنها می‌شوند كه قضاوت دقیقی نیست. كما اینكه در مورد رد اعتبارنامه آقای غلامرضا تاجگردون نیز همین اتفاق رخ داد و بر اساس تفحص‌ها و تحقیقات نه چندان كاملی مردم یك حوزه انتخابیه را دست‌كم تا مدتی از داشتن نماینده محروم كردند. به همین دلیل است كه باید از موضع‌گیری و قضاوت بدون علم كامل پرهیز كرد، چراكه تهمت زدن حرام شرعی و غیرقانونی است و قطعا زیبنده مردان و زنان قانونگذار هم نخواهد بود.
 
این نوع رویكرد در مورد رییس‌جمهوری و سایر دولتمردان نیز وجود دارد و زمانی كه می‌خواهند عملكرد دولت را بررسی كنند، با تكیه بر برخی اطلاعات پراكنده و تقطیع شده مثلا یك باره انگ نفوذی به حسن روحانی یا برخی مقامات دولتی می‌زنند. این برخورد در میان كسانی كه نسبت به رفتار بعضی از كنشگران سیاسی در جریان انتخابات ۸۸ انتقاد داشتند نیز دیده شده كه بعضا انگ نفوذی یا فراماسونری به آنها می‌زدند. این‌گونه رفتارها تنها منجر به حاشیه ‌بردن كشور می‌شود آن هم درست زمانی كه ما با شدید‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تهدید‌ها و تحریم‌ها از سوی امریكا مواجهیم و با ویروس كرونا دست به گریبان هستیم. همچنین باید توجه داشته ‌باشیم كه دولت سال آخر خود را سپری می‌كند و دچار سندرم سال پایانی دور دوم است كه اغلب دولت‌ها با آن مواجه می‌شوند. بنابراین به صورت طبیعی ممكن است دولت دچار ضعف‌هایی بشود كه مجلس می‌تواند با مراقبت‌ها، همراهی و نظارت‌هایی كه انجام می‌دهد، ‌كمك كند تا پروژه‌های باقیمانده به پایان برسد. این نكته در بیانات رهبری نیز دیده شد و ایشان توصیه كردند كه نمایندگان به جای حاشیه‌سازی و ایجاد مشكل به فكر حل مشكلات مردم و تعامل با دولت بر اساس قانون و شرع باشند. همچنین از هیات رییسه مجلس نیز انتظار می‌رود كه با مدیریت صحیح از حاشیه‌سازی‌های معدود نمایندگان افراطی جلوگیری به عمل آید.
 
اعتماد
 
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا