اخبار

پرداخت از جیب مردم در حوزه درمان باید به صفر برسد

گزارش باش خبر وبه نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، میرهاشم موسوی، در مراسم گرامی داشت روز پزشک، روز داروساز و کارمند افزود: اگر بخواهیم هم از کارمند نمونه و هم از پزشک و داروساز نمونه تصویری واقعی ارایه دهیم، تصویری است که از رضایت در خدمت گیرندگان این دو قشر می‌توانیم برداشت کنیم. به هر اندازه‌ای که رضایت را در مواجهه با کارمند، در مواجهه با پزشک و خدمات مرتبط با آن ببینیم، به همان اندازه می‌توانیم بگوییم که تصویری از نمونه بودن را در آن بخش داریم.

وی ادامه داد: امروز این تصویر در تأمین‌اجتماعی با این گستردگی و در خدمت‌رسانی به حدود ۴۵ میلیون نفر به شکل مستقیم و به نحوی در ارتباط با کل آحاد جامعه، به معنای واقعی خود را نشان می‌دهد. اگر امروز در حوزه کسب و کار و در حوزه خدمات درمانی و در هر حوزه‌ خدمت‌رسانی به این ۴۵ میلیون نفر در بخش درمان و در بخش بیمه‌ای شاهد افزایش سطح رضایت هستیم، ماحصل فعالیت مثمر ثمر عزیزان حاضر است که در چنین نشست‌هایی باید قدردان همه آن‌ها باشیم.

وی همچنین گفت: البته این به آن معنا نیست که تأمین‌اجتماعی کاستی و نواقص ندارد. حتماً هم در بخش بیمه و هم در بخش درمان و سرمایه‌گذاری موانع بسیار زیادی داریم که این موانع ممکن است در اذهان عمومی آثار نامطلوبی داشته باشد. باید تلاش کنیم و این موانع را با توسعه خدماتی که ارایه می‌کنیم، از میان برداریم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در ادامه گفت: ارزش کار در حوزه درمان در تأمین‌اجتماعی از چند جهت محل توجه است. در درمان مستقیم خدمات رایگان سلامت را می‌دهیم و با مردم مواجهه خوبی داریم. حاضران در این جمع نمونه منتخب در درمان مستقیم هستند. بخش مهم دیگری که در درمان غیرمستقیم با بیش از ۵۰ هزار طرف قرارداد خدمات ارایه می‌دهیم هم محل تأمل و توجه است که از معاونت درمان سازمان خواهش می‌کنم برای آنکه این بخش هم محل توجه و تقدیر قرار گیرد، در برنامه‌های بعدی که به نحوی به دنبال پزشک نمونه هستیم، این جامعه هم محل توجه جدی قرار گیرد.

موسوی افزود: بخش اعظم خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی، مربوط به حوزه خرید راهبردی خدمات سلامت از طرف‌های قراردادمان است که تجلیل از خدمات همکاران در این بخش، در کیفیت خدمات حتماً می‌تواند مثمر ثمر باشد. امروز با بیش از ۵۰ هزار طرف قرارداد در بخش‌های مختلف مواجه هستیم.

وی افزود: یکی از رویکردهای راهبردی در بخش درمان، توسعه کمی و کیفی خدمات چه در بخش درمان مستقیم و چه در بخش درمان غیرمستقیم است. نقطه تعادل توسعه در درمان مستقیم و غیرمستقیم در تأمین‌اجتماعی هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است. مجموعه عزیزان روی این موضوع، تمرکز راهبردی پیدا کنند. در بحث توسعه درمان نظام سطح‌بندی را داریم، اما تأمین‌اجتماعی باید بنا به اقتضائات، نقطه تعادلی خود را پیدا کند. تأمین‌اجتماعی امروز، تأمین‌اجتماعی ۲۰ سال پیش یا حتی ۱۰ سال پیش نیست. تأمین‌اجتماعی در شرایطی به سر می‌برد که در هزینه فایده خدمات حتما باید نگاه تحلیلی و راهبردی خود را تدقیق کند.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: امروز در تأمین‌اجتماعی با کسری منابع نقدینگی مواجه هستیم. این البته به این معنا نیست که نباید خدمات خود را توسعه دهیم، اما توسعه در درمان مستقیم را تا کجا باید ادامه دهیم؟ سال گذشته بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان در درمان مستقیم برای توسعه و ساخت و ساز و خرید تجهیزات و ارتقای هتلینگ و… هزینه داشتیم. امسال بناست که ۴ هزار نیروی جدید جذب کنیم و حدود ۹ هزار میلیارد تومان در بخش توسعه، اعتبار پیش‌بینی شده است. اما آیا خروجی این اعتبارات و تحلیل راهبردی آن رسیدن به نقطه مطلوب است یا خیر؟

موسوی گفت: بخشی از فضای تصمیم از حوزه اختیارات ما خارج است که در قالب نظام تعرفه‌گذاری در شورای عالی بیمه است، در قالب تولی‌گری سلامت در حوزه بهداشت است. متولی سلامت به این معنی که باید تولیدکننده اولیه و اصلی سلامت باشیم، قاعدتا نیستیم و نمی‌توانیم باشیم. مراکزی داریم که تمامی امکانات و تجهیزات در حد بسیار عالی فراهم شده اما ضریب اشغال پایین است و ما متولی آموزش پزشک نیستیم. آموزش و تربیت با وزارت بهداشت است و طبعا بیشترین بهره‌مندی هم برای آنهاست. امسال ۹ هزار میلیارد تومان، سال آینده چه مقدار در بخش درمان مستقیم و توسعه باید سرمایه‌گذاری کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا