پایگاه اطلاعات خانوار ثبت احوال چیست؟
در درگاه خدمات الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور(سهیم) در جهت تعامل دو سویه با مردم ۹ خدمت به صورت غیرحضوری مبتنی بر تلفن همراه ارایه میشود که ایجاد پایگاه اطلاعات خانوار به منظور پوشش روابط سببی و نسبی از اهمیت خاصی برخوردار است.
در درگاه خدمات الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور(سهیم) در جهت تعامل دو سویه با مردم ۹ خدمت به صورت غیرحضوری مبتنی بر تلفن همراه ارایه میشود که ایجاد پایگاه اطلاعات خانوار به منظور پوشش روابط سببی و نسبی از اهمیت خاصی برخوردار است.
سازمان ثبت احوال کشور به دلیل در اختیار داشتن اسناد هویت و تابعیت فردی و آمارهای حیاتی یکی از ارکان مهم حکومت تلقی می شود، ارائه خدمات عمومی به آحاد مردم و اطلاعات ویژه جمعیتی به ارکان حکومت از ویژگی های اختصاصی و انحصاری این سازمان است.
با توجه به نیازهای جدید جامعه و پیشرفت های حاصل شده، این سازمان در تلاش است ضمن بررسی و نیازسنجی در کشور، با بازنگری در ارائه خدمات خود، ضمن ارتقاء جایگاه سازمان ثبت احوال کشور به جامعه کمکهای مثمرثمری ایفا کند.
پایگاه اطلاعات خانوار
یکی دیگر از خدمات سازمان ثبت احوال کشور، اقدامات ایجاد پایگاه اطلاعات خانوار است؛ موضوع ارتقاء پایگاه اطلاعات جمعیت کشور به منظور پوشش روابط سببی و نسبی به عنوان وظیفه ذاتی سازمان ثبت احوال کشور و ضرورت اجتناب ناپذیر ارائه خدمات کارا، شفاف و استناد پذیر در دست اجرا است.
ایجاد این پایگاه موضوع آیین نامه اجرایی نحوه شناسایی خانوارهای ایرانی و اتباع خارجی موضوع بند ۲ تبصره ۸ الحاقی به ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم است و بر اساس احکام این آیین نامه سازمان ثبت احوال کشور مسوول ایجاد این پایگاه است.
اقدمات انجام شده در راستای ایجاد پایگاه اطلاعات خانوار
در این راستا تاکنون اقدامات شامل: انجام طراحی پایگاه، دریافت اطلاعات سازمان هدفمندی یارانه ها، تطبیق اطلاعات موجود در سازمان با اطلاعات دریافتی از سازمان هدفمندی یارانه ها، ارائه سرویس به پنجره واحد خدمات دولت هوشمندو مشارکت فعال در کارگروه مسوول اجرای آیین نامه شناسایی خانوار (موضوع تبصره۳ ماده ۲ آیین نامه) انجام شده است//ایسنا