
احمد علیرضا بیگی در گفت و گو با خبرنگار فارس در تبریز، اظهار کرد: دولت مصوبهای داشت مبنی بر اینکه از محل مطالبات تامین اجتماعی 9 بنگاه را که شرکت ماشینسازی تبریز هم در میان آنها بود به شستا واگذار کند که قیمت این بنگاهها در مجموع 32 هزار میلیارد تومان بود.
وی افزود: این مصوبه برخلاف برنامه ششم و لایحه بودجه 99 بود و اصرار داشتیم ماشینسازی به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) باز گردد که خوشبختانه توانستیم این مهم را تحقق بخشیم.
بیگی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه واگذاری شرکت ماشینسازی به صندوق بازنشستگی فولاد غیرقانونی بود نهایتا این صندوق اعلام کرد هیچ ادعا و حقوق مالکانهای در ارتباط با ماشینسازی برای خود متصور نیست.
استاندار پیشین آذربایجانشرقی مدعی شد: واگذاری کارخانه ماشینسازی به صندوق فولاد برای تطهیر سازمان خصوصی سازی بود و رئیس سازمان خصوصی سازی وقت در واقع قصد داشت این شرکت را به قربانعلی فرخ زاد واگذار کند؛ بعد برای پاک کردن این لکه ننگ دوباره شرکت را به صندوق فولاد بازگرداندند.
وی اذعان داشت: در آن مقطع بنده علیه سازمان نوسازی و گسترش صنایع به خاطر کوتاهی و سهل انگاری در حفظ اموال عمومی و علیه صندوق بازنشستگی فولاد به خاطر غصب ماشینسازی اقامه دعوا کردم.
نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد: نهایتا ایدور مصمم شده به مالکیت غاصبانه صندوق فولاد خاتمه دهد و مالکیت خود را به شرکت ماشینسازی اعمال کند؛ به این ترتیب 35 درصد سهام ماشینسازی به شستا و 65 درصد نیز به سازمان گسترش و نوسازی صنایع تعلق گرفته است.
بیگی متذکر شد: قرارگیری ماشین سازی در لیست واگذاری، خلاف سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد اصل 44 است؛ چرا که محصولات ماشین سازی انحصاری بوده و در سطح کشور واحدی وجود ندارد که بتواند محصولاتی همانند ماشین سازی تولید کند.
وی تاکید کرد: در بند «و» قانون واگذاریها هم این موضوع تصریح شده است که واگذاریها نباید سبب انحصار و ایجاد سلطه بیگانگان شود و تا زمانی که مشابه ماشینسازی در سطح کشور ایجاد نشده است این واحد منحصربفرد بوده و نباید در لیست واگذاریها قرار گیرد.
عضو کمسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس ابراز داشت: نمایندگان مجلس مصمم هستند طی طرحی دولت را مجاب کنند که ماشینسازی را تا زمانی که مشابه آن در کشور ایجاد نشده از لیست واگذاری و خصوصی سازی خارج کنند.
لزوم پرداخت خسارت بیمسوولیتی به ماشین سازی
بیگی افزود: در حال حاضر که ساختار مالکیتی شرکت ماشین سازی در شرف تغییر است، باید حسابرسی ویژه شرکت انجام شود و خسارتی که در دوران مسوولیت صندوق فولاد و مالکیت قربانعلی فرخ زاد به شرکت وارد شده ارزیابی و این خسارت تمام و کمال به ماشینسازی پرداخت شود.
نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس اعلام کرد: بازسازی و نوسازی ماشینسازی هم ضروری است؛ چرا که این شرکت تامین کننده مایحتاج صنایع خودروسازی، نفت، گاز، پتروشیمی و سایر کارگاههای کشور است.
واگذاری 35 درصد سهام ماشین سازی به شستا محل اشکال است
وی تاکید کرد: معتقدیم 35 درصد سهام ماشینسازی که به موجب مصوبه اخیر هیات دولت به شستا واگذار شده محل اشکال است و این مصوبه با تبصره 4 ماده 6 اصلاحیه مربوط به قانون اجرای سیاستهای اصل 44، محتویات لایحه بودجه 99 و برنامه ششم توسعه تعارض دارد؛ دیوان محاسبات هم این واگذاریها را غیرقانونی شناخته است./فارس نیوز