پاسکاری حادثه قطار بین سازمان قطار شهری و شرکت بهره برداری
دویست و سی و نهمین جلسه علنی شورای شهر تبریز امروز یکشنبه با حضور رئیس و اعضای شورای شهر به منظور جلوگیری از شیوع کرونا، به صورت مجازی برگزار شد.
شهرام دبیری، رییس شورای اسلامی شهر تبریز در سخنان پیش از دستور خود با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: امیدواریم اخلاق ما نیز متناسب با ماه مبارک رمضان و متاثر از درس هایی که از این ماه میگیریم، در مسیر خودسازی باشد.
وی اضافه کرد: اساسا برنامه ماه مبارک رمضان برنامه انسانسازی است که انسانهای معیوب در این ماه خود را تبدیل به انسانهای سالم و انسانهای سالم خود را تبدیل به انسانهای کامل کنند.
وی با اشاره به سخنانی از شهید مطهری در خصوص ماه مبارک رمضان ادامه داد: شهید مطهری می گوید برنامه ماه مبارک رمضان برنامه تزکیه نفس، اصلاح معایب و رفع نواقص، تسلط عقل، ایمان و اراده بر شهوات نفسانی، دعا، پرستش حق، پرواز به سوی خدا و ترقیدادن روح است.
رییس شورای اسلامی شهر تبریز افزود: در سخنان شهید مطهری گفته شده اگر بنا باشد که ماه مبارک بیاید و انسان ۳۰ روز گرسنگی و تشنگی و بی خوابی بکشد و مثلا شبها تا دیروقت بیدار باشد و به این مجلس و آن مجلس برود و بعد هم عید فطر بیاید و با روز آخر شعبان یک ذره هم فرق نکرده باشد، چنین روزهای برای انسان اثر ندارد. اسلام که نمی خواهد مردم بی جهت دهانشان را ببندند، بلکه با روزهگرفتن قرار است که انسانها اصلاح شوند.
وی همچنین فرا رسیدن روز ارتش را به تمام ارتشیان دلاور ایراناسلامی تبریک گفت و افزود: در سایه ایثار نظامیان در دفاع مقدس و عرصههای مختلف از خداوند برای آنها خواستار توفیق و موفقیت روز افزون هستیم.
اولین دستور جلسه این هفته با موضوع «بررسی سانحه مترو و پاسخ مدیران سازمان های قطار شهری و بهره برداری قطار شهری» در دستور کار قرار گرفت.
دبیری، رییس شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: اعضای شورای شهر خواستار مشخص شدن ابعاد دقیق حادثه و خسارات وارد شده هستند و دلایل و نظرات کارشناسی باید بررسی و ابعاد مختلف روشن شود.
وی تاکید کرد: براساس قانون گروههای کارشناسی از تهران و مشهد به تبریز آمده و نظرات کارشناسی خود را پس از بررسی تحویل سازمان قطار شهری دادهاند.
سونیا اندیش، رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک نیز در این خصوص گفت: این حادثه در ساعت ۸:۱۰ پانزدهم دی ماه سال ۹۹ اتفاق افتاده است و به محض وقوع حادثه اعضای کمیسیون و کارشناسان در محل حضور یافته و دلایل وقوع حدثه را بررسی کردند.
وی افزود: خروجی جلسات غیرعلنی شورا و کمیسیون مربطه در این خصوص عبارت بود از اجرای فرآیند بررسی و ارائه نظرات کارشناسی. همچنین گزارش نهایی با حضور اعضای کمیسیون بررسی شده و به اجماع نظر رسیده ایم.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: در کمیسیون به این نتیجه رسیدیم که براساس منابع و استانداردهای جهانی این گزارش ها و گزارش های کارشناسی مشهد و تهران به کمیسیون عالی سوانح ارائه شده تا گزارش نهایی اعلام شود.
وی با بیان اینکه مسئول حراست و ایمنی مترو تبریز هرگونه خرابکاری را رد کرده است، گفت: اعضای شورای شهر اجازهی ارائهی نظر کارشناسی را ندارند و فقط میتوانند موضوع را بررسی و نظارت کنند. البته خوشبختانه در زمان وقوع حادثه، قطار در حالت تست بوده و خسارت جانی نداشتهایم.
اندیش تاکید کرد: موضوع حائز اهمیت میزان خسارت وارده است و اینکه این خسارت چگونه تامین خواهد شد. آیا قطار بیمه بوده است یا خیر و آیا عدم هماهنگی سازمان ها در این زمینه دخیل بوده یا خیر؟
وی افزود: اگر قرار باشد کمیسیون عالی سوانح گزارش نهایی را ارائه کند، درصد دخیل بودن دستگاه ها در این امر مشخص خواهد شد تا به دستگاه های نظارتی ارجاع شود.
ایرج شهین باهر، شهردار تبریز نیز در این خصوص اضافه کرد: اگر مشکلاتی در خط یک وجود دارد، امروز باید شناسایی و از وقوع حادثه پیشگیری شود. چون که یک ایراد نمی تواند به تنهایی عامل وقوع چنین حوادثی باشد و چندین موضوع در کنار هم موجب بروز حوادث این چنینی میشود.
وی ادامه داد: به محض وقوع حادثه از کارشناسان مربوطه دعوت شد تا دلایل و درصد های دخیل در وقوف حادثه را مشخص کنند که نظرات نیز اعلام شده اما بر روی درصد دخیل بودن تفاوت نظر وجود دارد و از کمیسیون عالی خواسته شده تا این چهار نظر را تجمیع کرده و یک نظر واحد اعلام شود.
در ادامه مدیران سازمان های قطار شهری و بهره برداری قطار شهری گزارشی ارائه کردند و براساس گزارش مسئولان قطار شهری تبریز حادثه مترو تبریز حدوداً ۱۴ میلیارد تومان خسارت به بار آورده است.
بنابر اظهار نظر مدیران قطار شهری براساس قانون واگن های مترو بیمه بوده است.
محمد حسن اسوتچی از ارائه نشدن این گزارشات به اعضا شورا گلایه کرد.
غلامحسین مسعودی ریحان، خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: زمانیکه سوالاتی در خصوص مترو تبریز داشتم، توجهی به نواقص موجود در زمینه سیگنالینگ و اطفا حریق نشد و بالاخره حادثه مترو اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: در مهرماه سال گذشته نامهای از طرف مدیرکل دفتر حمل و نقل ریلی و درون شهری و حومهی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نوشته شد و در این نامه صراحتا اعلام شد که استاندارد ها و ضوابط به صورت کامل و سختگیرانه برای جلوگیری از حوادث در نظر گرفته شود، اما اینگونه نشده است.
وی افزود: خسارت وارد شده به قطار حادثه دیده بیشتر از میزان اعلام شده است، که خواستار روشن شدن موضوع هستیم.
عبداله تقی پور، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری نیز اظهار کرد: نباید به نحوی عمل شود که مردم اظهار تاسف کنند. در گزارشات اعلام شده، سازمان قطار شهری و شرکت بهره برداری قصد دارند تقصیر را به گردن هم بیاندازند در حالیکه قبل از بهره برداری از فاز سه، اولین بار هشدار دادیم که نباید این فاز به طور ناقص افتتاح شود.
وی اضافه کرد: باید مشخص شود که کدام استانداردها رعایت شده است و یا استاندارد های مورد استناد در ای تی پی اجازهی حمل مسافر داده شده است یا خیر که حتی در دستور العمل های داخلی نیز این اجازه داده نشده است.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: اگر نواقص و تغییراتی در اجرا وجود داشته باشد، باید مشخص شود که چرا با وجود این نواقص بهره برداری شده است.
وی ادامه داد: عدم صلاحیت شرکت مربوطه در کنترل ریل و روسازی مشهود است و تبیین وضعیت خسارت و قیمت باید به درستی و کامل ارائه شود، باید مشخص شود قطار بیمه بود یا نه. اینکه تقصیر را به گردن هم بیاندازیم درست نیست.
محمد حسن اسوتچی نیز گفت: ابتدا باید سازمان قطار شهری و شرکت بهره برداری مسائل میان خود را حل کنند. سرعت مجاز اعلامی شرکت بهره برداری و سازمان قطار شهری با یکدیگر تداخل دارد.
وی با بیان اینکه اعضای شورا باید زمان لازم برای جوابگیری برای سوال های خود را داشته باشند ادامه داد: باید کارشناسانی که نظرات مختلف دارند، با یکدیگر صحبت و نظر نهایی را اعلام کنند.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: میلیاردها تومان پول در قطار شهری هزینه شده است اما یک گزارش درست و کامل به ما ارائه نشده است. اگر علی رغم تاکید بر عدم افتتاح خط بدون سیگنالینگ، این کار انجام شده است، باید دلیل افتتاح فاز ۳ خط یک مشخص شود و کارشناسانی که نظر متضاد دارند، با یکدیگر گفتگو کنند تا دلیل مشخص شود.
فرج محمد قلیزاده، رئیس کمیسیون نظارت، تحقیق و ارزیابی شورای شهر تبریز نیز اظهرا کرد: کیفیت گزارش های ارائه شده تاسف آور است. مترو و شرکت بهره برداری علت را به گردن یکدیگر میاندازند درحالی که ما با این شرکت ها طرف نیستیم و باید گزارش واحد را شهرداری ارائه میکرد. لذا خواهش میکنم این دو شرکت ادغام شود.
وی ادامه داد: باید مشخص شود محل ایستگاهی که حادثه در آنجا رخ داده جابجا شده و آیا این جابجایی در حادثه دخیل بوده است یا خیر؛ اجرای قوس و خط استاندارد بوده یا خیر؛ گزینش قطار رانان براساس استاندارد بوده یا سفارشی، چرا قیمتهایی که اعلام میشود با واقعیت ها متفاوت است؟
وی تاکید کرد: قیمت یک واگن ۳۸ میلیارد تومان است و یک واگن به صورت کامل ازبین رفته و ۳ واگن آسیب دیده اما بیمه تنها ۸ میلیارد تومان ارائه میکند. نحوهی تدوین گزارش نهایی به نحوی است که تضاد در بند های مختلف دیده میشود و در برخی نواقص از جمله نصب تابلو مشخص نشده که مسئول چه کسی بوده است.
اندیش در ادامه گفت: چیزی که مشهود است، مغایرت در استانداردها است. در جلسات کمیسیون عمران استانداردها بند به بند بررسی شده و چیزی که مشخص است، یک استاندارد واحد رعایت نمیشود. لذا باید یک استاندارد واحد مشخص و از آن پیروی شود.
وی با بیان اینکه پیشبینی میکردیم که دو گزارش متفاوت ارائه خواهد شد، افزود: پیمانکارانی که با شرکت قطار شهری همکاری کردهاند هیچکدام استاندارد مرجع ندارند و به دلیل نبود استاندارد واحد هرکس میخواهد تا نظر خود را اعلام کند. لذا نظر نهایی کمیسیون عالی سوانح باید گزارش واحد را ارائه کند.
فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز نیز اظهار کرد: نظرات کارشناسی باید به صورت مصوبه کمیسیون به صحن شورا آورده میشد. جلسات کمیسیون برای جمع بندی برگزار شده است اما با بررسی در صحن شورا برگزاری مجدد جلسات کمیسیون بی معنی میشود.
وی ادامه داد: بیشترین بودجهی عمرانی شهرداری در زمینه قطار شهری است اما نظارت کافی در این زمینه وجود ندارد. باید فرصت مجددی به شهرداری داده شود تا جمع بندی های لازم انجام و نتیجه نهایی اعلام شود.
محرم محمدزاده، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار نیز گفت: جلسات مختلف در کمیسیون عمران با موضوع حادثه مترو برگزار شد، خروجی جلسات باید به گونه ای باشد که مشابه این اتفاق در آینده رخ ندهد. اگر اتفاق مشابه بیفتد و جان شهروندان به خطر بیافتد، جبران ناپذیر خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: با وقوع این اتفاق رامهای قطار سهمیه تبریز به قم داده میشود و این اقدام درستی نیست. ما باید به عنوان عضو شورا به وظیفه خود عمل کنیم تا در صورت پرسیدن سوال، جواب قانع کنندهای داشته باشیم.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: دریافتی حقوق راهبران قطار شهری تبریز در مقایسه با تهران و سایر شهر ها کمتر است. ۲۸ روز در ماه کار میکنند و استراحت کافی را ندارند. متاسفانه بعضی افراد این راهبران را مورد فشار قرار داده و به رعب و وحشت انداخته اند.
شکور اکبرنژاد نیز بیان کرد: در انتصاب ها باید توجه جدی وجود داشته باشد؛ اگر ایستگاه قطار شهری جابهجا شده باید به صورت جدی بررسی شود.
در ادامه گزارشی مقایسه ای در خصوص بررسی های صورت گرفته توسط شهرهای تهران مشهد و تبریز ارائه شد.
دبیری، در این خصوص گفت: گزارش مقایسهای نشان دهنده دلایل مختلف بوده است و ۵ عامل مهم راهبری قطار، ناوگان، نقص در اجرای خط و تویست، نبود سیگنالینگ و تشکیلات سازمانی و همزمانی ساخت و بهره برداری دلایل عمده وقوع حادثه است.
وی افزود: میزان خسارت وارده حدوداً ۱۴ میلیارد تومان است و هر واگن ۸ میلیارد تومان بیمه شده است که باید مشخص شود بیمه این مقدار را ارائه خواهد داد یا خیر.
رییس شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: هرچه سریعتر باید گزارش نهایی اعلام شود و ما از شهرداری انتظار داریم هماهنگی لازم بین سازمان های زیرمجموعه شهرداری افزایش یابد.
قلیزاده نیز خاطرنشان کرد: این اتفاق رخ داده است و خدا را شکر شهروندان آسیب ندیدهاند اما باید به نحوی بررسی شود که دیگر چنین حادثهای رخ ندهد.
مسعودی ریحان گفت: وجود سازمان بهره برداری اقدامی مثبت است و شرکت بهره برداری نواقص در ساخت را مشخص میکند و این درست است. خواهش میکنم کمیسیون عالی برابر ماده ۱۷ تشکیل شود تا نتیجه اعلام شده صلاحیت لازم را داشته باشد و قانونی باشد.
محمدباقر بهشتی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز اضافه کرد: تغییر ساختار باید به یک مشاور داده شود تا مشخص شود وجود دو سازمان قطار شهری و شرکت بهره برداری درست است یا خیر.
سعید نیکوخصلت، دبیر شورای اسلامی شهر تبریز نیز افزود: زمانی که دلار ۳ هزار تومان بود تلاش کردیم خط یک متر را تمام کنیم و آن زمان هزینههای اجرای یک کیلومتر خط ۴۰ میلیارد تومان بود اما الان به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است. لذا برای کاهش هزینه ها برخی اصلاحات در مترو انجام شده است.
وی گفت: هرگز در خصوص احتمال و میزان خسارات زلزله در مناطق حاشیه نشین بحث نشده بود اما در شورای پنجم این کار انجام و جلسات کارشناسی برگزار شده است. وقتی دانشگاه های ما مدرک فروشی میکنند، باید هم شاهد مشکلات و نواقص باشیم.
وی ادامه داد: در سریعترین زمان ممکن ایستگاه به ایستگاه در تبریز باز شد. در این تحریم و اقتصاد فلک زده این اعتبارات از تهران گرفته شد. پیروزی شورای شهر پنجم همین پروژهی مترو است اما این را بدانیمکه با یک حادثه عملکردمان زیر سوال میرود.
دبیر شورای شهر تبریز اضافه کرد: ما باید رفتار های این چنینی و نظارت را در زمینههای مختلف به کار بگیریم چرا که این روش در توسعه کشور و تبریز دخیل خواهد بود.
دبیری گفت: از شهرداری میخواهیم هرچه سریعتر گزارشات نهایی را اعلامکند و در اختیار اعضای شورا قرار دهد.
در ادامه لایحه شهرداری تبریز در خصوص «کاهش عوارض برای چهار بلوک متعلق به تعاونی مسکن فرهنگیان استان به حدود ۳۷ میلیارد تومان و ۳۰ درصد به صورت نقدی و پرداخت مابقی به صورت اقساطی مطابق با تعرفه عوارض محلی» مورد بررسی قرار گرفت.
قلیزاده دراین خصوص گفت: تخفیف عوارض محلی قانوناً ممنوع است و برای دور زدن قانون اسم آن را کاهش مبنای محاسبه قرار دادهایم که این موضوع اشکال دارد.
وی افزود: اگر میخواهیم واقعا کاهش مبنا باشد چرا برای یک شرکت و یک مجموعه و یک تعاونی انجام میشود. انجاماین اتفاق مخصوصاً در زمان انتخابات اقدام درستی نیست.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: شرکت تعاونی فرهنگیان در استان از بدنام ترین تعاونی ها است و بسیاری از افراد در این تعاونی محاکمه شدهاند. مدیرعامل وقت تعاونی پول های اختلاس کرده را در خارج از کشور سرمایه گذاری کرده بهجای اینکه فرد اختلاس کننده مجازات شود از بیت المالل این پول ها پرداخت میشود.
وی ادامه داد: اگر متخلفی مجازات میشود علاوه بر مجازات از تخلفات آتی نیز جلوگیری میکند. اصلا درست نیست که یک شخص تخلف کند و شهرداری این تخلف را حل کند این اقدام در زمان انتخابات درست نیست و موجب ایجاد شائبه خواهد لذا به دلیل وجود تمامی ابهامات، بنده با این موضوع مخالف هستم.
دبیری، رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیزگفت: این لایحه برای حل مشکلات فرهنگیانی که در این تعاونی متضرر شدهاند، آورده شده است. لایحه قبل از انتخابات ارائه شده است و نباید آن را به انتخابات ربط دهیم.همه این مشکل را ندارند و ما باید برای اینکه مشکل این عزیزان رفع شود، این موضوع را تصویب کنیم.
مسعودی ریحان نیز گفت: این فرهنگیان نزدیک ۲۰ سال است که که زندگی و اندوخته خود را در این تعاونی سرمایه گذاری کردهاند و پس از گذشت ۱۸ سال هنوز نتوانستهاند به سرمایه خود برسند. مدیران وقت تعاونی کلاهبرداری کردهاند و امروز موجب شدهاند این افراد شرمنده خانوادههای خود باشند.
در نتیجه این مصوبه به دلیل اتمام زمان قانونی جلسه شورا برای تصمیم گیری به جلسه آتی موکول شد.
در ادامه این جلسه بابایی اقدم طی تذکری گفت: شرکت واحد اتوبوسرانی امروز ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید و بازسازی شده را تحویل میدهد که اقدامی مناسب است اما مسیر بی آرتی نیاز به ساماندهی دارد که باید به جهت زیباسازی، هرچه سریعتر فعالیت عمرانی در این زمینه انجامشود.//ایسنا