خبر/ گزارش

پاسخ به گره‌های ترافیکی همدان با دو بازوی زیرساختی جدید

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان، گفت: مدیریت ترافیک در شهرهای بزرگ، بیش از هر چیز به انتخاب راهبردهای مکمل و هماهنگ وابسته است که همدان نیز برای رهایی از گره‌های ترافیکی، نیازمند نگاه جامع به پروژه‌هایی است که هر یک بخشی از این پازل را تکمیل می‌کنند.

#همدان، سعید حاجی بابایی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در همدان، دو پروژه بزرگ و اثرگذار یعنی کنارگذر شرقی و غربی و نیم‌رینگ شمالی محل بحث قرار گرفته‌اند.

وی افزود: کارکردهای این دو پروژه کاملا متمایز بوده و در عین حال، تکمیل هر دو برای حل ریشه‌ای #مشکلات_ترافیکی شهر ضرورتی انکارناپذیر است.
عضو شورای شهر همدان بیان کرد: کنارگذرهای شرقی و غربی که عملیات اجرایی آن‌ها از دهه ۸۰ آغاز شده، عملکرد برون‌شهری دارند؛ این مسیرها به‌منظور انتقال جریان ترافیک عبوری و سنگین به بیرون از محدوده شهری طراحی شده‌اند تا بار ترافیک جاده‌های بین‌استانی و ملی از بافت شهری کاسته شود.
حاجی بابایی تصریح کرد: نقش این کنارگذرها، کاستن از بار کامیون‌ها و خودروهای عبوری است؛ وسایلی که حضورشان در داخل شهر، نه‌ تنها موجب تشدید گره‌های ترافیکی، بلکه منجر به آلودگی هوا، افزایش تصادفات و کاهش ایمنی معابر می‌شود؛ به تعبیر دیگر “کنارگذرهای شرقی و غربی” سپر حفاظتی شهر در برابر بار اضافی #ترافیک برون‌شهری‌اند.
وی اضافه کرد: در مقابل “نیم‌رینگ شمالی” از دل مطالعات “طرح جامع همدان” بیرون آمد؛ طرحی که نگاه آن بیش از آنکه به جاده‌های بین‌استانی دوخته باشد، متوجه مسائل درونی و روزمره شهروندان است.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان، ادامه داد: نیم‌رینگ شمالی با هدف تسهیل جابه‌جایی‌های درون‌شهری، ایجاد دسترسی‌های جدید و متعادل‌سازی فشار ترافیکی بر شبکه معابر شهری، کاهش زمان سفرهای درون‌شهری و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان طراحی شده است.
حاجی بابایی با تاکید بر اینکه باید از دوگانه‌سازی‌های بی‌ثمر اجتناب کرد، گفت: رسیدن به همدانی با ترافیک کنترل‌شده، هوای پاک‌تر، ایمنی بالاتر و دسترسی‌های کارآمدتر نیازمند تکمیل و بهره‌برداری هماهنگ از هر دو طرح است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا