اخبار

وقتی از «کلمه» حرف می زنیم…

نقش رسانه های محلی در تمام نقاط کشور به شکل عام، و در شهر تبریز به عنوان یکی از شهرهای پیشرو در روند فرهنگسازی در کشور به شکل خاص نیازمند بررسی هر چه بیشتر، آسیب شناسی و همچنین تقویت اثربخشی در لایه های مختلف اجتماع است.

– فرینوش اکبرزاده: زندگی انسان امروز، بیش از هر زمان دیگر مرهون تلاش فعالان عرصه خبر و اطلاع‌رسانی است؛ و این امر با توجه به جریان توفنده توسعه امکانات ارتباطی، هر روز شکلی جدید به خود می گیرد. روز خبرنگار به عنوان نمادی برای تجمیع و تمرکز فعالیتهای رسانه ای، فرصتی مغتنم برای شناخت و بازنویسی تحولات فنی و تخصصی است که ضرورت دارد در افق حرفه ای این حوزه، دیده شده و برای رسیدن به دامنه های آن، تلاش شود.

اطلاع رسانی آگاهانه، دقیق، اخلاق مدار، حرفه ای و به هنگام، به خصوص در سطح شهرهای مختلف کشور و در جوامع محلی می تواند زمینه های لازم برای تبیین آموزه های مختلف و کاهش آسیب های کهن و نوظهور زندگی اجتماعی را فراهم آورد.

از این رو می توان ادعا کرد رسانه های محلی، قدرت های درحال ظهور جامعه در حال توسعه ما با گستره تاثیرگذاری منطقه ای، ملی و فراملی هستند. از این رو شایسته است سیاستگذاران و برنامه ریزان کلان کشور به نقش رسانه های محلی به عنوان پایه های آگاه سازی، همدلی آفرین و امیدبخش توجهی بیشتر داشته باشند و زمینه تقویت هر چه بیشتر این نهادها را به خصوص از لحاظ کیفی فراهم آورند.

در این شرایط، رسانه های محلی با توجه به سطح تماس گسترده با مردم شهرها و روستاهای منطقه خود، با عنایت به مقبولیت از سوی شهروندان می توانند بازوی مهمی برای پیشبرد اهداف توسعه اجتماعی باشند.

تهیه انواع نشریات محلی، بازدید از رسانه های مجازی محلی و بومی و مقبولیت آنها، نشانگر این موضوع است و در برخی موارد با در نظر گرفتن ویژگی های جمعیتی و افراد ساکن در منطقه، شاهد رقابتی حرفه ای بین این رسانه ها و موارد مشابه هستیم. این رویکرد نشان می دهد که بومی گرایی، توجه به ارزش های بومی و توسعه در بسترهای محلی، دارای اهمیت ویژه است و نظر مساعدی درا ین خصوص از سوی عموم وجود دارد.

با این نگاه، نقش رسانه های محلی در تمام نقاط کشور به شکل عام، و در شهر تبریز به عنوان یکی از شهرهای پیشرو در روند فرهنگسازی در کشور به شکل خاص نیازمند بررسی هر چه بیشتر، آسیب شناسی و همچنین تقویت اثربخشی در لایه های مختلف اجتماع است.

اگر بگوییم مطبوعات و رسانه های شهر اولین های ایران، همیشه در حال رشد و توسعه هستند، راه را برای رفع کاستی های این حوزه بسته ایم؛ می شود حس کرد که فضای رسانه ای ما به روزمرگی عادت کرده، هدف بلندمدت تری نسبت به حضور در مجامع خبری و نقل شنیده ها به شکلی دور از خلاقیت و جذابیت وجود ندارد و به شدت نیازمند بهبود کیفی همپای توسعه کمی این حوزه هستیم.

از دیگر سو، ورود نیروهای جوان، تحصیل کرده، خوش فکر و مشتاق می تواند زمینه را برای ایجاد تغییر در فضای فعلی فراهم آورد و گامی باشد برای بازگرداندن جایگاه، مقبولیت و افزایش رقبت و اعتماد عمومی نسبت به رسانه هایی که دامنه انتشارشان از مرزهای یک شهر یا یک استان فراتر نمی رود، اما زبان گویای مردمان ساکن در همان منطقه هستند.

همچنین افزایش چشمگیر حضور بانوان در عرصه فعالیت های نوشتاری و تصویری، توانسته فضای کلی رسانه های مکتوب و دیجیتال محلی را به شدت تحت تاثیر قرار داده و موجب ورود و پرداخت به دغدغه های این قشر از شهروندان نیز شده است.

در موقعیت فعلی، ضمن تایید اهمیت و تاثیرگذاری حضور نیروهای جدید و خوش فکر در عرصه رسانه، لزوم توجه هرچه بیشتر به مساله آموزش مستمر، تخصص گرایی، ایجاد نظام قوی رسانه ای و حمایت های منطقی و موثر، به عنوان راهکاری برای پاسخ دادن به نیاز جامعه مطرح می شود.

رشد روز افزون رسانه های جدید، تولد پر تعداد شهروند خبرنگارهایی فعال و افزایش امکانات ارتباطی، امکان تبدیل شدن به وزنه هایی برای آینده اطلاع رسانی شهر را دارند می تواند مایه دلگرمی تمام فعالان این حوزه باشد به شرطی را زمینه های لازم برای آموزش و بهره گیری از توان این قشر فراهم شود.

اتفاقی که به مدد رخدادهایی همچون برگزاری دوره های آموزشی، تعیین شرایط خاص همکاری های رسانه ای، برگزاری جشنواره ها و نمایشگاههای تخصصی و مانند آن دور از انتظار نیست.

با این چشم انداز، دور نیست روزی که رسانه های شهر اولین های ایران مسیر صعودی حرکت خود به سمت اثرگذاری، تخصص گرایی، مخاطب محوری و شناخت روز نیازهای جامعه را به سرمنزل مقصود برسانند.//فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا