اخبار

وزارت خارجه برای آزادی حاجی ایرانی زندانی در عربستان چه کرده است؟

خلیل دردمند» یکی از حجاج ایرانی است که بعد از پایان مناسک حج و در پی انداختن عکسی از شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی با کعبه در مکه مکرمه از سوی پلیس عربستان سعودی بازداشت و زندانی شده است. در همین خصوص دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران علیرغم این‌که مناسبات دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی از دی ماه ۱۳۹۴ قطع است در این مدت اقداماتی را در راستای آزادی هر چه سریع‌تر این شهروند ایرانی صورت داده است از تماس‌های تلفنی وزیر امور خارجه با همتایان عراقی و عمانی و دیدار و گفت‌وگو با خانواده این حاجی ایرانی.

خلیل دردمند از اهالی دُرچه اصفهان است که به همراه مادرش به حج تمتع ۱۴۰۱ مشرف شده بود و پس از انجام مناسک حج تمتع در روز عید غدیر توسط نیروهای امنیتی عربستان سعودی در مسجدالحرام دستگیر و به زندانی که چند ایرانی در آنجا بودند، منتقل شده اما پس از ۲ روز توسط نیروهای سعودی فراخوانده و به زندانی دیگر منتقل شده است. (بیشتر بخوانید)

در همین خصوص نیز کمپینی در فارس من تشکیل شده و کاربران فارس من از وزارت امور خارجه و سایر نهادهای ذی‌ربط خواسته‌اند تلاش حداکثری خود را به کار گیرند تا هر چه زودتر حاجی ایرانی بازداشت‌ شده در عربستان به کشور بازگردد.

* دستگاه دیپلماسی در این خصوص چه کرد؟

۱۴ مرداد ماه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با فؤاد حسین همتای عراقی ضمن قدردانی از تلاش‌های وزیر امور خارجه عراق در کمک به برگزاری حج تمتع اخیر زوار ایرانی، سرنوشت این شهروند ایرانی بازداشت شده را مورد پیگیری قرار داد و خواستار انتقال پیام برای آزادی او شد. در سفری هم که فؤاد حسین وزیر خارجه عراق هفتم شهریور ماه به تهران داشت، یکی از موضوعات مورد گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با همتای عراقی پیگیری وضعیت حاجی ایرانی دستگیر شده در عربستان سعودی بود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین ۲۷ مرداد ماه در گفت‌وگوی تلفنی با «بدر البوسعیدی» همتای عمانی درباره بازداشت این شهروند ایرانی گفت‌وگو و بر ضرورت آزادی هر چه سریع‌تر وی تأکید کرد. وزیر امور خارجه عمان نیز در این گفت‌وگو اعلام کرد که در چارچوب مناسبات دوستانه دو کشور، پیگیری لازم را برای آزادی این زائر ایرانی به عمل می‌آورد//فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا