اخبار

واکنش منفعلانه آمریکا در پی دست رد پوتین به شرط بایدن برای گفتگو

در پی دست رد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به شرط جو بایدن درباره جنگ اوکراین، برای گفتگو با یکدیگر، مقامات آمریکایی واکنش منفعلانه ای را در پیش گرفته و تاکید دارند که بایدن تصمیمی برای گفتگو با همتای روس خود ندارد.

بایدن روز پنجشنبه به وقت محلی پس از دیدار با امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه در کاخ سفید در نشستی خبری گفت: هیچ برنامه فوری برای تماس با پوتین ندارم اما در صورتی که پوتین علاقه مند به تصمیم گیری برای پایان دادن به جنگ در اوکراین باشد، آماده ام با او گفتگو کنم.

بایدن در حضور همتای فرانسوی خود، مسئولیت پایان دادن به جنگ در اوکراین را که از ماه فوریه آغاز شده است، تنها بر عهده پوتین دانست و اظهار کرد: تنها یک راه برای پایان دادن به این جنگ وجود دارد، راه منطقی این است که پوتین از اوکراین خارج شود.

رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد: پوتین هنوز چنین علاقه ای نشان نداده است. به نظر می رسد که او (پوتین) این کار را نخواهد کرد. او هزینه بسیار سنگینی برای این جنگ پرداخت می کند.

جو بایدن و امانوئل مکرون روسای جمهوری آمریکا و فرانسه اعلام کردند به دنبال پاسخگو کردن روسیه به دلیل “جنایت جنگی” در اوکراین هستند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در واکنش به اظهارات بایدن در خصوص مذاکره در مورد اوکراین اعلام کرد رئیس‌جمهوری روسیه آماده گفتگو و دیپلماسی است اما از اوکراین خارج نمی شود.

سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات بایدن، گفت که پوتین آماده مذاکره است اما روسیه از اوکراین خارج نمی شود.

این مقام روسیه تاکید کرد که واشنگتن با امتناع از به رسمیت شناختن سرزمین های جدید به عنوان بخشی از خاک روسیه مانع هرگونه سازش بالقوه است. این امر به طور قابل توجهی تلاش برای گفت‌وگو را پیچیده می کند.

جنگ در اوکراین تاکنون تلفات جانی سنگینی بر جای گذاشته و بزرگترین رویارویی میان مسکو و غرب از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ به شمار می رود.

کاخ سفید نیز روز جمعه اعلام کرد، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قصد ندارد با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود درباره پایان دادن به جنگ اوکراین صحبت کند، زیرا در حال حاضر شرایط برای چنین گفتگوهایی مهیا نیست.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفت: ما در حال حاضر در مرحله ای نیستیم که انجام گفتگوها راهی مفید برای پایان دادن به جنگ با اوکراین باشد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که این کشور به کمک نظامی به اوکراین با هدف وادار کردن روسیه به مذاکرات واقعی صلح ادامه خواهد داد.

بایدن از زمان حمله روسیه به اوکراین در تاریخ 24 فوریه به طور مستقیم با پوتین صحبت نکرده است. او در ماه مارس پوتین را “قصابی” خواند که “نباید در قدرت بماند”. با این حال، او در هفته‌های اخیر اشاره هایی به آمادگی واشنگتن برای بازگشایی یک مسیر دیپلماتیک جدید با روسیه کرده است.//ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا