اخبار

واکسن آنفلوانزا چندین نوع ویروس را پوشش می‌دهد

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: واکسن آنفلوانزا که نوع تزریقی آن به طور شایع استفاده می‌شود از جمله واکسن‌های با تاثیر پیشگیری بالا بوده و چندین نوع ویروس را پوشش داده و هرساله بر اساس محتمل‌ترین نوع ویروس‌ها تولید می‌شود و معمولا بالای ۷۰ درصد تاثیر دارد.

دکتر سعیده آذری در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار کرد: برخلاف گذشته که واکسن آنفلوانزا برای افراد با شرایط خاص توصیه می‌شد، در سال‌های اخیر همه افراد می‌توانند جهت جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزا این واکسن را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه کودکان بالای ۶ ماه سالانه میتوانند این واکسن را دریافت کنند، گفت: آنفلوانزا از جمله بیماری‌های شایع و مسری فصول سرد سال است که در مواردی میتواند منجر به علایم شدید، بستری یا حتی مرگ شود که خوشبختانه با دریافت سالانه واکسن و رعایت اصول بهداشتی(شستن دست‌ها، اصول قرنطینه در صورت علامت دار شدن و…) تا حدود زیادی قابل پیشگیری است.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به این‌که بهترین زمان دریافت واکسن اواخر شهریور تا اواسط مهر است، گفت: البته تا پایان فصل سرما امکان دریافت آن وجود دارد.

دکتر آذری با اشاره به محدودیت دریافت این واکسن، تصریح کرد: افراد با سابقه آلرژی به واکسن آنفولانزا، افراد با سابقه آلرژی به تخم مرغ، افراد با سابقه سندرم گیلن باره(نوعی بیماری فلج کننده) و کودکان زیر ۶ ماه نباید واکسن آنفلوانزا دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: آنفلوانزا علی‌رغم اینکه یک بیماری خودمحدود شونده بدون عارضه خاصی است، در برخی افراد میتواند منجر به بیماری شدیدتر و نارسایی تنفسی و درگیری ریه ها شود، از جمله افراد بالای ۶۵ سال، بیماری‌های تنفسی زمینه‌ای مثل آسم و COPD(بیماری انسدادی مزمن ریه)، افرادی که بدلیل بیماری خاص یا مصرف دارو دچار ضعف سیستم ایمنی هستند که در این افراد با مشاهده پیشرفت علایم بالینی، افت سطح اکسیژن خون و احساس تنگی نفس یا تبهای طولانی باید تحت بررسی و تصویربرداری قرارگیرند.//ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا