اخبار

هم افزایی برای رفاه مسافران نوروزی آذربایجان شرقی

در روزهایی که به نام تعطیلات نوروزی، معروف است و عموم مردم در سفر و گردش هستند، نهادهای خدمات رسان آذربایجان شرقی از قبیل اورژانس، جمعیت هلال احمر، پلیس و راهداری برای تسهیل حضور هموطنان در این گوشه از ایران اسلامی به صورت شبانه روزی تلاش می کنند.

در تبیین اهمیت تلاش نیروهای امدادی و خدماتی برای تدارک راحتی و آسایش مردم آذربایجان شرقی به طور عام و مسافران و میهمانان نوروزی به طور خاص، باید گفت که بازگشت زمستان، بهار را از این خطه به در کرده است.

در چنین شرایطی، نیروهای پلیس، راهداری، اورژانس و جمعیت هلال احمر علاوه بر نجات جان زنان باردار و بیماران در روستاهای دورافتاده و برف گرفته و تلاش برای گشودن راه دسترسی روستاهای محاصره مانده در برف، به کمک مسافران جاده های گرفتار در پنجه برف، بوران و کولاک نیز می شتابند.

البته این روی دشوار سکه تلاش سازمان ها و نهادهای عضو ستاد تسهیل خدمات سفر نوروزی در آذربایجان شرقی است که روی دیگر آن را تدارک برنامه های شاد و مفرح از قبیل برگزاری ۱۷ نمایشگاه صنایع دستی با حضور ۱۸۰ هنرمند در سراسر استان تشکیل می دهد.

کنترل و نظارت بر اماکن اقامتی و رفاهی در کنار تدارک اتوبوس های گردشگری برای ارایه خدمات تبریزگردی نیز نمونه دیگر برنامه های سفرهای نوروزی در آذربایجان شرقی برای رفاه حال مسافران و میهمانان است.

هم افزایی برای رفاه مسافران نوروزی آذربایجان شرقی

اقامت بیش از ۵۵ هزار نفر در اماکن اقامتی آذربایجان شرقی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی آذربایجان شرقی از اشغال ۶۶ درصدی مراکز اقامتی آذربایجان شرقی خبر داد.

تراب محمدی در تشریح اقدامات ستاد اجرایی سفر در آذربایجان شرقی پرداخت و افزود: از آغاز تعطیلات نوروزی تاکنون ۵۵ هزار نفر در مراکز رسمی اقامتی استان اسکان یافته اند که شامل ۶۶ درصد از ظرفیت مراکز اقامتی استان است.

وی اظهار کرد: در سه روز نخست نوروز ۱۴۰۱، شاهد بازدید ۱۳۷ هزار نفر از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان بودیم که نسبت به سال گذشته با افزایش ۳ برابری همراه بوده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی آذربایجان شرقی همچنین از تردد ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو از محورهای مواصلاتی استان خبر داد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۱۲ درصد افزایش همراه بوده است.

محمدی اظهار کرد: تیم‌های امدادی اعم از هلال احمر، اورژانس و امداد خودرو به صورت مستمر در حال فعالیت هستند و به تمامی مسافران در حال تردد در محورهای مواصلاتی خدمات لازم را ارائه می‌دهند.

افزایش ۳ برابری بازدید از موزه‌ها و مراکز تاریخی آذربایجان‌شرقی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی نیز گفت: آمار بازدید از موزه‌ها و مراکز تاریخی استان در ایام نوروز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل سه برابر شده است.

احمد حمزه زاده اظهار کرد: طی این ایام، موزه آذربایجان بیشترین بازدیدکننده را داشته و مسجد کبود در جایگاه بعدی از نظر تعداد بازدید کننده قرار دارد.

وی از برگزاری نوروزگاه‌ها و آیین‌های نوروزی در شهرستان‌های مختلف آذربایجان شرقی در ایام نوروز خبر داد و افزود: نمایشگاه‌های صنایع دستی با مجموع ۱۳۰ غرفه و ۲۰۰ هنرمند در ۱۵ شهرستان و تورهای رایگان گردشگری در شهرستان‌های گردشگرپذیر مثل جلفا، کلیبر و مراغه دایر شده است.

حمزه زاده با اشاره به فعالیت اتوبوس‌های تبریزگردی و تاکسی‌های «از من بپرس» در تبریز، ادامه داد: شرایط جوی باعث کاهش تعداد مسافران استان شد اما انتظار داربم که در هفته دوم فروردین ماه، میزبان خیل عظیمی از مسافران باشیم

انجام بیش از ۲ هزار ماموریت توسط اورژانس آذربایجان شرقی

 

در همین حال سخنگوی اورژانس آذربایجان‌شرقی نیز با اعلام اینکه اورژانس استان ۲ هزار و ۲۱۴ ماموریت در امداد نوروزی سال ۱۴۰۱ انجام داده است، گفت: یکهزار و ۷۳۶ ماموریت غیرتصادفی و ۴۷۸ ماموریت تصادفی بود.

 

وحید شادی نیا روز پنج شنبه اظهار کرد: ماموریت‌های تصادفی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

 

وی ادامه داد: تاکنون ۸۱۹ مورد اعزام به درمان غیرتصادفی و ۳۹۷ مورد اعزام به درمان تصادفی داشتیم که آمار اعزام به درمان تصادفی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

 

سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی افزود: ۴۶۶ مورد درمان در محل غیرتصادفی و ۶۶ مورد درمان در محل تصادفی داشتیم که تعداد درمان‌ در محل‌های تصادفی نیز نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌ است.

 

شادی نیا خاطرنشان کرد: از نظر تعداد فوتی‌ها نیز ۷۲ فوتی غیرتصادفی و پنج فوتی تصادفی داشتیم که هر دو آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

 

وی گفت: همچنین ۴۹ مورد مسمومیت با گاز کربن مونوکسید نیز گزارش شده است که نسبت به سال گذشته که ۵۸ مورد بود، کاهش یافته است.

 

شادی نیا به مسافران توصیه کرد: به ازای ۲ ساعت رانندگی یک ربع استراحت کنند و از خودرو پیاده شده و حرکات نرمشی انجام و با خوردن و آشامیدن تجدید قوا کرده و مسیر را ادامه دهند.

 

سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی تاکید کرد: مسافران خطر گاز گرفتگی داخل چادر را نیز جدی بگیرند و از گذاشتن کپسول گاز پیک نیک و ذغال روشن جدا پرهیز کنند.

 

گردشگری درون شهری با اتوبوس های تبریزگردی

 

معاون گردشگری مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی نیز از فراهم‌ شدن امکان گردش در اماکن تاریخی و گردشگری تبریز با اتوبوس‌های تبریزگردی خبر داد.

 

بایرام زاده افزود: در راستای فراهم سازی دسترسی آسان گردشگران نوروزی به اماکن تاریخی و گردشگری تبریز، امکان بازدید از ۲۹ مکان تاریخی این کهن شهر با اتوبوس‌های تبریزگردی فراهم شده است.

 

وی ادامه داد: این اتوبوس‌ها در هفت مسیر گردشگران را با ۲۹ مکان تاریخی آشنا می‌کنند و علاقه‌مندان می توانند از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۲۰ با حضور در میدان شهید بهشتی (منصور) برای حضور در این تور اقدام کنند.

 

بایرام زاده اظهار کرد: گردشگران می توانند با استفاده از این اتوبوس ها، از اماکنی همچون موزه قاجار، مقبره الشعرا، امام‌زاده سیدحمزه، موزه استاد احد حسینی، مسجد صاحب الامر و موزه قرآن و کتابت دیدن کنند.

 

وی از خانه ثقه الاسلام، مسجد حسن پادشاه، میدان صاحب‌آباد، موزه مشروطه، بازار جهانی تبریز، مسجد جامع، مسجد شصت و سه ستون، عمارت شهرداری، موزه سنجش، خانه نیکدل، پیاده راه تربیت، خانه کلکته‌چی، موزه صدا، ارگ علیشاه، پیاده راه ارگ، مسجد کبود، موزه آذربایجان و سایت موزه عصر آهن به عنوان دیگر مقاصد اتوبوس های گردشگری تبریز نام برد.

 

نجات بیش از ۵۰۰ دستگاه خودروی گرفتار در برف و کولاک

راهداران آذربایجان شرقی با همراهی پلیس و جمعیت هلال احمر در تعطیلات نوروز امسال بیش از ۵۰۰ دستگاه خودروی گرفتار در برف، کولاک و بوران نجات دادند.

 

راهداران آذربایجان شرقی تنها در شهرستان های هوراند و هریس، مسافران ۲۰۵ دستگاه خودروی گرفتار در محاصره برف را رها کردند.

 

رییس جمعیت هلال احمر شهرستان هوراند در این باره گفت: در ۲ روز گذشته پس از بارش برف و کولاک در جاده های شهرستان به ویژه در گردنه‌های سامبران تازه کند، محور هوراند ـ آبش احمد ۸۵خودرو با ۳۶۴ نفر سرنشین گرفتار برف و کولاک شدند.

 

اسلام غضنفری ادامه داد: این مسافران به همت نجاتگران جمعیت هلال احمر هوراند در مدارس و مساجد اسکان داده شدند و در حال حاضر هم تردد در محورهای مواصلاتی این شهرستان با زنجیر چرخ امکان پذیر است و راه ارتباطی بیشتر روستا ها با مرکز شهرستان قطع است.

 

غضنفری گفت: به علت بارش سنگین برف و کولاک و بسته شدن مسیرها یک بیمار دیالیزی و یک زن باردار با تلاش ۱۱ ساعته نیروهای امدادی و اورژانس هوراند از مناطق سخت گذر، نجات یافتند و به بیمارستان باقر العلوم اهر منتقل شدند.

 

در همین حال رئیس جمعیت هلال احمر هریس نیز  از رها سازی ۱۲۰دستگاه خودروی گرفتار شده در برف و کولاک محورهای مواصلاتی این شهرستان خبر داد.

 

علی مجیدی گفت: پس از اطلاع از گرفتار شدن خودروها در محورهای مواصلاتی هریس به ینگجه و تبریز به اهر با هدف رهاسازی خودروها و امدادرسانی به سرنشینان خودروهای گرفتار شده تیم‌های امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند.

 

وی افزود: تیم‌های عملیاتی پایگاه‌های امداد و نجات بین شهری جمعیت هلال احمر در این محورها به ۱۲۰ خودرو با ۴۰۰ سرنشین امدادرسانی کردند.

 

مجیدی ادامه داد: در این عملیات ۴ تیم امداد و نجات از پایگاه‌های شهید جعفری بیلوردی هریس، تیم هلال احمر عوارضی تبریز، ۲ تیم پشتیبانی از هریس متشکل از ١۲ امدادگر و٢ دستگاه آمبولانس و ۲ دستگاه خوردوی پشتیبانی و عوامل پلیس راه و راهداری شهرستان هریس شرکت داشتند.//ایرنا

 

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا