اخبار

همه چیزِ شهر بتن نیست / در اجرای عدالت نباید جای فرهنگ و هنر غایب باشد

منتخب مردم تبریز در ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تبریز گفت: همه چیزِ شهر بتن نیست که بگوییم با علم عمران و علم بتن می توان شهر را اداره کرد بلکه لازم است بین نهاد مدیریت شهری و نهاد هنر رابطه ای وثیق و عمیق برقرار کنیم تا شاهد خدمات متقابل این دو نهاد به همدیگر باشیم، منتخب مردم تبریز در ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی این کلانشهر اعتقاد دارد که مدیریت شهری و فعالان هنر نمایش ارتباط دو سویه ای باهم دارند و مادامی که این ارتباط برقرار باشد، نفعش را همین شهر و همین شهروندان خواهند برد و جامعه در مسیرِ درست، اصلاح خواهد شد.

«روح الله رشیدی» در گفت وگویی از مختصات این نسبت گفته که تفصیل آن در متن زیر آمده است:

شما دانش آموختۀ جامعه شناسی هستید، سابقۀ فعالیت فرهنگی در کسوت روزنامه نگاری را دارید و عضوی از خانواده بزرگ فرهنگی این شهر به شمار می روید و حالا هم با اعتماد مردم قرار است به عنوان منتخب شورای ششم در پارلمان محلی تبریز حضور داشته باشید. از دیدِ یک جامعه شناسِ مسلّط به حوزه فرهنگی بازگشایی تئاترشهر چه اهمیتی می تواند داشته باشد؟

هر بنا، مکان و فضای فرهنگی که به رشد فرهنگ و هنر و تعمیق و توسعۀ آن منجر شود، طبیعتاً ارزشمند است. باید توجه داشته باشیم که کاربری های موجود در شهر به خصوص کاربری های فرهنگی و هنری در میان مدت می توانند برکات خود را نشان دهند. وقتی در شهری با انواع استعدادها مواجه هستیم که به دنبال فرصتی برای بروز و ظهور هستند، طبیعتاً نیازمند زیرساخت هایی هستیم که به شکوفا شدن این استعدادها کمک کند. در تبریز با وجود گستردگی جمعیت و داشتن پیشینه ای غنی در حوزه فرهنگی و هنری به خصوص در رشته تئاتر، متاسفانه از نظر توسعه مکان های مرتبط با این هنر به ویژه در سطح حرفه ای، جایگاه خوبی نداریم و نتوانسته ایم این فضاها را توسعه دهیم.

بازگشایی «تئاترشهر»، هم به عمومی شدن هنر و تقویت نقش آفرینی هنر در اصلاح جامعه منجر خواهد شد و هم خواهد توانست به شکوفا شدن استعدادهای موجودِ تئاتری کمک کند

کارکرد دیگر این است که هنر می تواند در اصلاح جامعه نقش آفرینی کند و متاسفانه در این حوزه هم ضعیف عمل کرده و از ظرفیت هنر برای تحقق این هدف به خوبی بهره نگرفته ایم. مصداق این ادّعا، مستقیم گویی یا درشت گویی هست که در جامعه بیداد می کند و این در حالی است که نسخۀ جایگزین این رذیلت های اخلاقی، استفاده از هنر است. من اعتقاد دارم که هنر و به خصوص هنر نمایش در چنین موضوعاتی فوق العاده تاثیرگذار است و اگر بتوانیم به زبان عامّه و به مسایلِ واقعی جامعه نزدیک شویم، برکاتش را در کوتاه مدت و میان مدت خواهیم دید.

در یک جمع‌بندی می توان گفت که بازگشایی «تئاترشهر»، هم به عمومی شدن هنر و تقویت نقش آفرینی هنر در اصلاح جامعه منجر خواهد شد و هم خواهد توانست به شکوفا شدن استعدادهای موجودِ تئاتری کمک کند و لذا افتتاح این مجموعه که به همت عزیزانِ فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می گیرد، انشاءالله نقطه شروعی برای نهادینه شدن جایگاه هنر در شهرمان خواهد بود و به واسطۀ ذوق هنریِ هنرمندان خواهیم توانست مسایل جامعه را به درستی طرح کرده و در جهت حل و فصل مشکلات گام برداریم.//فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا