اخبار

هدف بن سلمان از انجام توافق با ایران چیست؟

به دنبال برقراری روابط با ایران یا اسرائیل، اولویت اصلی بن سلمان، حفظ چشم‌انداز سرمایه‌گذاری چندتریلیونی وی در ریل، برای تحقق رویاهای دگرگونی عربستان سعودی است.

رسانه آمریکایی بلومبرگ نوشت: خواه برقراری روابط با ایران یا ارتباط با اسرائیل باشد، بن سلمان فقط یک اولویت اصلی دارد: اطمینان از اینکه چشم انداز چند تریلیون دلاری او برای دگرگونی عربستان سعودی در ریل درست باقی بماند.

در ادامه این مطلب آمده است: با این حال، برنامه‌های ولیعهد برای بازسازی اقتصاد، جامعه و جایگاه حکومتش در جهان همگی بستگی به ثبات دارد. به گفته افراد مطلع از #مذاکرات رسمی #عربستان_سعودی با ایران که از دو سال پیش آغاز شده، این دلیل پشت پرده‌ی تلاش‌های #بن_سلمان برای محافظت از کشورش در برابر هرگونه تشدید #تنش احتمالی در رویارویی #اسرائیل با ایران است.

تصمیم عربستان سعودی برای احیای روابط #دیپلماتیک با ایران، نتیجه محاسبات بن سلمان بود که عادی سازی روابط بهترین راه برای دستیابی به هدفش است. این اقدام برای کمک به خنثی سازی خطرات امنیتی طراحی شده، به ویژه خطراتی که ناشی از نگرانی‌هایی درمورد #حمله نظامی احتمالی #دولت جدید اسرائیل به ایران است.

هشام الغنام، کارشناس روابط بین‌الملل عربستان که در شش سال گذشته در مذاکرات پشت پرده با ایرانی‌ها و به اصطلاح گفتگو‌های «ریل فرعی» شرکت داشته، گفت: «عربستان پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بزرگی دارد و خواهان تشدید تنش در منطقه نیستتمایل بن سلمان برای تضمین ثبات، حتی به قیمت به حاشیه راندن ایالات متحده به نفع چین، بر نفوذ فزاینده عربستان در سطح جهانی تأکید می‌کند.

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، سعودی به عنوان صادرکننده مهم نفت به نیرویی حتی بزرگتر در بازار‌های جهانی انرژی تبدیل شده است. غول نفتی عربستان یعنی آرامکو گزارش داد که در سال ۲۰۲۲ سود ۱۶۱ میلیارد دلاری بدست آورده است که بزرگترین سود یک شرکت نفت و گاز در طول تاریخ است.

بن سلمان می‌خواهد از این سود‌ها برای دور شدن از نفت استفاده کند و سعودی را در ردیف ۱۵ اقتصاد برتر جهان قرار دهد. صندوق سرمایه‌گذاری عربستان، صد‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند تا این کشور را به یک مقصد اصلی گردشگری و سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل کند.

با این حال، اگر جنگ جدیدی در خاورمیانه رخ دهد، همه این‌ها ممکن است متوقف شود و شاهزاده محمد را وادار کند که برای دریافت کمک به آمریکا و چین نزدیک شود.در ماه‌های اکتبر و نوامبر، ولیعهد و مقامات ارشد سعودی به چند یهودی آمریکایی سرشناس که حکم گوش رهبران واشنگتن و اورشلیم را دارند، گفتند که عربستان سعودی آماده عادی سازی روابط با اسرائیل است. شرط سعودی، اما این بود که ایالات متحده به ریاض تعهدات دفاعی و امنیتی آهنین و همچنین ضمانت‌هایی در مورد تامین تسلیحات در آینده و کمک به توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی این کشور ارائه بدهد. /انتخاب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا