اخبار

نیازمند استفاده از تکنولوژی‌های نوین در سرشماری حیات وحش هستیم/۳ عامل تهدید آمیز حیات وحش

حسن عباس‌نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به ویژگی فناوری های سنجش از دور و ‏GIS، بسیاری از تهدید های حیات وحش قابل شناسایی، پایش و ‏پیشگیری هستند و حفاظت از گونه های در خطر انقراض بصورت دقیق تری قابل پیگیری است.

وی اضافه کرد: به طور کلی ۳ عامل تهدید آمیز حیات وحش، تخریب زیستگاه ها، شکار غیرقانونی و تغییرات اقلیمی هستند که برای مدیریت موضوع، امروزه از فناوری های نوین مانند پهباد هایی که توانایی تصویر برداری با کیفیت بالای مکانی را دارند و استفاده از دانش ‏فوتوگرامتری، کمیت و کیفیت زیستگاهها و حیات وحش منطقه جانوری پایش می‌شود.

عباس‌نژاد افزود: اطلاعات استخراج شده از این روش دانش کافی را از شیوه زندگی ‏گونه های جانوری، منابع غذایی و مسیرهای مهاجرات آنها در اختیار محققین قرار می دهد که در مقایسه با روش های دیگر اخذ ‏اطلاعات مانند دوربین های تصویر برداری و دستگاه های ‏GPS‏ این روش اطلاعات جامع تری در اختیار کارشناسان و محیط بانان ‏محیط زیست قرار می دهند.

وی گفت: با استقرار سامانه پایش آنلاین مناطق تحت مدیریت در اداره کل حفاظت محیط زیست استان و پایش مستمر این ‏تصاویر، اطلاعات جامعی از انواع گونه های زیستی منطقه، محل تامین مواد غذایی یا مسیرهای حرکتی و مهاجرتی آنها ‏ در دسترس خواهد بود و به دست آوردن این اطلاعات الگوهای اکوسیستم محیط و داده های آماری با ارزشی را برای محققین و مراکز حفاظتی ‏محیط زیست فراهم می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اظهار امیدواری کرد که اعتبارات کافی برای تجهیز کلیه مناطق استان به سیستم آنلاین پایش در آینده نزدیک فراهم گردد.//فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا