نگرانی از چالشهای مالی افزایش کرایه سرویس مدارس در تبریز
در جلسه اخیر کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز، موضوع تأمین هزینه ایاب و ذهاب دانشآموزان استثنایی و بررسی تغییرات کرایه سرویس مدارس برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ مطرح شد. اعضای کمیسیون بر لزوم ریشهیابی افزایش تعداد دانشآموزان استثنایی و همچنین پیشبینی چالشهای مالی ناشی از افزایش کرایهها تأکید کردند.

#تبریز، روحالله رشیدی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری، در جلسه این کمیسیون اظهار کرد: دو لایحه داریم که از لحاظ موضوعی نزدیک به هم و از لحاظ ماهیت با هم تفاوت دارند.
وی در ادامه به اولین لایحه اشاره کرد که مربوط به تأمین بخشی از هزینه ایاب و ذهاب سرویس مدارس استثنایی تبریز توسط شهرداری است و افزود: سال گذشته نیز چنین لایحهای ارائه شد و تبدیل به مصوبه شد.
رئیس کمیسیون عمران تأکید کرد: باید ریشهیابی شود که دلایل افزایش تعداد دانشآموزان استثنایی نسبت به سنوات گذشته چه چیزی است.
وی همچنین به مدیران مدارس و آموزش و پرورش توصیه کرد که هنگام توضیح دادن، به درستی توضیح دهند، چرا که رانندگان سرویسهای مدارس و اولیاها ممکن است فکر کنند که #شهرداری یا شورا بدقولی کرده و پولشان را پرداخت نکرده است، در حالی که #شورا چیزی را که مصوب کرده، شهرداری آن را پرداخت میکند.
داوود امیرحقیان، عضو کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز، در ادامه جلسه بیان کرد: ما در موضوع ایاب و ذهاب دانشآموزان استثنایی با خانوادههای شان درگیر هستیم و اغلب آنها رغبتی به آوردن فرزندانشان به مدارس به دلیل سختیهای موجود ندارند.
وی افزود: دادن این مبلغ به اولیاها از نظر بنده کار درستی نیست، چراکه در این صورت این ۱۶۰۰ و خوردهای دانشآموز به ۸۰۰ دانشآموز کاهش پیدا میکند.
امیرحقیان به فقر فرهنگی موجود در این حوزه اشاره کرد و گفت: با توجه به تنوع سرویسهای مدارس و مسیرها، بنده میدانم که تعداد کمی علاقهای به آمدن به مدارس دارند و به دلیل نبود سرویسهای متناسب نمیتوانند به مدرسه بیایند.
وی همچنین به نبود کلاسهای متناسب در مدارس برای این دانشآموزان اشاره کرد و خواستار بررسی این موضوع توسط آموزش و پرورش شد.
امیرحقیان افزود: افزایش تعداد دانشآموزان استثنایی برای ما یک زنگ خطر بوده و اصلاً خبر خوشحالکنندهای نیست.
وی تأکید کرد: این موضوع باید به روشهای آموزشی و پیشگیری با آموزش و پرورش #بهداشت و بهزیستی مورد بررسی قرار گیرد تا از افزایش تعداد کودکان و دانشآموزان استثنایی جلوگیری شود.
امیرحقیان از تمامی همکارانی که در مدارس استثنایی کار میکنند، تقدیر و تشکر کرد و گفت: واقعاً سپاسگزارم، چراکه با عشقی غیر قابل وصف با این کودکان و دانشآموزان رفتار میکنند.شورای شهر نیز با تقدیری در کنار این زحمتکشان قرار خواهد گرفت.
احد صادقی، عضو دیگر کمیسیون بیان کرد: ما میگوییم که پرداخت این هزینه به عهده دولت است، اما دولت هم میگوید در اوراقها پیشبینی کردهام که ۵ درصد این اوراق برای حمل و نقل معلولین در نظر گرفته شود.
وی افزود: ما میتوانیم در شهرداری برآورد کنیم که چقدر از این هزینه ها را معلولین رایگان استفاده میکنند و مابقی آن را برای سرویس مدارس استثنایی در نظر بگیریم.
صادقی همچنین خواستار کمک سازمان برنامه و بودجه برای تسهیل این موضوع شد.
امیر حقیان نیز در این جلسه بیان کرد: حتماً برنامه متناسبسازی شهر با معلولین در دستور کار قرار گیرد. اگر بتوانیم از آن ۵ درصد به درستی برای بسترسازی فضا برای معلولین انجام دهیم، بهتر خواهد بود.
وی سؤال کرد: کدام تاکسی یا اتوبوس ما و یا … متناسب با معلولین ایجاد شده است؟
روحالله رشیدی در ادامه اعلام کرد: موضوع دوم مربوط به کرایه سرویس مدارس تبریز برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ است. لازم است میزان افزایش و چالشهای این حوزه نسبت به سال گذشته توضیح داده شود.
وی با اشاره به اهمیت این موضوع، تأکید کرد: بررسی دقیق افزایش کرایهها و چالشهای مرتبط با آن میتواند به بهبود خدمات حمل و نقل دانشآموزان کمک کند. این افزایش هزینهها ممکن است بر خانوادهها فشار وارد کند و نیاز به برنامهریزی مناسب برای مدیریت این چالشها احساس میشود.