اخبار

نقش تازه آذربایجان شرقی در روابط خارجی دولت سیزدهم

دولت سیزدهم توسعه روابط با کشورهای مسلمان غیرهمجوار در افریقا و جنوب شرق آسیا را در دستور کار قرار داده است و در این میان آذربایجان شرقی هم نقش تازه ای به عهده گرفته است

در دوران مسوولیت آیت الله رئیسی بر قوه مجریه به منظور استفاده از مزیت و ظرفیت استان‌های مرزی برای گسترش همکاری‌ با کشورهای #همسایه، اختیارات ویژه‌ای به استانداران داده شد تا موانع توسعه روابط را برطرف کرده و زمینه‌های همکاری را فعال کنند و مسوولان #آذربایجان_شرقی با اتکا به توان بخش خصوصی استان به عنوان کانون روابط اقتصادی کشورمان با کشورهایی همچون ترکیه، ارمنستان، جمهوری #آذربایجان و #روسیه توسعه تعامل با کشورهای عنوان شده را در دستور کار دادند.

سفر هیأت #اقتصادی استان به سرپرستی استاندار آذربایجان شرقی به روسیه و تاتارستان در تیر ماه سال جاری گام موفقی در توسعه روابط خارجی استان بود و در نشست های دوجانبه این سفر بر افزایش تعاملات و رفع موانع تاکید شد .

#استاندار_آذربایجان_شرقی در این سفر پس از دیدار و مذاکره با رئیس جمهوری #تاتارستان روسیه در کازان در نشستی با فعالان اقتصادی به عزم ایران و روسیه در بهره گیری از ظرفیت های کریدور شمال – جنوب برای افزایش سطح مبادلات اقتصادی دوجانبه و نیز با سایر کشورها اشاره کرد و گفت: #استان آذربایجان شرقی ظرفیت های بسیار مناسبی برای نقش آفرینی در این کریدور دارد.

استقبال شخص رستم مینیخانوف، رئیس جمهوری #تاتارستان، از #استاندار آذربایجان شرقی و هیات همراه در این سفر نشان داد تاتارها که پیش از این نیز دیدارهای رضایت بخشی از آذربایجان شرقی داشته‌اند، به توسعه مناسبات با این خطه علاقه مندند.

با توجه به اهمیت ویژه جمهوری خودمختار تاتارستان در دایره مناسبات ایران و روسیه، آذربایجان شرقی به دلیل موقعیت جغرافیایی ممتاز خود می‌تواند در این زمینه پیشرو باشد و سنت ارتباطی این جمهوری با استان‌های مختلف کشورمان، با اولویت آذربایجان شرقی نیز گویای همین واقعیت است.

اما به نظر می رسد نقش تازه ای در روابط خارجی کشورمان به استان آذرایجان شرقی داده شده است و در روزهای اخیر شاهد افزایش حضور سفرای داخلی و خارجی از کشورهایی همچون اندونزی و گینه در استان هستیم.

توسعه روابط تجاری با کشورهای جنوب شرق آسیا از اولویت‌های آذربایجان شرقی است

استاندار آذربایجان شرقی روز شنبه این هفته در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی، با اشاره به ظرفیت‌های فراوان همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای جنوب شرق آسیا، گفت: این کشورها رشد اقتصادی چشمگیری داشته‌اند و یکی از اولویت‌های استان در روابط تجاری و اقتصادی هستند.

«عابدین خرّم» با انتقاد از ارتباط ضعیف با کشورهای جنوب شرق آسیا در گذشته، اظهار کرد: در دولت گذشته، روابط خارجی بر روی غرب متمرکز و از ظرفیت کشورهایی مانند جنوب شرق آسیا غفلت شد.

وی با تاکید بر افزایش روابط اقتصادی و تجاری استان با اندونزی، گفت: آذربایجان شرقی دروازه ارتباط ایران با اروپا محسوب می شود و می تواند در تسهیل ترانزیت کالاهای صادراتی اندونزی نقش ایفا کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا