اخبار

نظارت بر بدن با پوست الکترونیکی جدید

گروهی از محققان چینی اخیرا نوع جدیدی از پوست الکترونیکی (e-skin) انعطاف‌پذیر و شفاف را ساخته‌اند که می‌تواند فعالیت‌های ظریف بدن انسان را زیر نظر داشته باشد و آینده لوازم الکترونیکی پوشیدنی را پیشرفته‌تر کند

لان وی”، استاد دانشکده علوم و فناوری فیزیکی دانشگاه لانژو و رهبر این تیم تحقیقاتی، گفت: این پوسته الکترونیکی جدید یک ابرخازن شفاف انعطاف‌پذیر را به عنوان یک دستگاه ذخیره انرژی با یک حسگر فشار شفاف قابل کشش ادغام می‌کند.

لان افزود: به لطف نرمی #مکانیکی این #سیستم، #پوسته_الکترونیکی یکپارچه می‌تواند به طور مستقیم به نقاط مختلف بدن برای نظارت بر فعالیت‌های انسان متصل شود. این سیستم چشم‌اندازهای کاربردی بسیار خوبی در بخش #مراقبت‌های_بهداشتی هوشمند، تعامل انسان و #ماشین، واقعیت مجازی و #هوش_مصنوعی و سایر زمینه‌ها دارد.

پوست به عنوان بزرگترین اندام بدن انسان، وظایف متعددی مانند محافظت، تنفس، تعریق، تنظیم حرارت و تحریک حسی را بر عهده دارد و اساس تعاملات فیزیکی افراد با دنیای بیرون را تشکیل می‌دهد.

یک پوست الکترونیکی ایده‌آل باید فوق‌العاده حساس و با قدرت باشد و با پوست انسان مطابقت داشته باشد و از نظر بصری یا زیبایی شفاف باشد.

لان گفت: با الهام از عملکردهای حسی و عملکرد پوست واقعی انسان، ما به ایجاد پوست الکترونیکی جدید که هم انعطاف‌پذیر و هم شفاف است، رسیدیم.

سیستم همه‌کاره پوسته الکترونیکی جدید از یک ابرخازن شفاف، حسگرهای فشاری کششی و مقاومت الکتریکی مار مانند تشکیل شده است.

این ابرخازن منعطف و شفاف مونتاژ شده، از نانوسیم‌های اکسید مولیبدن با اکسیژن کم و کامپوزیت نانوالیاف سلولزی به عنوان الکترود کاغذ استفاده می‌کند و به ترکیبی عالی از شفافیت بالا و ظرفیت ذخیره انرژی فوق‌العاده برای هدایت عملکرد حسگر دست می‌یابد.

آزمایش‌ها نشان داده است که پوسته الکترونیکی جدید از نظر انعطاف‌پذیری، شفافیت، الکتروشیمی و حساسیت بالا عملکرد بسیار خوبی دارد و پس از شارژ، قابلیت شبیه‌سازی عملکرد ادراکی پوست واقعی را دارد. می‌توان آن را روی پوست انسان اعمال کرد تا در زمان حال بر سیگنال‌های فیزیکی ظریف و فعالیت‌های چند مقیاسی افراد مانند نبض، بلع و حرکات بدن نظارت داشته باشد.

لان افزود: در ادامه، تیم تحقیقاتی بر تقویت ظرفیت حسی و منبع تغذیه پوست الکترونیکی تمرکز خواهد کرد و آن را حتی به پوست انسان نزدیک‌تر و با کاربردهای مختلف آینده سازگارتر خواهد کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا