اخبار

نامه تند ایران به دبیرکل: ما در حفاظت از نیروها و منافع خود در سوریه، اقدامات قاطعی را انجام می دهیم

سفیر ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل، با تأکید بر اینکه حضور ایران در سوریه کاملاً قانونی است، هشدار داد: ایران اقدامات قاطعی برای حفاظت از نیروها، منافع و تاسیسات خود در برابر هر گونه تهدید یا اقدام غیرقانونی توسط آمریکا یا دیگران انجام خواهد داد.

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در نامه ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل در پاسخ به نامه اخیر آمریکا و ادعاهای بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در سوریه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن رد قاطعانه اتهامات بی اساس آمریکا در سوریه، حملات نظامی غیرقانونی نیروهای #آمریکا علیه زیرساخت‌های غیرنظامی در سوریه در ۲۳ مارس ۲۰۲۳ را که منجر به کشته شدن غیرنظامیان بی‌گناه و خسارات شدید به زیرساخت‌های #سوریه شد، به شدت محکوم می‌کند. آمریکا باید مسئولیت خود را برای ارتکاب چنین جنایت فجیعی که حاکمیت ملی و #تمامیت_ارضی سوریه، منشور #ملل_متحد و همچنین قوانین اساسی #حقوق_بشر دوستانه بین المللی را نقض کرده است، بپذیرد.

ایروانی گفت: آمریکا باید بپذیرد که غارت مستمر منابع سوریه، اشغال مستمر خاک سوریه و حمایت این کشور از تجزیه طلبان ریشه اصلی مقابله مردم سوریه با نیروهای نظامی آمریکایی است. آمریکا نمی تواند مسئولیت اشتباهات و جنایات خود را بر عهده دیگران بیندازد.

وی تصریح کرد: دولت سوریه به صراحت و بارها اعلام کرده است که حضور نیروهای آمریکایی در خاک این کشور غیرقانونی است و نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است. دولت سوریه بارها از آمریکا خواسته است که به اشغال و حضور غیرقانونی خود در سوریه پایان دهد.

سفیر ایران در سازمان ملل اظهار داشت: استناد آمریکا به حق دفاع مشروع طبق ماده 51 منشور سازمان ملل متحد برای توجیه حملات مسلحانه خود علیه زیرساخت های غیرنظامی در سوریه چیزی جز تفسیری خودسرانه و نادرست از ماده 51 منشور سازمان ملل نیست که غیرقابل دفاع، نامعتبر و فاقد هرگونه پشتوانه حقوقی است.

وی افزود: آمریکا باید اقدامات غیرقانونی خود را متوقف کند، به اشغال غیرقانونی خود پایان دهد و به تعهدات حقوقی بین المللی خود، از جمله قطعنامه های مربوطه شورای امنیت، که همه کشورهای عضو را ملزم به رعایت و احترام به حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی سوریه می کند، پایبند باشد. این به نفع صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است.

ایروانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر تعهد قوی خود به حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، وحدت و استقلال سیاسی سوریه تاکید می کند. حضور ایران در سوریه کاملا قانونی است و بر اساس درخواست و رضایت رسمی دولت سوریه برای کمک و حمایت در مبارزه با تروریسم است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل هشدار داد: جمهوری اسلامی ایران حق ذاتی خود را برای دفاع از خود بر اساس قوانین بین‌المللی محفوظ می‌دارد و اقدامات قاطعی را برای حفاظت از نیروها، منافع و تأسیسات خود در برابر هرگونه تهدید یا اقدام غیرقانونی که توسط ایالات متحده یا دیگران انجام شود، اتخاذ خواهد کرد. /منیبان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا