اخبار

«مکتب حاج قاسم» و شکل‌گیری محور مقاومت

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: حضور ایران برای کمک به لبنان در زمان اشغال لبنان توسط رژیم صهیونیستی و کمک به مردم و مقاومت لبنان برای اخراج اشغالگران، شروعی برای ایجاد پدیده‌های مختلف در منطقه بود که در نهایت منجر به یک قدرت جدید با نام محور مقاومت شد. اگر سپاه قدس و شخص حاج قاسم سلیمانی نبود ما قطعاً چیزی که الان از آن به‌عنوان محور مقاومت نام می‌بریم را نداشتیم.

حسین رویوران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: انقلاب اسلامی انقلاب خاصی بود و یک ساختار و نظام جدید را به وجود آورد که وحدت امت اسلامی مهم‌ترین پایه‌های آن است.

وی با اشاره به اینکه نظام‌های سیاسی دنیا مبتنی بر ساختار دولت ملی است، افزود: در ایران یک ساختاری به وجود آمد که یک بخشی دولت ملی و بخش دیگر آن دولت امت است؛ اساساً سپاه قدس یک نهاد فراملی است و هیچ وظیفه‌ای در داخل کشور برایش تعریف نشده است، مأموریت آن در خارج از مرزها و مرتبط با امت اسلامی بوده است و در نهایت این مسئله انعکاس‌های خود را پیدا کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: حضور ایران برای کمک به لبنان در زمان اشغال لبنان توسط رژیم صهیونیستی و کمک به مردم و مقاومت لبنان برای اخراج اشغالگران، شروعی برای ایجاد پدیده‌های مختلف در منطقه بود که در نهایت منجر به یک قدرت جدید با نام محور مقاومت شد.

وی افزود: ایجاد این قدرت جدید جزو تکالیف سپاه قدس و شهید قاسم سلیمانی بود؛ اگر نگاه نظام، سپاه قدس و شخص حاج قاسم سلیمانی نبود ما قطعاً چیزی که الان از آن به‌عنوان محور مقاومت نام می‌بریم را نداشتیم. آنچه که حاصل شده نتیجه یک فرآیند است که بخشی از آن شخصیت حاج قاسم سلیمانی است.

رویوران با اشاره به اینکه مکتب حاج قاسم مبتنی بر یک نوع تفکر امتی است، توضیح داد: این تفکر در ابتدا قائم به اخوت اسلامی است، خداوند متعال درآیه ۱۰ سوره حجرات می‌فرمایند«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ»؛ همچنین در آیه ۱۰۳ سوره آل عمران می‌فرمایند« وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ وَاذکُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَیکُم إِذ کُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَینَ قُلوبِکُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا»؛ مهم‌ترین ویژگی احساس برادری و اخوت با دیگر مسلمانان است و اخوت اسلامی پایه اصلی تفکر امت را تشکیل می‌دهد و برایش فرقی نمی‌کند آرمان در لبنان، سوریه، یمن، عراق، افغانستان و بوسنی باشد، در هر جای‌ دنیا که مسلمان وجود داشته باشد احساس تکلیف کرده و از مسلمانی که تحت ظلم واقع شده حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: دومین ویژگی مکتب سلیمانی احساس تکلیف و تلاش برای دفاع از مسلمانان است، کاری که در بوسنی در دفاع از مسلمانان اتفاق افتاد نقطه عطفی بود و بسیاری از معادلات را تغییر داد، اگر این دفاع صورت نمی‌گرفت ممکن بود قتل عام مسلمانان در کل بوسنی اتفاق بیفتد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: ویژگی سوم مکتب سلیمانی راهکارهای مقاومتی، نظامی و فراهم کردن امکانات برای دفاع است و جزو تکالیفی به شمار می‌رود که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک نظام سیاسی برای خود تعریف کرده است.

وی اشاره کرد: مکتب حاج قاسم افرادی را مانند ابومهدی المهندس پرورش داد، وی کسی بود که در ایران، عراق و هر جای دیگر که مسلمانان به کمک احتیاج داشتند احساس تکلیف می‌کرد. زمانی که سیل خوزستان در نوروز ۹۸ به راه افتاد شاهد این بودیم که شهید ابومهدی‌المهندس و حشدالشعبی عراق به سرعت با همه امکانات وارد ایران و در خوزستان مستقر شدند و کمک کردند.

رویوران در پایان گفت: همان حسی که شهید سردار سلیمانی نسبت به دیگران داشتند آنان نیز همین حس را پیدا کردند و هنگام سیل احساس تکلیف کرده و به کمک شتافتند. مهم‌ترین ویژگی مکتب حاج قاسم این است که بتواند تمام نمادهای فرهنگی را در دیگران بکارد و بارور کند تا این اعتقاد گسترش یابد.

ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا